El comerç en línia ha suposat un avenç en el sector del gran consum, i així queda manifestat amb els 72.400 milions d’euros que, segons la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC), es van gastar l’any 2022 a l’Estat. Si bé accedir a milers de productes des del sofà de casa és un dels principals avantatges que ofereix, el comerç electrònic és alhora qui ens reté tancats a casa esperant la nostra darrera comanda. Així i tot, Celeritas, l'empresa de solucions logístiques, apunta que el 90% de les entreguesfallides s’atribueixen a l'absència del destinatari, i és que, sembla que les alternatives de deixar la comanda al veí o en un punt de recollida no acaben de ser la solució al taló d’Aquil·les de les empreses d’última milla.
Davant d’aquest panorama neix SmartMonkey, la plataforma web impulsada per BarcelonaActiva que pretén ajudar a les empreses d’operacions logístiques de repartiment i distribució, i que promet reduir més d’un 50% les entregues fallides, arribant, en alguns casos, a solucionar fins al 80% d’aquests casos. “És un negoci de cèntims i segons”, explica a VIA Empresa XavierRuiz, CEO de Smart Monkey, qui detalla que el valor que aporta al client es tradueix en una millora en l’eficiència de les operacions, i també en l’operativa de monitoratge amb el repartidor: “Amb el nostre sistema, els camions viatgen un 30% menys, i la planificació de la ruta i el seguiment en temps real permeten comunicar al client quan arribarà la seva comanda amb molta més precisió”.
Un 90% de les entregues fallides s’atribueixen a l'absència del destinatari
L'origen: un projecte de recerca
La iniciativa va néixer el 2015 com un projecte de recerca que durant quatre anys va portar Ruiz a conèixer el funcionament del sector logístic així com les seves necessitats. No va ser fins al 2019 quan l’impulsor va començar a desenvolupar el primer producte comercial i el febrer del 2020, el mes de l’esclat de la pandèmia, el va llançar al mercat. Malgrat els obstacles que va suposar la covid-19, la firma va aconseguir arribar als seus primers clients i empreses que li van atorgar una facturació de 100.000 euros. I des d’aleshores no va deixar de créixer. Smart Monkey va doblar els ingressos el 2021, va fregar els 400.000 euros el 2022, i l’any passat els va superar. A l’espera de continuar aquesta tendència exponencial, Ruiz aspira a superar el milió d’euros aquest 2024: “Un objectiu molt ambiciós”.
La iniciativa, com no podia ser d’una altra manera, s’ha recolzat en la intel·ligència artificial. “Permet una optimització i un tractament de dades que sens dubte és una gran ajuda en la millora del nostre servei”, comenta l’empresari, qui detalla que el seu sistema permet automatitzar tots els processos de planificació de rutes i comprendre el comportament dels clients. D’aquesta manera, no només s’estan beneficiant empreses i consumidors d’arreu del món; també el planeta, ja que la solució impulsada per Ruiz redueix fins a un 30% la petjada de carboni.
Present a més de 30 països
Tal ha sigut l’èxit que, ara per ara, Smart Monkey disposa de clients com AmetllerOrigen, Volkswagen, Mercedes o Aigües de Barcelona, i és present a més de 30 països, amb una forta presència al mercat llatinoamericà. A més, compta amb algun client “més puntual” a Europa, a països com Portugal o Països Baixos. Smart Monkey ofereix el seu programari a través de tres subscripcions: Monkey (19 euros al mes), Gorilla (49 euros) i Kong (89 euros).
El 70% dels ingressos de Smart Monkey provenen de fora de l'Estat
Darrere de la iniciativa es troba un equip de 15 treballadors, dividit en l’àmbit comercial i en l’àmbit del producte. Smart Monkey disposa d’oficines tant a Barcelona com a Ciutat de Mèxic, que referma la seva aposta de treballar en el mercat llatinoamericà. En aquest sentit, més enllà de les perspectives econòmiques mencionades anteriorment, Ruiz apunta que el 2024 serà l’any “d’accelerar l’expansió internacional”, tot i destacar que “el 70% dels ingressos provenen de fora de l'Estat”. “Creiem que en el futur, la facturació provinent de l’Estat serà encara menor”, afegeix l’empresari.
Una tecnologia que "a casa nostra no es valora"
“Produïm una tecnologia molt bona que fora de les nostres fronteres es valora molt bé, però a casa nostra no”, comenta Ruiz, qui afegeix que “hi ha una reticència a l’hora d’adoptar les tecnologies que desenvolupem aquí, i és una llàstima”. Així i tot, l’empresari, després de vuit anys liderant Smart Monkey, assegura que el seu creixement ha passat per entendre que “la tecnologia no és el més important, sinó les persones que la fan servir, i és quelcom que ens va costar molt de temps comprendre, especialment a mi, que soc enginyer”.