El Sónar+D se’n va d’exploració

El congrés paral·lel al festival de música convidarà investigadors de la Nasa, MIT Media Lab, Google Magenta i Mozilla per imaginar el futur de la música, internet i la cultura digital

Sonar360º by MEDIAPRO és l’escenari dedicat al treball audiovisual fulldome
Sonar360º by MEDIAPRO és l’escenari dedicat al treball audiovisual fulldome
Aiats Agustí
Periodista
Barcelona
09 de Maig de 2018
Act. 09 de Maig de 2018

El Sónar+D convida a imaginar els propers 25 anys de la música, internet i la culturadigital per celebrar el quart de segle del festival de música avançada. En la seva sisena edició, que se celebrarà del 13 al 16 de juny en el recinte de Montjuïc de Fira Barcelona, el congrés d’innovació i cultura digital paral·lel al Sónar explora el futur de la creativitat centrant-se en cinc eixos per explorar quins són els nous territoris creatius i tecnològics que queden per explorar. I per fer-ho comptarà amb investigadors i portaveu de la Nasa, el MIT Media Lab, Google Magenta i Mozilla, entre 150 ponents.

 

José Luis de Vicente, comissari del Sónar+D,  Enric Palau, codirector de Sónar, Ventura Barba, director executiu d’Advanced Music acompanyats del president de Barcelona Tech City, Miguel Vicete, han presentat aquest dimarts al Pier01 com serà el festival d’enguany.

La plana major del Sónar i el Barcelona Tech City presenten el Sónar+D | AAD

 

La plana major del Sónar i el Barcelona Tech City presenten el Sónar+D | AAD

Palau ha destacat que aquest any se celebraran els 25 anys del festival i "per tant al Sónar+D estem de celebració". Per aquest motiu compten amb el projecte SónarCalling, que consisteix en enviar música a un exoplaneta potencialment habitable a 12 anys llum amb música de 38 artistes. . Amb aquest experiment “Hem volgut que la música sigui un llenguatge vàlid per a un experiment científic i això connecta bé amb el que vol ser el Sónar+D: exploració”.

Ha dit que aquest Sónar vol "explicar o atrevir-se a predir el futur dels propers 25 anys mirant sobre cinc grans àrees", i ha detallat que aquestes seran el futur de l'exploració espacial, la música, les experiències audiovisuals, Internet i la intel·ligència.

El comissari del Sónar+D, José Luis de Vicente, ha pronosticat que serà una edició especial que tindrà com a focus el SónarCalling, en una declaració d'intencions sobre el seu interès en el futur de l'exploració espacial. "Sobre exploració parlem en un sentit literal i metafòric, tant física com cultural. Per això aprendrem de la Nasa, que és qui porta més temps buscant exoplanetes", ha afirmat. Comptaran amb la presència de l'investigador John Jenkins; també el MIT Media Lab presentarà la seva nova iniciativa d'exploració espacial amb plantejaments sobre un espai "que serà hackejable i en mans de la comunitat". També hi acudiran Albert Barqué i Marc Marzenit de la Zero Gravity Band o la International Space Orchestra formada per científics de la Nasa.

Directament des de Silicon Valley, The Long Now Foundation plantejarà els seus projectes a milers d'anys vista, com un rellotge que pot donar l'hora de manera correcta durant 10.000 anys prenent com a any zero el 2018.

El futur de la música s'explorarà a partir de la participació del músic japonès Ryuichi Sakamoto i Alva Noto en una xerrada en el Sónar on explicaran la seva "experiència" i la relació del cinema amb la música; el futur de la música també de la mà de perfils tan diferents com el cantant El Niño de Elche, el ballarí Israel Galván, el músic Refree i el cineasta Isaki Lacuesta; i també s'indagarà en la creació de marques musicals, els altaveus i dispositius amb assistents virtuals.

L'avenir de les experiències audiovisuals analitzarà el pas del format 360 graus a la realitat augmentada com a noves formes d'storytelling de la mà del creador digital Zach Liberman; l'estudi Garage Stories; l'"ambiciós" espai esfèric de 19 metres de diàmetre Sónar360 by Mediapro on s'impartiran tallers, i el Mileece en SonarMies, que convertirà el pavelló Mies van der Rohe en taller de creació sonora de la mà de l'artista britànica Mileece.

Futures intel·ligències

La hibridació de la intel·ligència també té el seu espai. Per indagar sobre el seu futur i els tipus -humana, col·lectiva, articifial, no humana, sintètica i extraterrestre- comptaran amb Google Magenta, que després de participar l'any passat al congrés, presentarà un dispositiu orientat a l'era de la intel·ligència artificial que propicia la col·laboració entre artistes i altres intel·ligències. 

Per parlar d'aquest tema també comptaran amb la participació de l'enginyera experta en psicoacústica Susan Rogers -col·laboradora de Prince-, que treballa en com el cervell descodifica les ones del so convertint-les en música.

El primer any del Sónar va ser l'any que es va llançar el primer explorador d'internet i per parlar del seu futur particiàrà la Mozilla Foundation, que planteja una xarxa oberta de la mà de la seva fundadora Mitchell Baker; el projecte The Glass Room que mostra l'usuari la cara oculta de la tecnologia, i el gran ambaixador de l'autonomia de l'usuari Mat Dryhurst, entre altres.

Xifres

A part, el Sónar+D tindrà un MarketLab amb la participació d'una vintena de projectes de "startups, empreses, col·lectius i escoles que obren les seves portes"; el Sónar+D Innovation Challenge, que proposarà cinc reptes, així com l'Startup Garden, en el qual participaran 30 startups seleccionades de tot el món d'un total de més de 200 sol·licituds. També hi participaran empreses i fons d'inversió internacional com Axel -un dels primers inversors d'Spotify-, Korelya Capital -el fons d'inversió de l'exministra de cultura francesa Fleur Pellerín- o Plus8 de l'artista i productor John Acquaviva.

Barba ha detallat que aquest Sónar+D tindrà 150 ponents, amb 5.000 persones acreditades de 3.000 empreses procedents de 65 països diferents, tot això en 10.000 metres quadrats i en la línia de l'edició anterior, a l'espera de superar-ho; el pressupost és d'1,1 milions -dels quals 150.000 els ha aportat l'Ajuntament i 165.000 de l'Institut Català de les Empreses Culturals (Icec)-.