• Innovació
  • “Pensava que el resultat del teu disseny seria massa de nena”

“Pensava que el resultat del teu disseny seria massa de nena”

És el disseny un sector de triple oportunitats per a les dones? El rol femení a debat a ‘Creativitat d’impacte liderat per dones’ del BWAW 2023

Creativitat d’impacte liderat per dones del Barcelona Woman Acceleration Week | BWAW
Creativitat d’impacte liderat per dones del Barcelona Woman Acceleration Week | BWAW
Gemma Fontseca, cap de redacció de VIA Empresa | VIA Empresa
Cap de redacció
Barcelona
10 de Març de 2023
Act. 10 de Març de 2023

“M’he trobat homes del sector industrial que em deien que els ha sorprès el resultat del disseny del meu equip, ja que pensaven que seria massa de nena”, apunta Sisón Pujol, fundadora i CEO de Nomon Design a la taula rodona Creativitat d’impacte liderat per dones del Barcelona Woman Acceleration Week (BWAW) celebrat al DFactory del Consorci de la Zona Franca. O, fins i tot el contrari, ja que segons l’empresària: “hi ha companyies que venen de sectors amb nombrosa presència femenina que busquen disseny fet per dones”.

 

És paritari el sector del disseny i la creativitat? Quin és el rol de les dones? Hi ha sostre de vidre? I bretxa salarial? És Barcelona una ciutat referent? En primer lloc, el disseny està en auge a les empreses catalanes. De fet, Sandra García, managing director de CBA Design, apunta que “hi ha sectors que entenen el disseny com una tasca de venda i d'altres que ho consideren estratègicament i, com tot a la vida, la paraula disseny té moltes interpretacions”. La professional també destaca que hi ha hagut un canvi al sector B2B (business to business) i que les companyies més tradicionals es comencen a relacionar amb la creativitat per plasmar i representar qui són. És més, “el disseny ja no són coses úniques de Coca-Cola”.

L’impuls de les dones creatives

Moltes de les ponents reconeixen que treballen en un sector àmpliament femení, com és el cas d’Arantxa Bernadí, Board de Women in Office Design i CEO de Bernadí. “Malgrat que s'ha recorregut molt camí, queda molt per fer. És un dels nostres objectius, donar veu i visibilitat a les dones empresàries i executives del disseny”.

 

García (CBA Design): “Les companyies més tradicionals es comencen a relacionar amb la creativitat per plasmar i representar qui són. És més, el disseny ja no són coses úniques de Coca-Cola”

Anna Fornt, directora del Grup Efebé, comparteix la posició de Bernadí i afegeix que “la creativitat no és només art i forma part del concepte d'estratègia que està al servei de les persones. Hem d'entendre que la creativitat parteix d'una estructura clara de canvi als nostres clients i treballadors.

Un altre element interessant té a veure amb el predomini de conceptes com la conciliació, la cerca d’una vida professional plena i la retenció de talent al sector, acompanyat de “compromís i l’empatia”. Tanmateix, la bretxa salarial és present i moltes d’elles confessen que poden arribar a cobrar molt menys que ells. A Anglaterra, les dissenyadores gràfiques poden arribar a rebre 4.000 lliures menys que els seus companys.

Barcelona com a referent

Què succeeix si busques al Chat GP “quins països destaquen com a proactius en promoure lideratge femení en el sector creatiu i amb quins tipus d’accions?" La resposta no deixa indiferent: en primera posició suggereix la Barcelona Design Week, organitzada pel Barcelona Centre de Disseny. Després sortien altres països i, fins i tot Suècia, però de forma secundària. I ho tenen clar: “anem en la bona direcció”.