Shotl, l'app del 'microbus' eficient

Una spin-off vallesana crea un servei de transport complementari que s'adapta a les necessitats dels usuaris per millorar la mobilitat a les ciutats

Osvald Martret, Fran Horrillo, David Creixell, Isaac Lozano i Oriol Galera formen l'equip de Shotl
Osvald Martret, Fran Horrillo, David Creixell, Isaac Lozano i Oriol Galera formen l'equip de Shotl
Aida Corón
23 de Febrer de 2016
Act. 23 de Febrer de 2016

Lisboa podria arribar a reduir fins a un 90% el nombre de cotxes que circulen pels seus carrers si implementés un sistema de transport amb shuttle. Això donaria solució a la contaminació i oferiria una opció eficient i alternativa als ciutadans, els qui cada dia opten més pels mitjans públics. És una teoria que es va presentar a l'International Transport Forum de Portugal el 2014 i que és perfectament aplicable a Barcelona, el que fa que els creadors de Shotl encarin la seva participació al Mobile World Congress 2016 com l'oportunitat perfecta per proposar la seva idea als ajuntaments, concessionàries i operadors privats. I en dies com aquests, en què el transport també es converteix en protagonista, encara cobra més rellevància la proposta.

Shotl es presenta com una spin-off de la companyia vallesana Drivania, especialitzada en el lloguer de cotxes amb xofer per a empreses, que vol sumar-se a la revolució del transport sostenible. La seva proposta és una aplicació mòbil que relaciona el nombre d'usuaris que necessiten desplaçar-se amb la disponibilitat de vehicles, és a dir, la demanda i l'oferta. "Agrupem passatgers que tenen rutes coincidents amb un entorn urbà amb la finalitat d'apropar la gent al transport públic, per això diem que servim de complement", detalla el responsable de producte, Isaac Lozano.

Canviar el cotxe per l'autobús
Aquests usuaris només hauran d'indicar a través de l'app que tenen al telèfon on es troba i els algoritmes s'encarregaran de creuar la del xofer del microbus i crear una ruta a través d'un navegador GPS. El camí podrà variar en funció del dia, l'hora i el nombre de persones, ja que la peculiaritat d'aquest sistema és que es pot sumar a la xarxa que ja tinguin dissenyades les ciutats per cobrir zones i franges horàries amb poca cobertura.

A més de la dada concreta extreta al fòrum de Lisboa, Lozano posa sobre la taula dues dades més: "Un cotxe pot arribar a passar-se el 95% del temps aparcat, bé perquè no s'utilitzi, o bé perquè és gent que només l'agafa 10 minuts al dia per arribar a l'estació d'autobús o tren i deixar-lo aturat". El seu objectiu és aplegar tota aquesta gent i racionalitzar la presència de vehicles a la carretera.

Fins ara només han pogut treballar al laboratori, però Lozano explica a VIA Empresa que ja tenen data per la primera prova pilot: maig del 2016. "Allà volem demostrar que som una opció viable", sentencia. Tan viables com les microvans que traslladen més de 100.000 persones al dia a Nova York i que van inspirar un dels seus fundadors en un viatge a la ciutat.

Treure suc al bus del barri
L'ideal és que aquest microbus tingui una capacitat d'entre 7 i 15 persones, el que converteix el clàssic autobús de barri en el vehicle idoni: "Ens permet tenir una ocupació bona i aprofitar la seva flexibilitat per moure's per la ciutat". No obstant això, Lozano reconeix que el tipus de vehicle que es designi a la ruta variarà en funció dels clients que sol·licitin transport a la zona.


Però els algoritmes no ho solucionaran tot, també cal ajuda per part de l'usuari. Per això, l'app li donarà un punt concret a on haurà d'anar caminant. Aquella serà la parada tant per a ell com per als altres clients que necessitin moure's i permetrà al 'microbus' no fer voltes innecessàries. "Les parades són dinàmiques i es poden configurar al mil·límetre, només cal seguir el moviment de les persones i les seves necessitats", afegeix el responsable de producte.

El cotxe com a servei
No tenen quantificat el benefici que suposaria Shotl a Barcelona, però Lozano afirma que si es pogués reduir en un 70% el nombre de vehicles circulant a Barcelona, "ja seria suficient per donar nous usos als espais que ara ocupen els cotxes a la ciutat".

A més a més, el portaveu de la spin-off defensa que la seva proposta va en la línia de les últimes notícies que han fet els fabricants de vehicles: "El cotxe serà un servei, no un bé. Anem cap a un mercat on els vehicles estaran en propietat del fabricant i les persones els sol·licitaran". Ford, Google i Apple són algunes de les companyies que, assenyala, ja evolucionen en aquesta línia.

Fins ara són l'única iniciativa privada que proposa un model com aquest a Europa. Tanmateix, estan convençuts del seu negoci i tenen molt clar que en qüestió de dos anys es trobaran amb molts competidors al mercat. "És un sector en ebullició", afirma Lozano amb total seguretat.

Confiar en el producte per tenir èxit
L'equip està format per sis persones, tres dels quals són socis fundadors, i ningú té el càrrec de CEO, ni CTO, ni cap altra "etiqueta innecessària". "Tots fem de tot", justifica Lozano, "estem en una spin-off i en un moment molt inicial on posar etiquetes no aporta res, només distribuïm les tasques de manera que cadascú faci el que se li dóna millor".

Els 300.000 euros que han necessitat per emprendre han sortit de Drivania. I malgrat que saben trigaran a tenir prou ingressos per cobrir les despeses, Lozano confia a arribar al segon semestre del 2016 amb el producte implantat en alguna ciutat.