Tret de sortida de la divuitena edició del Mobile World Congress, una edició molt festiva, no només perquè el congrés tecnològic assoleix la majoria d'edat, sinó també pel conjunt d’aniversaris que enguany celebren alguns dels seus principals actors, com el 4YFN, que festeja els seus primers 10 anys, o Telefónica, que en celebra 100. Prop de 100.000 persones de 200 països d’arreu del món acudiran a la fira, prevista fins al dijous 29, que generarà un impacte de 461 milions d’euros donant a conèixer no només la darrera tecnologiamòbil, sinó també el potencial de la intel·ligència artificial, la supercomputació i les telecomunicacions.
I és que per als protagonistes del Mobile, la fira ja va començar fa uns dies. En una declaració d’intencions d’esdevenir la marca protagonista, Xiaomi fa dies que va anunciar a les estacions de ferrocarril i metro pròximes a la fira de la seva presència a l’esdeveniment. Per la seva banda, Samsung, va avisar a tot Barcelona amb un esdeveniment al mig de la Plaça Catalunya i una lona gegant al costat, d’un any més, de la gran absència del MWC: Apple.
Samsung ha planificat aquesta lona tocant de la botiga d'Apple. Cosetes:
— Josep M. Ganyet (@ganyet) February 23, 2024
1. Publi en català (com Apple)
2. La icona de les estrelles ha agafat com a metàfora per la IA generativa.
3. És nota que arriba el MWC. pic.twitter.com/gaZFG8vOoJ
Dues startups catalanes són finalistes als 4YFN Awards
Com no podia ser d’altra manera, el hype ha fet efecte. L’entrada del recinte firal de Gran Via, dividit en dos grans controls d’accés, a les 8.30 h del matí feia més pinta d’aeroport que de fira tecnològica: taxis amunt i avall, milers d’assistents de totes les edats, i una gran varietat de perfils culturals que, al cap i a la fi, només s’estaven preparant per enlairar en un viatge immersiu cap a la darrera tecnologia. Com acostuma a succeir en aquests indrets, la llengua anglesa ha passat a ser el mitjà de comunicació principal, deixant un espai més reservat al català, que, així i tot, ha brillat en els ambients relacionats amb l’ecosistema de les startups.
Tant és així que, d’entre les cinc empreses aspirants a convertir-se en la startup de l’any al 4YFN, dues són catalanes: Qilimanjaro Quantum Tech i OceanEcostructures són dos dels cinc projectes més prometedors, que competiran amb bitsensing, Mica AI Medical i Whispp. Abans d’arribar als espais reservats per a les empreses emergents, però, les firmes més conegudes i experimentades han gaudit d’una plaça privilegiada per atrapar, des del començament, a gran part dels visitants.
Ho han fet amb la presència dels directors executius de les firmes més importants, com Samsung, que ha comptat amb la presència del seu CEO, Jong-Hee Han, i ho han fet en gran: l’ovni del grup SK Telecom, partides de tenis taula virtuals a l’estand de Telefónica, cotxes futuristes, braços robòtics que posen a prova la resistència dels darrers dispositius mòbils i robots humanoides s’han emportat la gran part de les mirades que han passejat pels principals halls del MWC, i algunes d’aquestes demostracions han estat testejades per les principals autoritats, Pere Aragonès, Pedro Sanchez i Felip VI, que, amb la seva presència i la dels cossos de seguretat, ha paralitzat durant uns minuts tot el hall 3.
L'Open Gateway: l'inici de la fira i "d'una nova era"
Així i tot, instants abans, els assistents d’aquesta primera jornada de Mobile s’han citat en la primera trobada organitzada a l’escenari principal del MWC, el Main Stage, que ha acollit la primera gran presentació destinada a presentar l’Open Gateway, la tecnologia protagonista d’aquest MWC: Open Gateway - The Art of What's Possible. “No podem deixar ningú enrere”, ha apuntat el director general de la GSMA, MatsGranryd. En aquest sentit, José María Álvarez-Pallete, president de la patronal GSMA i de Telefónica, ha anunciat que, després d’un any del llançament d’aquesta iniciativa, ja són 47 operadors que representen 239 xarxes mòbils i el 65% de les connexions globals les que s'han adherit a la iniciativa. "Estem just al començament d'una nova era", ha assegurat, acabant amb tots els dubtes sobre el futur de Barcelona com a escenari dels pròxims MWC: “Barcelona s’ha convertit casa nostra”.
