Moonai, startup guanyadora de la segona edició de la Pitch Competition Women Edition d'AticcoLab, aborda la frustració, a més del dolor en si, de les dones quan menstruen i no tenen alternatives per al malestar que no siguin químiques, fetes a mida, no intrusives i accessibles. Per solucionar-ho ofereixen una aplicació mòbil que utilitza teràpia digital i sons per alleujar el dolor menstrual optimitzat per intel·ligència artificial i personalització de l’usuari.
Aquesta original aplicació, segons explica la fundadora belga i enamorada de Barcelona Laura-June Clarke, no té competidors directes al mercat. Per una banda, hi ha aplicacions com ara Headspace, que fa servir sons per a la salut mental o reduir l’estrès. I després, el famós ibruprofreno que combat el dolor, però sempre des de la química. I d'aquí el gran valor afegit de Moonai: no és invasiu i el 80% que utilitzen la tecnologia repeteixen el mes següent.
La regla, 72 hores i un premi
Laura-June Clarke i Helena Rodemann es van conèixer durant un hackathon de startups a la capital catalana poc abans de l'inici de la pandèmia de la covid-19. L'objectiu no era senzill: construir en 72 hores una empresa emergent des de zero. "Una de nosaltres estava començant el seu cicle i aquesta oportunitat professional implica que cada minut compta i no et pots permetre perdre ni un minut a suportar el dolor menstrual. Ràpidament, arribem a la conclusió que, una vegada més, la societat no està adaptada per a les dones. Busquem benestar i igualtat. I comencem a investigar l’entorn menstru-friendly", explica a VIA Empresa la fundadora.
Els competidors de Moonai són els famosos ibruprofrenos o aplicacions que busquen reduir l’estrès
D'aquí en va sorgir l'aplicació que, sense poder comptar amb un gran pressupost de màrqueting i promoció, va aconseguir 6.500 descàrregues en tan sols 50 dies. De moment compten amb un equip de deu professionals, entre els quals hi ha professionals d'estratègia, comunicació, científics i experts dels sons i enginyers. Moonai és gratuïta, però també compta amb una part dirigida a empreses que es preocupen per la salut de les seves treballadores i d’aquí gran part de la facturació. El repte de present i futur comença el juliol de 2022: busquen obtenir un milió d'euros que comporti un desenvolupament del producte i de l'equip.
En l’actualitat les dones representen el 49,6% de la població mundial i el dolor menstrual, conegut com a "dismenorrea”, afecta el 80% d’elles. Com a conseqüència l'impacte és en l’àmbit individual, que pot correspondre a l’ús de més de 4.100 pastilles al llarg de la vida i un cost de 1.700 euros pel dolor sol.
Una dona pot arribar a comprar més de 4.100 pastilles durant la seva vida per combatre el dolor menstrual
Una lliçó en aquests dos anys de vida del projecte? "Confia en el teu instint", declara Clarke. Una visió que l'ha portat a la lluita pel benestar menstrual i un entorn menstru-friendly a Europa, els Estats Units i fins i tot a cultures on la menstruació és un tabú, com Aràbia Saudí.