13
de Març
de
2017
Act.
16
de Març
de
2017
Les empreses se situen al capdavant pel que fa a l'ús del català a la xarxa, és a dir, tenen els seus webs en català o una part significativa dels continguts en la llengua del territori. El 63% dels dominis puntCAT registrats pertanyen a companyies, des d'autònoms a grans empreses, segons explica el director de la Fundació puntCAT, Santi Ribera. D'altra banda, el 19% de dominis puntCAT correspon a entitats catalanes (associacions, fundacions, col·legis professionals), aproximadament unes 18.000 entitats. Un 9% dels dominis provenen d'organismes públics i, finalment, un 10% correspon a particulars.
Segons les darreres xifres que gestiona l'entitat, hi ha actualment un total de 111.700 dominis puntCAT registrats el 2017, dels quals 93.000 surten de Catalunya, explica Ribera a VIA Empresa. L'objectiu de l'extensió és "ser el principal domini per als portals web amb continguts en català i que es dirigeixen a una audiència catalana i/o catalanoparlant", subratlla el director. Per tant, vol posicionar-se com l'extensió d'Internet de referència per aquelles empreses que utilitzen el català a la xarxa.
Per un altre costat, la Fundació sap que bona part dels registres provenen de comunitats autònomes de parla catalana. A les Illes Balears, per exemple, en són 3.000 dominis i al País Valencià, 1.300 dominis registrats. Pel que fa als territoris de cultura catalana situats a fora de Catalunya la Fundació té registrats, aproximadament, 1.200 dominis a la regió 66 Roselló-Languedoc (Catalunya Nord) i uns 200 entre la franja d'Aragó, L'Alguer i El Carxe (Múrcia). Finalment, hi ha 8.000 webs registrats amb aquesta extensió a l'Estat espanyol, mentre que uns 6.000 estan repartits per la resta de països del món.
Arrelar-se al territori
Tenir una extensió catalana demostra que les empreses adquireixen un major compromís amb la llengua catalana, amb les seves persones i és clar, també, amb el territori on estan desenvolupant la seva activitat o servei. A més a més, les empreses en surten beneficiades principalment per dos factors. Per un costat, el domini puntCAT les permet "significar-se davant d'un públic català/catalanoparlant", explica el director. I per un altre, els permet un millor posicionament en els cercadors, ja que aquests proporcionen major visibilitat a aquells webs que mantinguin coherència lingüística entre el contingut a la xarxa i l'extensió utilitzada. Tot Texans o Fil a l'Agulla són algunes de les empreses que s'han sumat recentment en aquesta comunitat que reivindica l'ús del català a la xarxa.
No obstant això, no totes les organitzacions veuen de forma tan positiva realitzar aquesta acció de canvi cap a un domini català i algunes ho perceben com un fre de les vendes i de la notorietat al mercat espanyol i internacional. "No disposem de dades objectives al respecte", afirma Ribera.
Per contra, se sap que hi ha un percentatge d'empreses a Espanya que utilitzen el domini puntCAT per arribar al comerç català i la xifra s'estima al 80% dels dominis registrats, segons el director de la Fundació. La dada és la mateixa per les empreses d'àmbit internacional que també volen aproximar-se a l'audiència catalanoparlant.
El comerç local
D'altra banda, el projecte de La Gira.cat, que actualment es diu comerçlocal.cat, té com a objectius conscienciar al petit comerç de la importància d'estar presents en l'àmbit digital i disminuir el nombre de comerços que no tenen presència a la xarxa. Com explica el màxim representant de la Fundació unes dècimes per sota del 70% de les empreses, que compten amb menys de 10 treballadors, no compten amb el domini català. I per això cal seguir "fent feina", continua contundent. A més a més, la iniciativa ha permès introduir en el món digital a 225 comerços en els dos primers mesos de vida, tal com expliquen en el seu web.
L'edició d'enguany del Comerçlocal.cat –que passarà a dir-se professionals.cat en poc temps- se celebra a Reus del 8 al 24 de febrer. El projecte està promogut per la Fundació puntCAT amb el suport de la Direcció de Política de la Generalitat de Catalunya.
Des de 5 euros es pot tenir un web en català
Pel que fa al cost de l'extensió aquest és variable. Registrar el domini puntCAT tant per una empresa, un organisme públic o un particular té un preu base de 5 euros. Ara bé, si es vol un portal web més sofisticat s'ofereixen tres pacs a escollir: el web Avançat per 60 euros, el web Pro des de 325 euros i, finalment, el web ecommerce, que té un cost des de 425 euros. Cadascuna de les tres opcions ofereix diverses possibilitats que es poden escollir en funció del tipus de portal web, necessitats que es tinguin i objectius que es vulguin aconseguir.
Els inicis
El naixement del domini puntCAT es remunta el 2005, quan la Institució que domina els registres a Internet (ICANN, sigles en anglès) juntament amb la Fundació puntCAT, el fan sorgir arran de la necessitat de tota una comunitat de catalanoparlants que reclamaven tenir representació catalanaa Internet. Després d'uns mesos realitzant una prova pilot i veient l'acollida favorable de l'extensió, el 23 d'abril del 2006 es va llançar a l'abast de tothom. Des dels seus inicis el domini puntCAT ha tingut i seguirà tenint la finalitat de normalitzar l'ús del català a la xarxa.