Álvarez-Pallete: “Barcelona s’ha convertit casa nostra”
Open Gateway és una iniciativa del sector de les telecomunicacions que es va anunciar en la conferència inaugural del MWC 2023 i que es tracta d'una aliança històrica de les grans companyies de telecomunicacions liderada per la GSMA, la patronal que inclou les principals operadores del món. Aquesta aspira a transformar les xarxes de comunicacions en plataformes, fet que permet obrir les capacitats de les telecomunicacions de manera interoperable, intuïtiva i programable. Tanmateix, aquesta nova aliança requereix, segons Álvarez-Pallete, d’una “forta col·laboració”. És per aquest motiu que la CEO de Vodafone, Margherita Della Valle, ha fet una crida als governs i a la indústria a afegir-s'hi. "Si volem anar de pressa, millor anar sols; però si volem arribar lluny hem d'anar units".
Some of our favourite snaps from Day 1 so far ? ? #MWC24pic.twitter.com/Kq4dK2fCZ2
— #MWC24 (@MWCHub) February 26, 2024
A més de l’Open Gateway, el directiu de Telefónica ha fet èmfasi en el poder de la intel·ligència artificial i, especialment, de la seva ràpida adopció. En aquest sentit, ha detallat que la IA ha aconseguit reunir 50 milions d’usuaris en un mes, una xifra que els dispositius mòbils han trigat 12 anys en assolir: “La intel·ligència artificial és la revolució més profunda per a la humanitat”.
4YFN, més acolorit (i acalorat) que mai
Quan els acolorits estands de les principals companyies i la gran sala del Main Stage semblen haver concentrat l’estupefacció de tots els assistents, a uns pocs halls de distància, el 4YFN abasta una gran part del talent mundial de l’àmbit emprenedor en un espai que no deixa indiferent a ningú. El 4YFN ha volgut celebrar el desè aniversari amb joves iniciatives d’arreu del món i diversos espais a l’aire lliure on, igual que en el TalentArena, "el talent es coneix". Aquests espais ideats per al networking gaudeixen d’un bon però preocupant clima, motiu pel qual estan plens, això sí, d’un perfil força diferent del que es pot trobar a la part inferior del recinte firal de Gran Via.
Si bé a la part inferior, on s’ubiquen la gran majoria de halls del Mobile, el perfil majoritari són homes de mitjana edat, molts dels quals d’origen asiàtic (un perfil que, l'edició de l'any passat, representava el 25% dels registrats), a la part superior, el ventall de perfils és molt més ampli. “Aquí fora s’està millor que enlloc, però és preocupant estar en màniga curta i passant calor a hores d’ara, i més si tenim en compte les restriccions imposades per la sequera”, apunten a VIA Empresa alguns dels joves congressistes presents a les terrasses del 4YFN.
TechBarcelona, BarcelonaActiva i Acció, juntament amb algunes universitats catalanes com la Universitat Pompeu Fabra, la Universitat Oberta de Catalunya o la Universitat de Girona, han pres bona part del control del germà petit del Mobile. Totes elles acosten alguns dels projectes més prometedors, que no només destaquen pel seu ús de noves tecnologies, sinó per la seva ferma aposta a l’hora d’oferir a la societat solucions d’impacte. hello.app, ImmersiumStudio, Improfit.AI, Lead2Tem, Lawwwing o Feeder, entre d’altres, estan aprofitant per donar-se a conèixer a nous públics i, a banda d’una gran assistència, disposen en el mateix espai del Banc Sabadell Stage, que amb una agenda pròpia d’activitats entre les quals destaca l’entrega de premis dels 4YFN Awards, impulsarà el talent d’arreu del món i, especialment, el català.