• Innovació
  • "Els diners en efectiu no desapareixeran"

"Els diners en efectiu no desapareixeran"

Michael Cottrell (Global Payments) assegura que els nous mètodes de pagament estaran a l'abast de tothom, però descarta que substitueixin completament els bitllets i les monedes

Sistema de pagament facial, com a alternativa als diners en efectiu | Cedida
Sistema de pagament facial, com a alternativa als diners en efectiu | Cedida
Barcelona
05 de Febrer de 2020

"Cada any en alguna conferència se sent que "enguany desapareixeran els diners en efectiu", però no crec que els que vivim avui vegem una societat sense bitllets i monedes". Els mètodes de pagament són cada vegada més sofisticats, però a la vegada més senzills per l'usuari. Els smartphones, el reconeixement facial o de veu i els pagaments invisibles, però, no acabaran amb l'efectiu, segons Michael Cottrell. És el vicepresident de producte de Global Payments, un proveïdor de tecnologia i software de pagaments dels Estats Units, i un dels cinc partners que conformen el Payment Innovation Hub de Barcelona. 

La irrupció de les targetes de crèdit a l'Estat espanyol a finals dels anys 70 -als Estats Units ja s'havien popularitzat una dècada abans-, va portar els primers vaticinis de desaparició de l'efectiu. Més de 40 anys després, encara s'utilitza. El mateix passa amb les targetes de crèdit: "Fa 20 anys ja començaven a dir que desapareixerien, i mira...". Cottrell creu que el camí cap a una societat que no utilitzi cap mètode de pagament físic serà molt llarg. 

En conversa amb VIA Empresa, el directiu de Global Payments assegura, però, que els nous sistemes de pagament que utilitzen tecnologies relacionades amb el 5G i l'internet de les coses arribaran a ser accessibles per a qualsevol persona, a qualsevol lloc del món. Actualment, les diferències entre països és evident. Per exemple, a l'Estat espanyol l'efectiu encara és el mètode més utilitzat, segons el Banc Central Europeu (BCE), mentre que a la resta de la Unió Europea, predominen els pagaments amb targeta. 

En alguns països africans o del sud-est asiàtic, per exemple, l'ús de la targeta és molt residual o nul. Però Cottrell pensa que s'acabarà igualant. "En alguns països no tenen targetes de crèdit però sí que tenen smartphones; simplement, crec que se saltaran un nivell", indica. De fet, afegeix que "l'habilitat de portar la tecnologia a qualsevol lloc del món" ho facilitarà. 

"En alguns països no tenen targetes de crèdit però sí que tenen 'smartphones'; simplement, crec que se saltaran un nivell"

Les noves tecnologies de pagament tampoc no deixaran fora de l'escenari les persones grans. "L’habilitat d’ajudar la gent gran a través de la tecnologia és increïble, i avui en dia tenen tauletes i telèfons intel·ligents, però els utilitzen de manera molt simple", explica. Creu que en aquest punt serà clau l’accessibilitat, que "va començar com un sistema per ajudar les persones amb discapacitat, però també pot servir per facilitar les coses a la gent gran".

Un sistema de pagament únic? 

"L’objectiu ha de ser que cadascú pugui pagar des de qualsevol lloc, en qualsevol moment i de la manera que vulgui, sigui quin sigui el mètode que utilitzi", afirma Cottrell. Però això no vol dir que s'implanti un sistema de pagament únic de manera global, sinó que les opcions que hi hagin segueixin uns estàndards comuns. I això no només inclou els mètodes de pagament sinó també les regulacions que hi ha a cada país, molt diferents les unes de les altres i que "actualment, dificulten la feina dels desenvolupadors".  

Michael Cottrell, vicepresident de producte de Global Payments, durant el segon aniversari del Payment Innovation Hub | Cedida

Michael Cottrell, vicepresident de producte de Global Payments, durant el segon aniversari del Payment Innovation Hub | Cedida

El Payment Innovation Hub busca noves formes de pagament que suposin un estalvi de temps i d'esforços als usuaris. Com explica la seva CEO, Silvana Churruca, per fer-ho han desenvolupat diverses solucions, entre les quals destaca el pagament facial -que han anomenat Face to pay-, del qual s'han fet tres proves pilot i esperen implementar al carrer durant aquest 2020. El pagament per veu o l'invisible són altres camins de recerca que s'exploren. 

Però, quins beneficis suposa per al comerciant introduir en la seva botiga una d'aquestes tecnologies? "Crec que realment aquestes solucions donen resposta a un problema que no existeix, però sí que milloren l'experiència del client: el benefici és la fidelització", respon Cottrell. La inversió que han de fer els comerços per introduir-les és mínima: "Amb una tauleta que pot costar menys de 80 euros ja ho tens". 

Transparència i seguretat

El problema es troba en la gestió de les dades personals, sobre tot. El director general de pagaments de Caixabank, Joan Morlà, creu que qui ha de donar resposta a aquesta inseguretat que provoca la innovació són els principals actors del sector. "Molta transparència i informació: és el que necessitem per a què els usuaris estiguin tranquils i hi confiïn", assegura durant el segon aniversari del Payment Innovation Hub. 

"Abans les transaccions tardaven cinc dies i ara en cinc minuts és suficient: ha canviat la rapidesa"

En la mateixa línia, el director de màrqueting d'Arval, Manuel Orejas, considera que "les grans marques, les que som aquí, som de confiança; l'usuari necessita una empresa segura i fiable per a la gestió dels seus pagaments". Per tant, la millor estratègia és conservar "la confiança que ens dipositen milions de clients cada dia". 

Des que Michael Cottrell va començar trucant porta a porta per gestionar els pagaments dels comerços, el panorama ha canviat radicalment. La clau: la rapidesa. Segons el directiu de Global Payments, "abans les transaccions tardaven cinc dies i ara en cinc minuts és suficient: són els meus diners i els vull ara". Així, siguin els mètodes de pagament més o menys senzills o més o menys tecnològics, "el que han de fer és funcionar".