• Innovació
  • L'hospital del futur: telemedicina i tecnologies 4.0

L'hospital del futur: telemedicina i tecnologies 4.0

El sector sanitari es digitalitza no només amb la realització de consultes mèdiques en remot, sinó també amb la introducció del Big Data, 5G, realitat virtual i augmentada o robòtica en els centres de salut

El sector sanitari avança cap a la digitalització amb la telemedicina i les noves tecnologies | iStock
El sector sanitari avança cap a la digitalització amb la telemedicina i les noves tecnologies | iStock
Barcelona
27 de Març de 2020
Act. 27 de Març de 2020

El coronavirus, a més de l’emergència sanitària que ha provocat a tot el món, està suposant l’experiment més gran mai vist quant a teletreball. També en l’àmbit sanitari, amb consultes mèdiques per telèfon i/o el desplaçament del personal sanitari a casa dels pacients per evitar majors contagis en els hospitals. La telemedicina ha sorgit com la gran solució per evitar la propagació del coronavirus, però també és un nou model que cada vegada anirà a més en l’àmbit sanitari en els pròxims anys. “El 75% de les visites mèdiques físiques no són necessàries, i això ja passava abans del coronavirus”, assenyala a VIA Empresa el cofundador i CEO de MediQuo, Bruno Cuevas.

La telemedicina cada cop està guanyant més pes i popularitat i es preveu que a partir d’aquest any 2020 el creixement de la despesa en Mobile Health s’acceleri superant el 6%, segons un informe elaborat per The Valley. El concepte de Mobile Health fa referència a l’evolució dels sistemes de salut digitals a través de plataformes de telemedicina, a un nou sistema basat en smartphones i tecnologies wearables. Un nou tipus d’atenció sanitària que fa possible rebre consultes mèdiques sense necessitat de desplaçaments, impulsa la medicina preventiva, agilitza el tractament, redueix costos i facilita la transmissió de dades mèdiques. “La tecnologia permet que els metges puguin oferir el seu servei a través de videoconferència i amb el mòbil, la qual cosa fa el sistema sanitari molt més eficient, estalviant temps i desplaçaments innecessaris”, apunta Juan Luis Moreno, Chief Innovation Officer a The Valley.

Cuevas: "El 75% de les visites mèdiques físiques no són necessàries"

Una digitalització del sistema sanitari que, igual que en molts altres sectors, per fi està començant a arribar. “Hi ha una asimetria entre el que demanda el pacient i el que ofereix ara mateix el sector: el pacient avui dia no solament és pacient, sinó que és usuari digital i utilitza el seu mòbil com a eina indispensable per a pagar, demanar menjar a domicili... Però arribem al sector sanitari i aquesta digitalització encara no s’havia produït”, explica Cuevas.

Un nou pacient digital

Segons el mateix estudi de The Valley, més del 50% dels consumidors diuen estar còmodes comunicant-se amb el seu metge o professional sanitari a través de mitjans digitals. Ens trobem davant d’un pacient digital per al qual acudir a l’hospital per al tractament d’una malaltia passa a un segon pla. Què caracteritza aquest nou pacient? Per a Moreno, “estem parlant d’un pacient més quantificat però que també requereix empoderament”. És a dir, tots portem mòbils i wearables (polseres, rellotges...) que ens donen informació sobre la nostra salut i el nostre exercici físic; tenim moltes dades però poca gent les està utilitzant. “Això significa que el pacient està quantificat perquè té accés a aquesta informació, però no l’hem empoderat, no l’hem explicat com pot gestionar aquestes dades”, explica l’expert. Per aquest motiu, “hem d’aconseguir que el pacient se senti implicat i faciliti aquestes dades per a fomentar també la investigació, sempre de forma anònima”, afegeix. D’aquesta manera, estem davant d’un pacient cada vegada més digital perquè cada cop té més tecnologia al seu abast per monitorar i controlar la seva salut.

MediQuo: atenció sanitària en remot

Amb aquesta nova situació, startups com MediQuo han vist una oportunitat de negoci. “A l’Estat espanyol, el 60% dels professionals sanitaris ja utilitzen eines de missatgeria com WhatsApp per comunicar-se amb pacients o amb altres metges sobre temes de salut”, detalla Cuevas. MediQuo és una plataforma que ofereix el servei online de consultes mèdiques via xat les 24 hores del dia, amb la diferència que es garanteix la protecció de dades segons la llei RGPD, cosa que no passa si es fan consultes mèdiques a través de WhatsApp.

