L'OFFF és un festival generós: no tenen sales VIP, és un espai obert a la ciutat i comparteix amb els més de 5.000 visitants projectes que encara no han vist la llum. "Aquí vam veure les primeres webs horitzontals amb scroll; o els primers vídeos en 3D per publicitat i aquest 2018 veurem el nou projecte de Dropbox que encara no s'ha presentat", explica Pep Salazar, director executiu de l'OFFF, el festival internacional de la cultura, l'art i el disseny digital que se celebra aquesta setmana a Barcelona i que té com escenari l'últim gran equipament cultural de la ciutat: el Museu del Disseny.
Salazar ja fa 20 anys que participa en la generació de projectes culturals. Amb formació en art dramàtic i gestió cultural, ràpidament va veure que preferia estar al darrere dels escenaris. El director del festival és dels que creu que la creativitat porta implícita la innovació. "Un no pot ser creatiu si no és innovador", comenta mentre recorda Jorge Wagensberg: "Una idea s'ha de tenir, ha de transcendir i s'ha d'executar i normalment aquestes tres fases no les fa la mateixa persona".
Barcelona s'identifica amb disseny. Per això l'OFFF se celebra aquí?
L'OFFF neix a Barcelona però el 2007 se'n van anar de viatge a Nova York, París i Lisboa. Després vam tornar a Barcelona i vam decidir créixer amb la ciutat. Això ens va generar una comunitat internacional molt fidel i vam obrir un altre model de negoci: OFFF on Tour, on repliquem el festival a diferents ciutats del món, ja porten 40 edicions.
Què té la 18a edició que no tenia la primera?
Et diré el que té igual: té puresa, en el sentit que OFFF és una marca enfocada a la indústria creativa. És un festival que hem volgut fer créixer molt a poc a poc. En definitiva, l'OFFF és l'aparador de la creativitat digital, un aparador per inspirar-te. És un festival de nínxol però no cal ser dissenyador per entendre el festival; a OFFF expliquem un lideratge amb procés creatiu que pot aplicar qualsevol directiu, consultor o empresari.
"Un líder pot gestionar i no sortir del camí però pot accelerar i córrer pel marge"
Un lideratge amb procés creatiu sense DAFO's i Power Point's?
Fa molts anys que vivim amb DAFO's i Power Point's. Volem gestionar o volem accelerar? Un líder pot gestionar i no sortir del camí però pot accelerar i córrer pel marge. Explorar és arriscar i arriscar és generar prestigi. A OFFF hem arriscat molt durant 18 anys, no fem un festival de conferències, ni parlem de xifres ni de l'impacte de la indústria del disseny.
Per això es defineix com a accelerador de projectes culturals i no com a gestor?
La gestió té unes dinàmiques marcades. Accelerar vol dir crear, proposar, provocar, posar en dubte, anar pel marge i no pel centre... Els que gestionem cultura hem d'accelerar, hem de posar en dubte l'estàndard i liderar els canvis, no podem ser mers gestors culturals. Nosaltres gestionem i quadrem el compte de resultats, però a més a més ens agrada provocar. Per això em defineixo com a 'accelerador cultural'. Hi ha unes interseccions de la cultura amb la tecnològica, la societat i les noves maneres d'entendre el món que s'han de tractar.
"No som sector, no se'ns valora, encara se'ns convida i la cultura ni és gratis ni ha de ser-ho"
El disseny és una disciplina per canviar el món?
I tant; el disseny digital, creatiu, audiovisual, gràfic i el d'aplicacions mòbils, fa que el món sigui d'una manera o una altra. En aquest sentit, l'OFFF explica el futur de la imatge, de la imatge en moviment, de la imatge estàtica, del disseny, de la cal·ligrafia, de la il·lustració, dels efectes especials...
Per primera vegada, els visitants de l'OFFF podran entrar amb un tatuatge electrònic.
És un projecte comú amb l'escola de disseny Elisava: el primer tatuatge electrònic efímer, smart skin. És a dir, un tatuatge amb connectivitat. Farem un control d'accés, facilitarem el pagament i la gestió de les dades. És un exemple de cap a on va el món i ho viurem aquí.
"A partir de la tercera edició és quan pots valorar amb indicadors el teu impacte i viabilitat del projecte"
Els festivals que triomfen són els que tenen comunitat. Com es construeix una comunitat?
Amb un relat i amb honestedat. Un esdeveniment sense relat no existeix. Hi ha diferents relats, hi ha qui aposta per la innovació social, d'altres que aposten per dinàmiques més industrials.... El sector cultural és molt polièdric i molt difícil de definir: podem parlar de festivals, de patrimoni o de literatura. A Barcelona hi ha hagut un creixement molt gran de festivals des de l'any 2007-2008. Però festivals que han sobreviscut i marcada tendència no en són tants, hi ha pocs que aconsegueixen generar una comunitat que els suporti. I fer una primera edició és molt difícil, perquè no tens trajectòria, ningú confia amb tu i no tens recursos. A partir de la tercera edició és quan pots valorar amb indicadors el teu impacte i viabilitat del projecte.
Hem de convèncer a la gent que la cultura no és gratis?
No som sector, no se'ns valora, encara se'ns convida. La cultura té un valor intrínsec, industrial, creatiu i social... i la volem gratis. No my friend, la cultura ni és gratis ni ha de ser-ho. Tot el que tenim és gràcies a la iniciativa privada i la passió que li posem els responsables que estem darrere d'aquestes iniciatives culturals. Ens falta estructura, finançament, comunicació, espais... L'administració pública ha d'escoltar les necessitats reals del sector i generar valor i el sector no només són els grans, hi ha molta gent sota el radar.