El mar Mediterrani és una de les principals regions turístiques del món amb 400 milions de visitants a l’any. A la vegada, aquest conjunt de països compta amb un 20% de la capacitat mundial d’allotjament hoteler i dona feina a 20 milions de persones. Unes dades que no amaguen les diferències entre les destinacions de les dues ribes.
En el marc de la MedaWeek, Barcelona ha estat l’escenari d’un debat amb experts del sector, on entre altres aspectes s’ha plantejat el futur de la gestió turística després de la pandèmia i quin paper ha de jugar la sostenibilitat a l’hora de plantejar les diverses estratègies. Més formació, beneficis fiscals per fomentar la inversió turística, aixopluc pel talent emergent de les startups o contemplar el turisme com un sector estratègic són algunes de les mesures que ja es troben damunt la taula de governs, administracions i altres agents implicats.
Màlaga, l’exemple d’una ciutat emergent al sud d’Europa
Màlaga i el seu entorn és una de les destinacions turístiques per excel·lència del sud d’Europa. En els darrers temps ha reforçat aquesta potencialitat amb una forta aposta per la tecnologia. “Aprendre, compartir i actuar és la fórmula que hem utilitzat, apunta Jonathan Gómez, director de Turisme al consistori andalús.
Amb aquestes paraules, d’alguna forma, Gómez exemplifica com Màlaga ja comença a deixar de ser vista, exclusivament, com una zona turística massificada. “Tenim grans empreses (Vodafone o IBM) a la nostra ciutat i ens aprofitem d’aquest entorn tecnològic per prendre les millors decisions”, descriu l’alt càrrec.
Gómez (Ajuntament de Màlaga): "Aprendre, compartir i actuar és la fórmula que hem utilitzat"
En el mateix sentit s’expressa Alaa Ezz. El secretari general de la Federació de Cambres de Comerç d’Egipte vincula el futur del turisme “a la capacitat que tinguem tots plegats de cooperar i ser competitius a la vegada”. Actualment, al Mediterrani hi ha registrades unes 10.000 destinacions.
Diversificació de l’activitat
En un altre ordre, Ezz ha posat deures a tots els països implicats per “aguantar l’economia turística del Mediterrani a l’hivern”. Trobar noves dates d’alta ocupació turística pot contribuir a “reduir la sobresaturació” de ciutats d’alt valor paisatgístic com Dubrovnik o altres poblacions de Croàcia, segons afirma Joze Tomaš, president de la Confederació Empresarial de l’Adriàtic.
Per la seva banda, Rosana Morillo, directora general de Turisme a les Illes Balears, afegeix que la sostenibilitat “no només s’ha de visibilitzar amb el respecte al medi ambient, també té un component social en forma de bons contractes”. En paral·lel, Morillo relaciona l’èxit de les estratègies del sector turístic a una estreta col·laboració públicoprivada, “multiplica l’eficàcia de les mesures”.
Morillo (Turisme d'Illes Balears): La col·laboració públicoprivada multiplica l'eficàcia de les mesures"
A la Llotja de Mar, els ponents no han oblidat la idea de crear una agència regional del turisme. "L’èxit d’un organisme d’aquestes característiques ve determinat per si som capaços de fixar estratègies a llarg termini i no actuar d'acord amb les situacions del dia a dia”, conclou Mohamed Ismael, representant al Regne Unit de l’organisme públic de turisme d’Egipte.