No és fàcil per a la majoria de startups solidificar el seu projecte, consolidar el seu model de negoci i aconseguir els recursos necessaris per fer-lo créixer. Per a les startups creatives aquest repte és encara més difícil, a voltes és més segur invertir fons en empreses biotech o sectors en expansió com proptech o legaltech. Però la veritat és que hi ha un reguitzell de companyies emergents en el sector cultural, audiovisual o creatiu que triomfen: Cooncert, Filmclub, Voctro Labs, BMAT, REM, Mi Cuento, Literup, Geomotion Games, Musiclist, King, etc. Les startups creatives amb freqüència s'avancen al futur i ho mostren aquests dies al Sónar+D.
Els fons volen creativitat
Les excuses són variades. Mercè Tell, sòcia i directora de Nekko Capital, explica que de vegades “és complicat des del punt de vista d’un fons de capital justificar la inversió en una startup creativa perquè encaixi en el portafoli”, un dels problemes més habituals. Nekko és un fons amb seu a Barcelona, Londres i París que ha repartit fons en startups de sectors com mobilitat, traveltech, proptech, fintech i insurtech com ara Glovo, Wallapop, Shopery o CornerJob.
“Hi ha d’haver una voluntat del fons per entrar en una startup creativa, quan inverteixes en una startup basada en tecnologia sempre hi ha uns plans molt estrictes de creixement i d’objectius, en una startup creativa això no és així”, afirma.
Ton van’t Noordende és CEO de 01 ventures, un fons d'inversió deep tech amb seu a Amsterdam i oficines a Londres. Ell és del parer que “les indústries creatives són un camp verd i verge on invertir”. Per al portaveu, ara hi ha un momentum molt interessant per a aquest tipus d’startups: “Facebook ja no està en el top 3 de les xarxes socials dels millennials”, pel que la veda per al nou boom està oberta. “Les blurred lines són el futur, perquè la creativitat i la tecnologia es barrejaran molt, per això les oportunitats són molt grans”, afirma Noordende.
La business angel que va formar part de l'equip creatiu que va idear el MacBook Air, Joice Lu, recorda que tothom pot ser inversor “en aquesta cosa que t’agrada tant”. Per a il·lustrar-ho recorda que “sempre m’ha agradat provar coses noves: la primera vegada que hi va haver una pàgina per comprar vols online a Taiwan feia servir la targeta de crèdit com una boja per comprar vols, però no per invertir-hi, i haugès estat un èxit!”. Aquesta és una anècdota que ens descriu que, des del punt de vista del consumidor moltes vegades “no veus que pots invertir en una startup creativa, t’encanta, però molts cops no saps que allò està agradant a més persones”.
Larry Tsai, especialista en disseny i desenvolupament de hardware que forma part de Q Venture Partners, rememora el moment en què va tenir l’oportunitat d’haver invertit en FitBit wearables el 2010. “Què hauríem d’haver fet? S’ha d’observar els moviments en la tecnologia i les tendències, entendre com viurem potencialment en el futur”.
Tsai també apunta a l’edat com una barrera a l’hora de fer inversions arriscades o diferents de la línia que un fons s’ha marcat: “Quina persona en un fons es pensava que Snapchat seria el que és?”.
Consells per vendre una idea creativa
Si bé els sectors de negoci disten molt els uns dels altres, la vida de l’emprenedor i els seus patiments i maldecaps no són molt diferents. Ara bé, vendre un negoci basat en la creativitat té les seves particularitats.
Quin és el millor camí per invertir en una startup creativa? La representant de Nekko dóna un consell als emprenedors: “Has de ser molt clar i estar segur que hi ha una necessitat al mercat, els inversors ho valoren molt”.
De la seva banda, Noordende recomana “perseverança, resiliència i passió” als emprenedors d’aquests sectors a l’hora d’anar a visitar un fons d’inversió i aconsella “anar a un fons que ja hagi invertit en un parell d’startups creatives abans”.
Lu també té el seu propi consell per als emprenedors de les indústries culturals: “Recomano, si ets un artista, que busquis un cofounder que sigui empresari i a la inversa. I els inversors poden ajudar-te a obrir portes i guies”.
L’aportació de Tsai per als emprenedors és que necessiten formar “un bon equip per ajudar-te en els moments difícils”. Així mateix, adverteix que s’ha de “tenir una idea que resolgui problemes de molta gent, llavors podràs fer créixer la startup” i recorda que una startup “no és només cool people”.