D’un temps ençà, sobretot amb la popularització del Metavers, hem anat sentint cada cop més els termes “realitat augmentada” i “realitat virtual”, gairebé sempre aplicats a entorns lúdics o audiovisuals. No obstant això, aquestes tecnologies tenen una infinitat d’aplicacions que arriben fins al sector empresarial.
Què són la realitat augmentada i la realitat virtual?
Abans de parlar de les seves aplicacions en entorns no lúdics, hem de fer un petit pas enrere i entendre bé quina diferència hi ha entre totes dues tecnologies.
La realitat virtual –o VR, de les seves sigles en anglès–, es basa a traslladar l’usuari completament a un entorn virtual creat per ordinador.
Mitjançant un casc o unes ulleres i comandaments per controlar les mans, aquesta tecnologia aconsegueix que l’usuari perdi ràpidament la noció de l’espai real en el qual es troba i se senti present en el nou entorn que se li ha proporcionat.
La realitat augmentada –o AR–, com el seu nom indica, afegeix o augmenta els detalls que tenim del món real afegint capes d’informació sobre la imatge real.
Per tant, a diferència de la realitat virtual, amb la realitat augmentada mai perdem la percepció de l’espai en el qual ens trobem en realitat.
Tecnologies
Existeixen una gran varietat de tecnologies i dispositius per experimentar tots dos tipus de realitats, des d’una simple estructura de cartó que costa poc més de 10 euros i que funciona posant-hi el telèfon mòbil a l’interior, fins a les famoses Meta Quest, de l’empresa propietat de Mark Zuckerberg, que funcionen de manera autònoma i costen uns 450 euros.
Però més enllà dels jocs, aquestes tecnologies presenten una gran varietat de possibles aplicacions en el món empresarial:
Convertir les videoconferències en reunions presencials
La pandèmia ha normalitzat les videotrucades per presentar projectes o fer reunions amb equips que es troben en diferents espais, fins i tot en diferents parts del món. Tanmateix, la imatge plana en pantalla encara suposa una barrera física difícil de superar respecte de les reunions presencials.
En aquest sentit, la realitat virtual encara ha de millorar molt, sobretot pel que fa a l’experiència visual i dels gràfics, però actualment ja proporciona una experiència increïble. Pocs minuts després de connectar-nos amb els nostres companys en una sala virtual, oblidarem completament que realment estem en espais diferents. El sistema s’encarrega de transmetre’ns la seva veu amb noció espacial, així doncs, si ens està parlant algú que està a la nostra dreta, el sentirem per aquell costat del casc.
El fet d’eliminar barreres físiques, encara que només sigui en l'àmbit perceptiu, afavoreix enormement la interrelació dels participants, en reunions d’equip, presentacions de producte o activitats –virtuals– de team building.
Entrar dins dels projectes d’arquitectura, enginyeria i decoració
Fins ara, quan un arquitecte dissenyava una casa, un enginyer construïa una peça o una estructura o un decorador conceptualitzava un interior, havia de mostrar el projecte mitjançant dibuixos o renders fets en un programa de producció 3D.
Ara, amb un casc de realitat virtual o un mòbil amb unes ulleres de cartró, els clients poden veure el seu projecte des de dins, literalment. Passejar per l’interior de la seva futura casa o veure una estructura des de tots els punts de vista possible.
Formar treballadors en la manipulació de materials perillosos o maquinària cara
Les formacions que requereixen interactuar amb matèries perilloses o amb instrumental que té un elevat cost són complicades,perquè requereixen entorns i preparació molt específics.
Per descomptat la realitat virtual no pot reemplaçar l’experiència de manipular maquinària pesada o de precisió, però sí que pot facilitar enormement les primeres sessions de presa de contacte.
Donar eines a metges i científics per millorar la seva feina
En aquest cas, la realitat augmentada surt de les ulleres per, mitjançant petits dispositius de mà, facilitar als equips mèdics detectar la situació de venes sota la pell, sense necessitat de cap mena d’intervenció.
En el cas de la realitat virtual, existeixen diferents aplicacions per testar noves tècniques d’intervenció sense necessitat de fer servir pacients reals, eliminant riscos innecessaris:
Resumint, la realitat virtual encara presenta diversos reptes per a la seva aplicació en entorns massius, com ara la mida i el pes dels dispositius, la calor que produeixen, el temps que els dura la bateria o la qualitat dels gràfics que són capaços de gestionar. No obstant, si mirem l’evolució que han tingut en els darrers anys, els podeu augurar un futur prometedor.
El contacte humà és indispensable i ho seguirà sent però, de ben segur, aquesta tecnologia es farà present en el nostre dia a dia, més aviat que tard.