• Innovació
  • PatrocinaM, el micromecenatge més complet

PatrocinaM, el micromecenatge més complet

La plataforma de micromecenatge ofereix un acompanyament personalitzat als projectes que cerquen finançament i ara llança una campanya per sufragar la cultura

Campanya de patrocini solidari de PatrocinaM
Campanya de patrocini solidari de PatrocinaM
Barcelona
28 d'Abril de 2020

Antonio Lama, biòleg d'estudis però no de passió, va agafar-se una excedència per treballar en el seu projecte de crear una productora pròpia, Fuera de Campo Films. Aquesta aventura iniciada l'any 2017 va acabar fent un gir inesperat. "La idea inicial era tirar endavant la productora, però al final la plataforma va agafar tot el protagonisme", recorda Lama. Mentre cercava finançament pel seu projecte inicial va veure la necessitat que tenia el mercat cultural de facilitar el patrocini, ja que sovint els projectes i les empreses patrocinadores no tenen vies de fàcil contacte. Així neix PatrocinaM, una plataforma web de micromecenatge on diversos projectes s'anuncien a la cerca de finançament. Aquests dies, amb la crisi de la COVID-19, han engegat una nova campanya, #PatrocinioSolidarioContraCOVID19, amb la qual volen ajudar a projectes culturals/socials que s'han vist afectats per la crisi sanitària amb un objectiu de 150.000 euros. 

 

En els seus inicis, Lama va comptar amb la col·laboració d'Ivan Lama i Mònica Mena per fundar aquesta startup amb seu a Barcelona Activa. En començar a operar l'any 2018, l'empresa es dirigia només als projectes del món de la cultura, ja que era un espai que coneixien i on se sentien còmodes. "El sector cultural, en especial l'audiovisual, és el que tenim més per la mà. Però a poc a poc hem començat a treballar amb altres projectes", assegura el cofundador. Projectes esportius o d'entitats socials suposen un nou terreny per la companyia, però el repte els motiva i els empeny a arribar a un públic més ampli.

 

Més que un crowdfunding 

Quan Lama comença el seu viatge per crear PatrocinaM va estudiar diverses possibilitats, però va veure que el format de pàgina de micromecenatge era el que més s'adaptava a les seves necessitats. Malgrat tot no volia ser una plataforma que es limités a exposar projectes sinó que volia donar un servei més complet. És d'aquesta manera com la startup va començar a contactar directament amb empreses que, pel seu perfil, poguessin interessar-se pel projecte.

Aquest procés d'acompanyament i promoció no estava suposat perquè caigués únicament sobre la plataforma, sinó que els seus creadors l'enfocaven com un acompanyament a la tasca que ja haurien de fer els projectes que s'hi presentaven. Això però, no va ser així i els projectes confiaven únicament en el que l'empresa pogués moure. Tot plegat els va fer replantejar-se el funcionament de la seva plataforma.

"Amb el que treiem amb aquest nou sistema també podem donar millor cobertura al servei estandard, ja que normalment són projectes que no poden cobrir el cost del Prèmium"

En repensar van implantar el model amb què funcionen actualment. Hi ha dues vies de monetització. La primera segueix l'antic funcionament. Els projectes es registren a la pàgina de forma gratuïta per recaptar els diners que necessiten, si ho aconsegueixen la startup, que també els promociona, es queda amb un 5% del que han aconseguit. La segona via és un sistema Prèmium. El projecte es registra pagant 500 euros i la companyia s'encarrega de definir-li una estratègia per patrocinar-se i executar-la. En aquest cas també es queden un percentatge del recaptat, que s'eleva al 15%. "Amb el que traiem amb aquest nou sistema també podem donar millor cobertura al servei estàndard, ja que normalment són projectes més petits que no poden cobrir el cost del Prèmium", especifica Lama.

Present i futur en standby 

PatrocinaM es tracta d'un projecte d'èxit i que es troba en ple creixement. La implantació del model Prèmium els ha fet créixer ràpidament i ha atret especialment a esdeveniments i fires. "En els últims dos últims mesos hem pogut recaptar gairebé tant com tot l'any passat amb l'entrada del model Prèmium", assegura el cofundador. Aquest sistema atreu especialment a festivals i esdeveniments uns dels principals afectats per la pandèmia del coronavirus.

"El nostre principal problema no serà el confinament en si, sinó les mesures postconfinament"

"Ens afecta al 100% dels contractes Prèmium que teníem, els quals eren esdeveniments que s'havien de celebrar aquesta primavera", lamenta Lama. A més, no només els contractes ja estipulats han caigut sinó que tota l'activitat s'ha aturat. "És la incertesa, la gent no sap quan ni com podran seguir amb el seu projecte", sentència el cofundador i afegeix: "El nostre principal problema no serà el confinament en si, sinó les mesures postconfinament, de les quals no sabem quines poden arribar a ser". Un cop acabat el confinament fins quan no es podran celebrar festivals, fires, concursos, obres, exposicions, partits o projeccions? Aquest, per Lama, és el que realment afectarà molts sectors, com el cultural. Qui voldrà anunciar-se on no pot anar ningú?

PatrociaM com moltes altres empreses tenien plans a curt termini, com per exemple augmentar la seva xarxa de comercials de 5 a 10 i aconseguir per cada projecte Prèmium una mitja d'entre 2.000 i 4.000 euros. A llarg termini tenien present no només consolidar-se a l'Estat sinó internacionalitzar el seu projecte. Tot això, de moment, es queda en standby.