Aquest 15 de juliol se celebra el Dia Internacional de les Tecnologies Apropiades, és a dir, el dia de les aplicacions destinades a resoldre problemes i que paren una atenció especial a criteris ètics, culturals, socials i econòmics de la comunitat a la qual donen servei.
En aquest context, i per sisè any consecutiu, la Fundació Adecco i Keysight Technologies Spain presenten l'Informe Tecnologia i Discapacitat, amb l'objectiu d'analitzar l'impacte que les Noves Tecnologies (NT) estan tenint en la qualitat de vida i en la plena inclusió de les persones amb discapacitat.
L'informe, que basa les seves conclusions en una enquesta a 300 persones amb diferents discapacitats, conclou que un 60% de les persones amb discapacitat són usuaris d’aplicacions específiques més enllà de les habituals, com poden ser WhatsApp o aplicacions e-commerce.
Les persones amb discapacitat visual són les que més les usen (77%), seguit dels que tenen problemes auditius (73%), físics (65%) i intel·lectuals (50%).
Però, quin tipus d’apps utilitzen? Algunes dels més habituals són les següents:
- Persones amb discapacitat visual
- Siri. És l’assistent virtual d'Apple que t'ajuda amb les tasques més habituals: envia missatges, fa cridades, programa reunions, consulta el temps que farà avui, etc.
- VoiceOver. També disponible en els telèfons Apple, aquesta aplicació permet escoltar una descripció de tot el que apareix en la pantalla: des del nivell de bateria fins a la persona que està trucant.
- Google Talk Back. És un servei d'accessibilitat que ajuda als usuaris amb deficiències visuals a interactuar amb els seus dispositius a través de comentaris per veu, audibles i amb vibració.
- Lazzus (creat per CIDAT). És un assistent que acompanya a les persones amb discapacitat visual en els seus desplaçaments creant un camp de visió auditiu.
- Persones amb discapacitat auditiva
- Petralex és un aparell auditiu artificial que funciona pels mateixos principis que els dispositius portables habituals. Ajustat per si mateix per respondre a cau d'orella, adapta el nivell del so ambient a les necessitats de l'usuari.
- Pedius. Permet a les persones sordes realitzar trucades telefòniques a nombres fixos i mòbils, a través de tecnologies de síntesis i reconeixement vocal.
- Audiòfons d’iPhone. Els telèfons Apple porten incorporats un servei d'audiòfons que es configuren i usen com un dispositiu Bluetooth.
- Persones amb discapacitat física
- Apps per localitzar llocs d'oci i turisme accessible. Permet la ubicació d'espais i llocs accessibles per a persones amb mobilitat reduïda: transport, caixers, platges. Alguns exemples són Accesibility o Disabled Park.
- Persones amb discapacitat intel·lectual
- Pictogramas.es. Dissenyada per potenciar la comunicació alternativa a través de senzilles iconografies, molt recomanat per a persones amb TEA o aquelles que necessiten enfortir la comunicació oral.
- Accessos guiats. Permet als pares i terapeutes restringir el telèfon a una única app, indicat perquè les persones amb TEA o altres discapacitats similars puguin centrar-se en una única tasca.
Noves tecnologies = qualitat de vida
El creixent ús de les Noves Tecnologies per part de les persones amb discapacitat fa que puguin normalitzar cada vegada més les seves rutines. Per això, fins a un 84% dels enquestats assegura que les tecnologies han millorat la seva qualitat de vida.
Més concretament en l’àmbit laboral, fins a un 50% assegura que pot desenvolupar-se perfectament en el seu àmbit de treball gràcies a la contribució tecnològica. Malgrat això, un 27% també reconeix que podria fer teletreball tot i que la seva empresa l’obliga a acudir físicament, una dada molt superior al 10% que afirma poder complir la jornada laboral des de casa.
La bretxa digital, l'altra cara de la moneda
Tot i que les Noves Tecnologies són inqüestionables aliades de les persones amb discapacitat, a vegades poden convertir-se en un factor que maximitza les diferències, ja que la bretxa digital segueix sent un fet.
Així doncs, un 37% dels enquestats no troba cap barrera per utilitzar-les, mentre que un 63% sí que troba dificultats. Aquests últims destaquen elements com el cost dels dispositius o el coneixement.
Una altra conclusió que s’extreu de l’estudi és que el 80% de les persones amb diversitat funcional afirma que el creixent desenvolupament tecnològic no ha anat acompanyat d'accessibilitat en l'entorn que permetin la participació plena de les persones amb discapacitat en les diferents esferes socials, la qual cosa ocasiona situacions de dependència injustificades.