Imatge de la plataforma de MediQuo

Imatge de la plataforma de MediQuo | Cedida

 

D’aquesta manera, el pacient pot rebre consultes mèdiques a través de xat o videoconferència amb infermers de forma immediata i gratuïta. Ara bé, si l’usuari vol rebre una resposta immediata d’un especialista, llavors el servei és de pagament. No obstant això, en les pròximes setmanes la startup vol obrir la plataforma a qualsevol metge que vulgui parlar amb els seus pacients, tot i que ja no tindrà la característica de la immediatesa en la resposta. I, en un futur una mica més llunyà, “volem tancar el cercle i que els pacients puguin buscar a diferents especialistes mèdics a través de MediQuo”, explica l’emprenedor.

En només dos anys, la startup ja ha realitzat més d’un milió de consultes a través de la seva plataforma. El 50% dels seus usuaris són de l’Estat espanyol, el 40% de Llatinoamèrica i el 10% dels Estats Units. Una solució de consultes mèdiques en remot que són essencials per aconseguir un millor triatge i evitar desplaçaments innecessaris al centre de salut, “especialment en casos com l’actual amb el coronavirus”, assenyala Cuevas.

La transformació del sistema sanitari

“Les tecnologies disruptives són aquelles que han suposat un canvi de paradigma, tant econòmic com social o de canvi d’hàbits. Estem parlant d’Intel·ligència Artificial, robòtica, Blockchain, realitat virtual... solucions que estan impactant de forma molt notable en tots els sectors, també en el sanitari”, explica Moreno. Una revolució tecnològica que ha provocat una transformació del sector sanitari com el coneixíem fins ara: “Ja s’està parlant activament d’una evolució cap a la medicina de les 4P: predictiva, preventiva, personalitzada i participativa”, afegeix l’expert.

Juan Luis Moreno: "La tecnologia permet que els metges puguin oferir el seu servei a través de videoconferència i amb el mòbil, la qual cosa fa el sistema sanitari molt més eficient, estalviant temps i desplaçaments innecessaris”

En aquest sentit, el sistema sanitari tradicional estava més basat en l’atenció a la població i ara amb la telemedicina i les noves tecnologies es pot fer un tractament molt més personalitzat i individualitzat. A més, si abans era un model més aïllat en la consulta del metge, ara es pot monitorar tot en temps real i és el pacient i no el metge qui, amb els wearables, genera les dades. I l’historial clínic passa de ser un informe intern i no accessible a una informació que el pacient pot disposar i consultar al llarg de tota la seva vida. “La tecnologia cada vegada és més barata i, per tant, estem passant d’un sistema més tradicional i limitat a un sistema molt més transversal i global”, afirma Moreno.

Com serà l’hospital del futur?

Molts hospitals ja estan implementant la telemedicina i oferint el servei de videoconferència per tal d’evitar desplaçaments i estalviar temps. Però també hi ha moltes altres tecnologies per a l’autodiagnòstic. Per exemple, el MIT (Massachusetts Institute of Technology) treballa en un mirall que, per reconeixement facial i altres tecnologies, fa un diagnòstic de la persona i pot predir alguns símptomes, com si s’està engreixant o aprimant, i mesurar l’hemoglobina o la freqüència respiratòria simplement amb posar-se al davant. També estan sortint al mercat aparells que permeten a l’usuari fer una anàlisi de la seva orina, sang o saliva, recollint dades en el mòbil i enviant-les a un facultatiu.

A la pregunta de com serà l’hospital del futur, Moreno assenyala que “tot el que sigui automatitzable serà automatitzat, tot i que això no vol dir que desapareguin els metges ni el personal que atén als pacients”. L’expert posa d’exemple l’hospital del futur el que s’obrirà aquest any al Canadà, completament sensoritzat per a millorar la gestió gràcies al Big Data. A més de ser un centre sanitari on es poden fer consultes virtuals i operacions a distància a través del 5G, a més de comptar amb eines com realitat virtual, realitat augmentada o braços robòtics per a les operacions quirúrgiques. “Hi ha molta tecnologia a l’abast que permetrà fer més eficient la feina dels metges i també la gestió dels hospitals de cara al futur”, conclou Moreno.