Per què ningú fa servir Blackberry?

Arran el declivi de Nokia o Kodak, el president de Telefónica I D, Carlos Domingo, reflexiona sobre la innovació en les grans companyies per evitar el fracàs

Usuaris de Blackberry
Usuaris de Blackberry
Neus Navarro
17 de Març de 2014

De ser la primera companyia de mòbils a haver de reinventar-se; de dominar el mercat de la fotografia a sortir a poc a poc de la bancarrota i de ser el primer smartphone a caure en l'oblit. És la descripció –breu i resumida- dels últims anys de tres grans companyies. Nokia, Kodak i Blackberry dominaren, amb innovació i èxit, els seus mercats però ara han d'afrontar el declivi reinventant-se i arriscant.

"Són exemples de com algunes empreses no han sabut utilitzar la innovació", afirma Carlos Domingo (@carlosdomingo). Coneixedor del sector, qui és l'actual president i conseller delegat de Telefónica I D, reflexiona sobre la innovació, un dels grans conceptes del segle XXI, en una trobada amb emprenedors i empresaris durant la fira eShow de Barcelona.

"Algú té una Blackberry?", pregunta Domingo a l'auditori. La resposta, absent, dibuixa l'erm de vendes al qual s'enfronta actualment la companyia. "Si es mira la història de Blackberry es veu que en 2007 va arribar a ser tan valuosa com Telefónica, però quan una companyia de la competència va treure l'iPhone, el valor de mercat de Blackberry va caure perquè la gent s'adonava que havia sortit un producte millor. Haurien d'haver innovat però no van aconseguir fer-ho", recorda Domingo.

Què és la innovació?
La pregunta és, doncs, "què és la innovació?" i, per anar més enllà, "per què falla?". Domingo afirma que la resposta a la primera és la suma d'invenció i comercialització. "Cal aportar alguna cosa nova en el sector o on sigui", explica. Novetat i sorpresa són dos conceptes que han de captivar al públic/consumidor i són amb aquests amb els quals juga ara Nokia, la gran companyia líder fa uns anys i que ara, igual que Blackberry, lluita per augmentar la seva quota de mercat.

De fet, durant el Mobile World Congress Barcelona ha presentat la seva nova gamma d'smartphones. Cinc terminals nous i assequibles (entre 29 i 45 euros els més barats) amb els quals la companyia recentment adquirida per Microsoft pretén "connectar als propers mil milions (d'usuaris) amb increïbles experiències", tal com ha assegurat Stephen Elop, vicepresident de dispositius i serveis de Nokia. En el seu històric, sense dubte, el lideratge que han ostentat durant anys i al qual intenten tornar de nou.

Saber trobar les claus de la innovació serà bàsic per una companyia com aquesta, però també per a altres que creixen o es reinventen. "Per què una innovació sigui d'èxit ha de resoldre un problema del client; saber com i fer-ho viable en el temps", apunta Domingo, citant a companyies com Apple o Zara per exemplificar l'aplicació de la innovació amb resultats espectaculars. "Apple presenta un projecte innovador i Zara té la clau de les operacions innovadores, perquè el que genera més valor és que com més complicat és de replicar un producte, més gran és el teu avantatge competitiu", defineix a continuació.

L'exemple de Kodak
Escalar el negoci –"el més important", segons Domingo- és altra de les qüestions que ha de tenir present una companyia que vol fer de la innovació la seva senyera. Un objectiu que companyies com Kodak no han sabut aprofitar, en el seu cas amb el negoci de les càmeres digitals. Líders en la producció de la seva versió analògica, tot i que van ser els primers a llançar al mercat la primera càmera digital dissenyada per l'enginyer de la companyia Steven J. Sasson en 1975, l'empresa nord-americana surt ara de la bancarrota anunciada al gener de 2012 arrossegada pel mercat digital, on no van ser capaços de seguir innovant.

Amb tot, per construir innovació també cal ser "de perfil innovador i tenir un ADN on la curiositat, l'observació, la sociabilitat i l'experimentació siguin dominants", descriu el president de Telefónica I D. Per què inventar és cada cop més difícil en un món híper-tecnològic però la clau està, segons aquest expert, en veure d'una altra forma la innovació: "És des del com ho faig. Les idees estan sobrevalorades". Tal volta, amb aquest nou prisma, renàixer de les cendres serà més fàcil per aquests gegants que han deixat d'ésser-ho.