• Innovació
  • Psonríe, una nova manera d’anar al psicòleg

Psonríe, una nova manera d’anar al psicòleg

La startup ofereix una aplicació amb la qual rebre tractament psicològic de forma telemàtica

Equip de Psonríe | Cedida
Equip de Psonríe | Cedida
Barcelona
22 d'Octubre de 2020
Act. 10 de Novembre de 2021

Com tants altres problemes endèmics de l'actualitat ,però els quals teníem convenientment sota l'estora, el confinament ha dut al límit la nostra salut mental. Els mesos tancats, patint ERTOs, desapareixent empreses, l'aïllament familiar, un teletreball poc planejat i molt sovint en pisos que van ser més pensats per ser dormitoris que un habitatge funcional han fet que ens tornem encara més propensos a aquesta mena d'afeccions. La startup que ens ocupa avui pretén facilitar l'accés a tractament psicològic i, en la no tan nova normalitat pren encara més rellevància. Psonríe és una empresa que forma part de l'ecosistema de Barcelona Activa i Netmentora i que en els seus tres anys de vida ha aplegat a 40.000 usuaris.

 

En Jordi Boix és enginyer informàtic i es trobava treballant en un projecte de jocs online quan observant la seva parella, que estudiava psicologia, es va adonar de la quantitat de gent que, malgrat necessitar acudir a un professional no ho feia. "Pot ser per molts motius com l'estigma o la dificultat d'accedir a determinats tractaments", comenta l'empresari i afegeix: "però al mateix temps hi ha molts psicòlegs que busquen feina".

Amb aquestes idees rondant-li pel cap va començar a imaginar una possible aplicació que facilites el contacte entre psicòlegs i nous pacients. No va ser fins a 2018 que l'empresa va passar de ser una idea a una realitat. "Des del 2018 ja no hem parat de créixer i ara som un equip de més de 10 persones", celebra Boix.

 

"Facilita la feina de molts psicòlegs, que poden incorporar a la seva rutina fer sessions no presencials"

Immediatesa i seguretat

Però que permet Psonríe que ha aconseguit tants usuaris en un espai en el qual molts usuaris tenen reticències en entrar? Boix apunta que un dels factors d'èxit és la privacitat. Un usuari que entri a l'app de Psonríe es trobarà que l'aplicació li ofereix el servei de diversos professionals, seleccionats d'acord amb un formulari prèviament. Un cop esculli amb qui vol contactar podrà fer la seva consulta o tractament a través de videotrucada o missatge escrit. "Ens hem trobat que a les primeres sessions la gent acostuma a preferir escriure. Se senten més segurs i anònims", recalca el fundador.

Un altre factor destacat de l'aplicació és la capacitat de contactar amb un professional de forma ràpida i senzilla. No només pots parlar amb el psicòleg amb qui portes el teu tractament, també hi ha opció de contactar amb un altre davant d'una emergència.

Tot plegat facilita un nou tipus de relació metge-pacient. "També facilita la feina de molts psicòlegs, que poden incorporar a la seva rutina fer sessions no presencials", comenta Boix. I per les dades de l'empresa sembla que no són pocs els professionals que estan adoptant aquest nou mètode en les seves rutines de treball, ja que la companyia compte amb 200 psicòlegs que fan servir la seva aplicació.

"Hi ha molta gent que està celebrant que han crescut en usuaris, però tot plegat és «pan para hoy y hambre para mañana» "

Nova realitat, noves pràctiques

Com ja hem vist Psonríe no s'ha creat com una resposta a una necessitat nascuda durant la pandèmia, però sí que ha vist com aquesta impactava sobre la seva feina. Jordi Boix remarca que tots els serveis online han crescut durant la pandèmia. "Sembla que ara hem descobert que es poden fer videoconferències", comenta amb to burleta l'empresari. Boix es mostra escèptic i realista amb el creixement que han patit les plataformes com la seva arran de la pandèmia. "Hi ha molta gent que està celebrant que han crescut en usuaris, però tot plegat és «pan para hoy y hambre para mañana» perquè ens ve una crisi a sobre que disminuirà la nostra capacitat financera", sentència l'empresari.

En aquest futur pròxim que adverteix el jove emprenedor haurem de prescindir de molts dels serveis online que ara hem començat a consumir perquè la nostra capacitat adquisitiva disminuirà. És per això que Psonríe no vol fer grans escarafalls amb l'increment d'usuaris que ha tingut i vol centrar-se a seguir fent treball com una formigueta. Un exemple és l'aposta de l'empresa per especialitzar-se en tractament a llarg termini, en compte d'en consultes d'emergència.

Malgrat tot, Boix valora positivament el canvi cultural respecte la visió de la salut mental que ha comportat el confinament. "Per les televisions sortien experts en salut mental de forma regular. S'ha anat normalitzant la feina d'aquests professionals i això ens dona esperança", conclou l'empresari.