Com serà l'art i la seva percepció quan colonitzem altres planetes? Com serà la producció artística a l'espai? Com farem art sense gravetat? Aquesta és la pregunta que es plantegen Albert Barqué-Duran, investigador i artista de la City, University of London, i Marc Marzenit, músic, compositor, productor musical i enginyer de so. Ambdós són les cares darrere de The Zero-Gravity Band, un projecte que pretén reflexionar i teoritzar sobre com la producció artística i la percepció estètica es veuen influïdes per les forces gravitatòries del planeta Terra i que presenten al Sónar+D de mà de l'Eurecat.
Quan els hereus d'Stephen Hawkin trobin un planeta habitable per als humans i Elon Musk ens hi traslladi amb els seus SpaceX, els humans ens endurem la nostra cultura cap a l'espai exterior, on no hi ha gravetat. Els dos artistes i científics provinents de Mollerussa volen acostar aquest futur llunyà al present durant el festival de cultura digital que se celebra aquesta setmana a Barcelona. Això es concreta en una instal·lació artística-immersiva sonora i lumínica en 360° en què els assistents podran experimentar sensacions de gravetat zero, similars a les que es tenen fora de la Terra.
De Mollerussa al cel
L'experimentació per a la posterior realització de la creació artística-immersiva i el disseny de prototips s'han realitzat en un vol parabòlic. Els mollerussencs van dirigir-se a Bordeus, des d'on van realitzar un vol a una altitud d'entre 6000 a 8000 metres. Durant el vol, els pilots realitzen entre 15 i 45 paràboles, durant les quals els passatgers es troben en microgravetat durant 22 segons. Cada fase de microgravetat és precedida i seguida d'una fase d'hipergravetat, d'uns 20 segons cadascuna.
Durant aquest vol els investigadors van gravar diversos sons i un vídeo sobre l'experiència.
La creació lumínica, dissenyada per Playmodes a partir dels protocols realitzats per Albert Barqué-Duran, explora una sèrie d'impulsos audiovisuals que interaccionen amb la percepció humana i el sistema cognitiu amb l'objectiu de crear sensacions flotants. Aquesta s'integra en les arestes del dom generant un patró geomètric que juntament amb la creació sonora embolica l'espectador. Aquesta estructura en forma de carpa inclou tecnologia Sfëar de producció d'àudio 3D desenvolupada pel centre tecnològic Eurecat.
La carpa de tretze metres de diàmetre que acull la creació sonora-lumínica ha estat dissenyada per Portable Multimedia Solutions, que ha configurat un sistema inflable estanc pensat per encabir el sistema d'àudio 3D, que ofereix unes característiques úniques de so immersiu, gràcies a la singularitat que aporta el sistema de reverberació 3D d'Sfëar.
Tal com explica Adan Garriga, director de la Unitat de Tecnologies Audiovisuals d'Eurecat, els requeriments de l'estructura de la carpa van fer necessari dissenyar "un nou concepte de coberta inflable aplicant nous materials, nous procediments de soldadura i càlculs estructurals", que es van dur a terme amb programari desenvolupat pel Centre Internacional de Mètodes Numèrics en Enginyeria (CIMNE).
Per aconseguir la sensació immersiva, l'estructura fa servir un sistema d'altaveus 25.3 i àudio basat en tecnologia Sfëar, que permet crear música immersiva en tres dimensions de manera intuïtiva fent servir eines comunes de producció sonora.
La carpa està confeccionada en poliuretà amb un teixit intern de niló i no requereix d'alimentació continua d'aire, pel que s'eviten sorolls i consums innecessaris d'energia.
Els vestits "espacials"
L'exposició també inclou dos prototips per realitzar creacions plàstiques i musicals en situació de gravetat zero i uns vestits "espacials" intel·ligents, que han comptat amb la col·laboració de la Unitat Tecnològica d'Impressió funcional d'Eurecat.
En concret, els prototips de vestits "espacials" dissenyats per ser portats en situació de gravetat zero porten incorporat un dispositiu que incorpora dos sensors que mesuren la freqüència cardíaca i respiratòria de la persona que el duu per tal de poder informar sobre el seu estat fisiològic.