• Innovació
  • Logística i economia blava, els 'drivers' de la innovació del Port

Logística i economia blava, els 'drivers' de la innovació del Port

L'organisme presenta un Pla d'Innovació amb dos grans projectes: la creació d'un hub d'economia blava i una fundació privada

El president del Port de Barcelona, Damià Calvet; i la directora d’Innovació i Estratègia de Negoci, Emma Cobos | Cedida
El president del Port de Barcelona, Damià Calvet; i la directora d’Innovació i Estratègia de Negoci, Emma Cobos | Cedida
Barcelona
12 de Maig de 2022
Act. 12 de Maig de 2022

La innovació mira cap al mar. El Port de Barcelona ha anunciat un nou pla d'innovació amb dos protagonistes principals, la logística i l'economia blava, i dues novetats disruptives: la creació de la fundació privada Bcn Port Innovation i la rehabilitació de les sis naus de Sant Bertran per ubicar-hi un nou hub d'innovació: Blue Tech Port. Aquest últim projecte "és la joia de la corona", ha afirmat Damià Calvet, president del Port de Barcelona, a la presentació d'un pla carregat d'actuacions, nous conceptes i aliances.

El pla d’innovació presentat per Calvet juntament amb Emma Cobos, directora d'innovació i estratègia de negoci del Port, s’emmarca dins del Quart Pla Estratègic del port aprovat el gener del 2021 que estableix les línies d’actuació del període 2021-2025. "És un pla d'innovació obert i col·laboratiu que va més enllà del port i que vol fondre's amb la ciutat," ha indicat Cobos. Volen transcendir del focus tradicional de la innovació quant a aspectes marítims o portuaris, per incloure sectors emergents, com la robòtica marítima o els cables marítims que, segons Cobos, "potser no són el core per nosaltres, però poden arribar a tenir un paper molt important". 

Un dels objectius del pla és crear eines que permetin agilitzar la innovació i, per això, han creat la fundació Bcn Port Innovation, de caràcter privat, que tindrà l'objectiu d'accelerar el procés transformador del port cap a un smart port, que estarà al servei de la transició tecnològica i energètica i que esdevindrà, en definitiva, "una estructura més àgil que la mateixa autoritat portuària per promoure els processos d'innovació", afirma Cobos.

La fundació compta, de moment, amb tres principals socis: el mateix Port de Barcelona i dues empreses privades Ackcent, especialitzada en ciberseguretat, i Aggity, experta en transformació digital. “La fundació té naturalesa privada perquè volem que vagi més enllà de l’activitat portuària”, ha indicat Cobos. La idea és que detecti oportunitats i reptes del sector, explori noves tecnologies, faci proves de concepte i pilots i capti finançament per a projectes.

Cobos: "És un pla d'innovació obert i col·laboratiu que va més enllà del port i que vol fondre's amb la ciutat"

Les proves pilot esdevindran la principal activitat de la fundació. De fet, ja tenen un cas d’èxit d’un primer projecte. Arran d’un problema amb la lectura dels precintes del port, transmès per la comunitat portuària, han acabat desenvolupant una tecnologia d’IA que, amb càmeres instal·lades, serà capaç de fer una lectura de manera automàtica. També tenen un segon projecte en marxa que, de moment, no han volgut fer públic.

Bcn Port Innovation buscarà aliances amb partners externs especialitzats en logística, tecnologia, medi ambient, transició energètica i digital. Aquests partners poden col·laborar mitjançant tres figures: dreamer, amb una aportació monetària anual de fins a 10.000 euros, creator -d’entre 10.000 i 25.000- i leader, amb una aportació superior als 25.000 euros. A través de les col·laboracions, les empreses participaran en activitats i s’implicaran a projectes i proves pilot, en menor o major grau. També se’ls aportarà visibilitat i coneixement i es compartiran tecnologies.

La creació i consolidació d'un districte tecnològic

L'aposta del port per la innovació no és nova. Al llarg de la seva història, el Port ha desenvolupat una sèrie d’iniciatives d’èxit que “en el seu moment eren idees innovadores, malgrat que ara semblin òbvies”, ha indicat Calvet. Com la creació de la comunitat portuària; l’estratègia de convertir el Port Vell en un port de ciutat on connectar amb la societat més enllà de l’activitat portuària; l’escola Intermodal Transport (abans Short Sea Shipping), centre formatiu europeu de referència en logística i transport intermodal; el Port en Xarxa, que estén l'activitat del port més enllà del domini portuari; i la creació de Portic, el port community system del port, que “va ser la llavor de la innovació al port i una veritable revolució en el seu moment”, ha indicat Calvet.

Mapa del Blue District, l’ecosistema innovador del Port de Barcelona
Mapa del Blue District, l’ecosistema innovador del Port de Barcelona

 “Fa molt anys que innovem, però ara ho hem endreçat i orientat més a la comunitat”, explica. I ho faran amb una sèrie d’actuacions que els permetin convertir-se en un smart port i consolidar-se com un districte tecnològic centrat en la logística i l’economia blava, a través del concepte Blue District. "Blue Distric suposa una obertura de mires", afirma Cobos. I és que, si es mira una fotografia de tots els agents, centres i entitats implicats en el districte tecnològic, s'engloba una part important de la ciutat de Barcelona. Algunes d'aquestes instal·lacions ja existeixen -com els centres sandbox ubicats al Port Vell on realitzen proves pilot o el Pier 01- i d'altres s'han de crear: com el nou node de la nàutica o el Blue Tech Port. 

Entre la muntanya i el mar, un hub d'innovació marítima

El Blue Tech Port, que s’ubicarà a les sis naus de Sant Bertran, acollirà una sèrie d’empreses i projectes d’economia blava i logística. També volen ubicar-hi una àgora, al primer edifici, on fomentar trobades i aportar informació, showrooms i coneixement. El hub també acollirà l’Ocean Startup Arena, l’Institut de Logística, a Sandbox i tindrà espais corporatius per a empreses. Tant Calvet com Cobos han volgut destacar la ubicació: entre Montjuïc i la terminal Ferry Barcelona, “entre el mar i la muntanya, i a tres minuts en patinet de Colon”, ha remarcat Cobos.

Cobos: "La innovació no espera a ningú. Hem de ser flexibles i ràpids"

El Port no ha volgut anunciar una xifra exacta, però estima que la inversió per a rehabilitar les naus serà d’entre sis i set milions d’euros. Tampoc tenen establerts els timings, però saben que, per exemple, la Copa Amèrica 2024 utilitzarà alguns dels espais.

La filosofia de Cobos és clara: "La innovació no espera a ningú. Hem de ser flexibles i ràpids". I això s'aconsegueix amb vehicles d'innovació.