Terminologia sectorial a prop dels professionals
Segons les darreres xifres que gestiona l'entitat, hi ha actualment un total de 111.700 dominis puntCAT registrats el 2017, dels quals 93.000 surten de Catalunya, explica Ribera a VIA Empresa. L'objectiu de l'extensió és "ser el principal domini per als portals web amb continguts en català i que es dirigeixen a una audiència catalana i/o catalanoparlant", subratlla el director. Per tant, vol posicionar-se com l'extensió d'Internet de referència per aquelles empreses que utilitzen el català a la xarxa.
Per un altre costat, la Fundació sap que bona part dels registres provenen de comunitats autònomes de parla catalana. A les Illes Balears, per exemple, en són 3.000 dominis i al País Valencià, 1.300 dominis registrats. Pel que fa als territoris de cultura catalana situats a fora de Catalunya la Fundació té registrats, aproximadament, 1.200 dominis a la regió 66 Roselló-Languedoc (Catalunya Nord) i uns 200 entre la franja d'Aragó, L'Alguer i El Carxe (Múrcia). Finalment, hi ha 8.000 webs registrats amb aquesta extensió a l'Estat espanyol, mentre que uns 6.000 estan repartits per la resta de països del món.
Arrelar-se al territori
Tenir una extensió catalana demostra que les empreses adquireixen un major compromís amb la llengua catalana, amb les seves persones i és clar, també, amb el territori on estan desenvolupant la seva activitat o servei. A més a més, les empreses en surten beneficiades principalment per dos factors. Per un costat, el domini puntCAT les permet "significar-se davant d'un públic català/catalanoparlant", explica el director. I per un altre, els permet un millor posicionament en els cercadors, ja que aquests proporcionen major visibilitat a aquells webs que mantinguin coherència lingüística entre el contingut a la xarxa i l'extensió utilitzada. Tot Texans o Fil a l'Agulla són algunes de les empreses que s'han sumat recentment en aquesta comunitat que reivindica l'ús del català a la xarxa.
La firma Fil a l'Agulla compta amb domini puntCAT. Web Fil a l'Agulla |
No obstant això, no totes les organitzacions veuen de forma tan positiva realitzar aquesta acció de canvi cap a un domini català i algunes ho perceben com un fre de les vendes i de la notorietat al mercat espanyol i internacional. "No disposem de dades objectives al respecte", afirma Ribera.
Per contra, se sap que hi ha un percentatge d'empreses a Espanya que utilitzen el domini puntCAT per arribar al comerç català i la xifra s'estima al 80% dels dominis registrats, segons el director de la Fundació. La dada és la mateixa per les empreses d'àmbit internacional que també volen aproximar-se a l'audiència catalanoparlant.
El comerç local
D'altra banda, el projecte de La Gira.cat, que actualment es diu comerçlocal.cat, té com a objectius conscienciar al petit comerç de la importància d'estar presents en l'àmbit digital i disminuir el nombre de comerços que no tenen presència a la xarxa. Com explica el màxim representant de la Fundació unes dècimes per sota del 70% de les empreses, que compten amb menys de 10 treballadors, no compten amb el domini català. I per això cal seguir "fent feina", continua contundent. A més a més, la iniciativa ha permès introduir en el món digital a 225 comerços en els dos primers mesos de vida, tal com expliquen en el seu web.
L'edició d'enguany del Comerçlocal.cat –que passarà a dir-se professionals.cat en poc temps- se celebra a Reus del 8 al 24 de febrer. El projecte està promogut per la Fundació puntCAT amb el suport de la Direcció de Política de la Generalitat de Catalunya.
Des de 5 euros es pot tenir un web en català
Pel que fa al cost de l'extensió aquest és variable. Registrar el domini puntCAT tant per una empresa, un organisme públic o un particular té un preu base de 5 euros. Ara bé, si es vol un portal web més sofisticat s'ofereixen tres pacs a escollir: el web Avançat per 60 euros, el web Pro des de 325 euros i, finalment, el web ecommerce, que té un cost des de 425 euros. Cadascuna de les tres opcions ofereix diverses possibilitats que es poden escollir en funció del tipus de portal web, necessitats que es tinguin i objectius que es vulguin aconseguir.
Els inicis
El naixement del domini puntCAT es remunta el 2005, quan la Institució que domina els registres a Internet (ICANN, sigles en anglès) juntament amb la Fundació puntCAT, el fan sorgir arran de la necessitat de tota una comunitat de catalanoparlants que reclamaven tenir representació catalanaa Internet. Després d'uns mesos realitzant una prova pilot i veient l'acollida favorable de l'extensió, el 23 d'abril del 2006 es va llançar a l'abast de tothom. Des dels seus inicis el domini puntCAT ha tingut i seguirà tenint la finalitat de normalitzar l'ús del català a la xarxa.
Terminologia sectorial a prop dels professionals
La Fundació puntCAT i el TERMCAT han iniciat una línia de col·laboració per promoure el coneixement i l'ús de la terminologia catalana en els diferents sectors d'activitat. Aquesta iniciativa s'emmarca en el programa professionals.cat, que la Fundació ha posat en marxa per oferir un web gratuït als professionals i autònoms que ho desitgin amb l'objectiu d'afavorir la seva presència i competitivitat a la xarxa, i de fer créixer la presència de la llengua catalana en l'àmbit professional.