D'aquí a 30 anys la indústriaalimentària haurà de fer front al repte d'alimentar 10.000 milions de persones. Avui dia en som més de 7.400 milions. Per fer-ho, haurà de multiplicar la producció d'aliments sense que això tingui una repercussió negativa per a la Terra i els seus habitants. Trobar vies per produir d'una manera sostenible i eficient és un dels objectius més perseguits, i també assolits, per un bon grup d'startups catalanes especialitzades en foodtech que es va reunir a la inauguració del hub d'innovació Forward Fooding. L'esdeveniment es va fer a les instal·lacions de Talent Garden i va comptar amb més de 120 actors de l'ecosistema emprenedor del foodtech de Barcelona.
Forward Fooding és una plataforma d'innovació dedicada a la indústria alimentària que fomenta la col·laboració entre diferents actors del mercat: startups, grans empreses, inversors, acceleradores, consultores i investigadors. Són "la cola, l'imant, els connectors d'aquest sistema", explica Clara Bartra, general manager de Forward Fooding Spain. La plataforma la va fundar Alessio D'Antino a Londres el 2018 i ja compta amb més de 5.600 empreses emergents de foodtech localitzades. Han aconseguit aquest gran rastreig d'emprenedors del mercat gràcies a l'eina Foodtech Data Navigator, una plataforma d'intel·ligència de dades creada per ells mateixos capaç de descubrir i rastrejar actors clau de l'ecosistema. A la seva base de dades també hi compten amb més de 260 empreses acceleradores i més de 5.000 inversors. L'objectiu de Forward Fooding és ajuntar totes aquestes peces per enriquir el puzle del foodtech europeu.
A Barcelona hi ha més de 1.500 startups i 'scaleups'
"La gastronomia mediterrània té un gran recorregut en innovació" explica Alessio D'Antino. Forward Fooding ha escollit Barcelona no només per la riquesa i varietat de la seva gastronomia. L'ecosistema emprenedor de la ciutat "ha sigut un gran motiu perquè el hub s'estableixi aquí". Barcelona és la tercera ciutat del món en atracció de talent i concentra el 34% de les startups d'Espanya. "A Barcelona no estem començant de zero". De fet, segons dades de Forward Fooding a la ciutat hi ha més de 1.500 startups i scaleups.
El foodtech fa els deures a 30 anys vista
Les perspectives de creixement de la població mundial i les emergències climàtiques situen a l'activitat de la indústria alimentària en una posició crucial per al futur de la humanitat. Més d'un terç de les emissions mundials de gasos d'efecte hivernacle provenen d'aquest sector, segons l'Organització de les Nacions Unides per a l'Alimentació i l'Agricultura (FAO). I d'aquest 30%, més de la meitat és responsabilitat de la indústria càrnia. Per això, la reinvenció de les proteïnes és un dels principals punts del full de ruta de la innovació alimentària. L'objectiu és disminuir la participació dels animals en el procés d'aconseguir proteïnes. Com? Mitjançant carn d'origen vegetal -com fa Heura o NotCo-, tècniques de fermentació, com els formatges de Vacka, i agricultura cel·lular com Cubiq Foods, que desenvolupa greixos cultivats in vitro.
Un altre dels grans reptes del foodtech mundial és el de combatre el malbaratament alimentari. Es calcula que un terç del menjar que es produeix es desaprofita en alguna de les etapes de la cadena: en l'agricultura, a la producció, al restaurant i a la tenda. L'aplicació Too Good To Go opera amb molt d'èxit a Barcelona des de fa tres anys distribuint entre els seus usuaris menjar sobrant d'establiments de retail i restauració.
Un terç del menjar que es produeix es desaprofita en alguna de les etapes de la cadena alimentària
Tenint en compte que l'agricultura ocupa el 38% de la superfície terrestre i utilitza el 70% de l'aigua dolça del món, s'han de trobar noves fórmules per a optimitzar i explotar els cultius -com fa la italiana Elaisan- i per a cultivar a altres superfícies. Un bon exemple d'aquesta última tècnica és la de la catalana Groots, que fa cultius amb un sistema de producció vertical i aconsegueix multiplicar per 40 la seva producció sense utilitzar terra.
Com es construeix un ecosistema emprenedor?
"El menjar és molt més del que et trobes al plat", explica Johan Jorgensen, fundador de Sweeden Foodtech, hub d'innovació com Forward Fooding amb seu a Suïssa. Per a Jorgensen, un ecosistema emprenedor penja de 3 principals potes: els inversors, les acceleradores i el hub d'innovació. La clau perquè funcioni és que "totes les peces que el conformen estiguin connectades entre sí". Un cop consolidat, per a aquest ecosistema creixi és crucial que hi hagi conscienciació per part del consumidor i una "coalició compromesa de líders locals".
Mireia Garcia és experta en hubs d'innovació. Avui dia és Head of Ecosistem de Forward Fooding Spain i CEO d'Innomads, especialitzat en proptech. Per a Garcia, cada ecosistema emprenedor té un ADN, una manera de ser, i el de Forward Fooding està format per "tecnologia, positivitat, innovació, ecosistema i entusiasme".