A laFórmula 1 existeixen uns herois anònims, els mecànics, que s’entrenen durant tot l’any perquè la seva tècnica sigui infal·lible en el moment de canviar pneumàtics a boxes. Cada dècima de segon és essencial i pot esdevenir la diferència entre guanyar o no. El sector de la logística cada cop pateix més aquesta necessitat, en el seu cas per fer entregues el més ràpid possible. És una cursa gairebé asfixiant per competir en un escenari amb cada vegada més players i per respondre a les necessitats d’un consumidor digital.
Mouze (DHL Express Iberia): “Plantejar només l’opció d’entregues a domicili ja no és suficient per competir en aquest mercat”
En el cas de l’última milla, també anomenada logística urbana, la mesura no és de segons, però sí de minuts (ja ni tan sols d’hores). L’usuari modern està obligant al sector logístic a adoptar un nou tipus de tractament, més eficient i transparent, i a accelerar processos com mai. Donat que el consumidor que viu a les grans ciutats no acostuma a ser a casa, els operadors logístics han hagut de desenvolupar solucions flexibles per adaptar-se a les seves necessitats i facilitar les entregues amb la comoditat més gran possible.
D’aquí neixen les xarxes de punts de conveniència, les consignes automàtiques o les entregues per franges horàries. “Plantejar només l’opció d’entregues a domicili ja no és suficient per competir en aquest mercat”, afirma Nicolás Mouze, director de màrqueting i vendes de DHL Express Iberia, divisió especialitzada en el transport urgent internacional. Són temps de transformació digital i això vol dir que tot s’accelera, com els mecànics quan el cotxe para a boxes.
El repte de la conveniència
Tres de cada quatre consumidors incrementaria la despesa en compres i estaria disposat a provar nous productes si el servei de lliurament és satisfactori, segons un estudi mundial de Capgemini. Tot i que la satisfacció d’un bon servei no es tradueix només, o no necessàriament, en la rapidesa. El 73% manifesta que poder gaudir d'una franja horària que resulti realment convenient és més important que rebre els enviaments de forma ràpida.
La transformació digital està generant un canvi total dins les grans organitzacions, però també està provocant la irrupció de startups disposades a assolir aquesta necessitat d’agilitat que té el sector.
Stuart, fundada el 2015, sempre ha tingut clar que la demanda de serveis de repartiment flexibles i programables tindria una incidència clau. En el seu cas, l’empresa aposta per les entregues programades en franges d’aproximadament quinze minuts.
El 73% de consumidors prefereix poder gaudir d'una franja horària que resulti realment convenient abans que rebre els enviaments de forma ràpida
El model de Stuart està enfocat al B2B, de forma que ofereix el seu servei logístic a negocis que van des del retail fins a l’ecommerce, passant per petits establiments. “Donem poder al comerç local i l’ajudem a augmentar la seva base de clients gràcies a la tecnologia”, assenyala David Guasch, director general de la companyia al mercat espanyol.
Per descomptat, l’entrada de nous actors al sector no deixa indiferent als grans jugadors. Mouze, de DHL Express, assegura que “l’evolució del sector, les noves necessitats i els nous serveis fan que les empreses hagin de ser més dinàmiques i innovadores, el què és beneficiós per a tots i, en alguns casos, fa que es generin acords de col·laboració que redunden en més avantatges pel client final”.
Tecnologia al servei de l’agilització
Blockchain, intel·ligència artificial o aprenentatge automàtic són algunes de les tendències digitals que més creixen al món i, probablement, l’àmbit de la logística no seria el primer en el qual pensaríem a l’hora d’associar-les amb algun sector. Certament, però, l’última milla cada cop abraça més les noves tecnologies i s’habitua a un canvi absolutament transcendental.
La intel·ligència artificial, per exemple, és una eina crucial per explotar la mina d’or de les dades. Si aquesta última s’analitza, pot ajudar a transformar radicalment les operacions. D’acord amb Infoholic Research, el mercat d’intel·ligència artificial en logística creixerà un 43% anual fins a 2023 per arribar a un valor de mercat global de gairebé 6.000 milions d’euros.
Guasch (Stuart): “Donem poder al comerç local i l’ajudem a augmentar la seva base de clients gràcies a la tecnologia”
Clarament, l’ús de la tecnologia ha d’ajudar a rendibilitzar tot el procés logístic. L'emmagatzematge i classificació de productes suposen un terç dels costos de la cadena logística, de manera que l'automatització dels processos constitueix una oportunitat significativa. El 89% de les empreses reconeix aquesta oportunitat i està invertint en la mecanització i l'automatització dels seus magatzems per agilitzar la preparació de comandes i el lliurament, segons Capgemini.
Així mateix, Mouze indica que “el canvi cap a unes flotes més eficients és un dels grans reptes”. Renovar les flotes aèries i terrestres per reduir el consum de combustible i disminuir els costos de distribució, per exemple, està sobre la taula. Per la seva banda, Stuart vol optimitzar les rutes pròximes a l’entrega i un camí factible és gestionar múltiples direccions de recollida i entrega dins d’un únic servei, segons explica Guasch.
Pel director general de Stuart al mercat espanyol, la tecnologia mobile i el Big data marcaran clarament el futur de la seva estratègia. Ara per ara, l’empresa disposa d’un innovador servei multientrega que permet que, des d’un mateix punt de recollida, el client empresarial pugui realitzar tantes entregues com vulgui en un únic viatge. Així, Guasch remarca que proporcionen un estalvi als usuaris i optimitzen significativament la tasca dels missatgers.
L’ús de la tecnologia també és vital per a DHL Express, que té incorporat el RFID (Radio Frequency Identification) per rastrejar els productes i el Big Data per gestionar les dades de les entregues. A més, la companyia fa ús d’una aplicació pròpia, anomenada On Demand Delivery (ODD), que permet la comunicació amb el consumidor final per acordar amb ell diferents opcions d’entrega.