La majoria d'empreses fabricants de roba tenen el costum de reservar una quantitat de teixit extra per si, en el procés de fabricació, hi ha algun problema amb la maquinària o amb la producció. Aquesta reserva sol deixar un overstock -excés d'existències- del 8%. Però hi ha més motius que, producció rere producció, generen uns excedents tèxtils entre els grans fabricants de roba, com canvis en l'estratègia o problemes amb el tintat que obliguen a canviar el teixit en mig d'una col·lecció.
I el que a uns els hi sobra, altres ho necessiten. Abans de malgastar aquests teixits i perdre diners amb el seu malbaratament, hi ha solucions que aporten circularitat al sector de la moda. Com la startup Recovo, un marketplace per a empreses que connecta fabricants que tenen excedents amb petits productors que volen comprar teixits a millor preu.
Mònica Rodríguez, cofundadora i CEO de Recovo, va conèixer a fons el mercat dels excedents i les seves possibilitats fa anys, quan va fundar una marca de roba digital sostenible que, a més d'utilitzar materials orgànics, fonamentava la seva producció principalment amb excedent tèxtil. "En aquell moment ho compràvem a botigues de barri que venien l'excedent de les cases de roba. El problema que ens trobàvem és que, teníem disponibilitat de teixits, però no ens arribava informació sobre aquests: el material, composició, gramatge, l'origen...".
Aquestes botigues, a més, no estaven digitalitzades. "Anaves apuntant les referències en una llibreta", explica. "A més, havies de buscar aquestes botigues per tota Espanya, perdies molt de temps."
Recovo és l'evolució d'aquestes botigues, però amb grans dosis de tecnologia. El van fundar Rodríguez, Gonzalo Sáenz y Marta Iglesias el maig del 2021 amb l'objectiu de connectar marques i dissenyadors per comprar i vendre tèxtils sense fer servir, sense límits geogràfics. De fet, el 70% de les vendes que han realitzat en aquest any de trajectòria són internacionals, liderades per Holanda, Portugal i Itàlia. "Estan més conscienciats", justifica. A Catalunya, on hi ha molta indústria tèxtil, compten amb diversos proveïdors.
Recovo cobra una comissió per cada transacció i facilita tot el procés al venedor: "Ens encarreguem de la fotografia professional, pujar el producte a la plataforma i comercialitzar-lo". A través de la tecnologia, a més, aconsegueixen fer un smart matching (aparellament intel·ligent entre les dues parts) i recerca personalitzada. Actualment, compten amb 350 referències de teixits diferents.
El passat mes de febrer van tancar la seva primera ronda d'inversió. Van aixecar 300.000 euros de la mà dels fons Thcap, Draper B1, LevelsUp i Alma, i altres inversors privats de SeedRocket. "Hem vist l'acceptació de la plataforma a l'estranger i volem potenciar l'expansió internacional de Recovo".
Recovo és el Too Good To Go del tèxtil, però amb un model B2B
Del malbaratament a l'oportunitat
Recovo és el Too Good To Go del tèxtil, però amb un model B2B (business to business). La seva filosofia és convertir en oportunitat el malbaratament dels altres. Aportar circularitat a la moda.
"Amb la nostra iniciativa estem aconseguint aprofitar allò que ja existeix i, per tant, reduïm els recursos naturals que es necessitarien per fabricar una col·lecció o les emissions de CO2 que es produirien", explica Rodríguez. De fet, quan una marca compra un teixit a Recovo, rep la informació corresponent a l'impacte de la seva compra: quants litres d'aigua i emissions de CO2 ha aconseguit evitar.
A la banqueta dels proveïdors habituals, a més, compten amb marques de renom, com Pronovias, el dissenyador Ángel Schlesser, Ecoalf, Hemper o Pyratex. "Formar part d'aquesta economia circular s'ha convertit en motiu d'orgull per aquestes empreses", comparteix Rodríguez. Per la part del comprador -i més si aquest és una marca petita o una empresa emergent-, Recovo suposa "l'oportunitat de comprar uns teixits i materials que, d'una altra manera no podria, per mínims de preu o de quantitats".