La llibreta, el caixer, l’efectiu i, fins i tot, les targetes i els caixers automàtics. Les obsolescències de la banca tradicional no són iguals per a tota la població. Mentre que les generacions més joves es van adaptant a les noves formes de pagament i de gestió dels diners, els col·lectius d’edat més avançada encara necessiten el contacte humà del seu banc de tota la vida per anar a ingressar diners o a actualitzar la llibreta de moviments del seu compte. Els neobancs i les fintech són encara estranys per a molts, però la startup que s’autodefineix com el primer neobanc de Barcelona, BNC10, vol arribar a tots els públics. En poc menys d’un any, suma més de 40.000 clients.
“Tenim un servei suficientment senzill perquè es pugui entendre bé digitalment”, explica el CEO de l’empresa, Albert Llorens. La mitjana d’edat dels seus clients és d’entre 33 i 35 anys, tot i que quan van arrencar pensaven que el públic que s’hi interessaria seria més jove. “Volem ser una fintech en què l’edat no sigui una limitació”, insisteix Llorens. No és fundador, sinó que va arribar a dirigir la companyia quan les bases ja estaven establertes.
Però sí que provenia del sector financer. “Vaig desenvolupar un gran projecte de banca digital dins un gran player”, relata. Allà, va adonar-se que a la banca tradicional hi havia una “manca de transparència; hi ha moltes comissions que no es veuen”. A més de les limitacions dels grans bancs, el moment vital i el context europeu van ajudar a que optés per embarcar-se en l’aventura de BNC10. Per una banda, va estudiar un MBA al IESE; per l’altra, hi havia una onada de nous bancs a Europa amb un model fàcil, que no s’assemblava als actors més tradicionals del sector.
L'arribada del coronavirus no els ha anat malament: en els primers sis mesos de l'any han mantingut el ritme d'altes, el nombre de clients s'ha doblat. Una de les claus d'aquest augment és el llançament del pagament mòbil. "Ja estava previst que entre el març i l'abril tanquéssim un acord amb Google Pay i un altre amb Apple Pay per tal que els nostres clients puguin pagar a través del mòbil tant si tenen iPhone com Android", explica Llorens.
De fet, durant el període de confinament les autoritats sanitàries recomanaven evitar pagar en efectiu per la possibilitat de transmetre el virus amb els bitllets i les monedes. Però la covid-19 sí que ha afectat BNC10, que han volgut ser previsors i han reduït la despesa al màxim. "Hem renegociat tots els nostres contractes, però per sort no hem hagut de prescindir de ningú del nostre equip", afirma el CEO. De fet, entre gener i l'inici de la pandèmia van fitxar dues persones -fins arribar a les 17- i han mantingut aquests llocs de feina.
"Hem renegociat tots els nostres contractes per reduir la despesa arrel de la covid-19, però no hem hagut de prescindir de ningú de l'equip", explica el CEO
Compte, targeta i Bizum
Els inicis de la història de la startup es remunten a l’any 2017. El referèndum per la independència de Catalunya de l’1 d’octubre va provocar el trasllat de la seu social de moltes empreses, entre les quals hi havia dos dels principals bancs catalans: Caixabank i Banc Sabadell. Un va marxar a València i l’altre, a Alacant. “Això i la crisi del 2008 va fer que desapareguessin molts bancs: fa 10 anys hi havia 60 caixes i ara en queden 10; hi ha hagut moltes fusions”, explica Llorens. El CEO considera que això es va traduir en una pèrdua de confiança per part dels clients: “Volem intentar recuperar-la”.
Un grup d’inversors catalans va decidir que era el moment d’aportar un actor en aquesta nova onada de bancs europeus. BNC10 conté elements similars de tota la resta de bancs: els clients poden tenir un compte corrent amb IBAN espanyol, una targeta de prepagament de dèbit i un Bizum propi, per enviar diners de manera fàcil a qualsevol número de telèfon de l’agenda del client. Les operacions es fan exclusivament per internet, a través de l’aplicació o de la pàgina web.
BNC10 atén els seus clients de manera personal a través de Whatsapp i Telegram; no té oficines físiques
Com la resta de fintechs, BNC10 no té cap oficina física, ja que “és una despesa molt alta”. A canvi, els clients poden contactar amb el personal a través de Whatsapp i Telegram. D’aquesta manera, aconsegueixen el component humà que Llorens considera que “falta a totes les empreses”. Un 80% dels clients es troben a l’Estat espanyol. D’aquests, la gran majoria són de Catalunya i, concretament, de Barcelona. El 20% restant són d’altres països de la Unió Europea.
Sostenibilitat i expansió
Els plans de futur inclouen convertir-se en un banc eco-friendly. “Volem funcionar amb pagament mòbil, a part de reduir la petjada de carboni”, assegura Llorens. Una altra de les novetats que tenien previstes per al 2020 -i que la covid-19 no ha modificat- és submergir-se en la gestió social dels diners, és a dir, transcendir la personal: "Això vol dir facilitar la divisió de les despeses si passes un cap de setmana amb un grup d'amics o fins i tot a nivell de parella o per donar la setmanada a un fill".
La frenada de la inversió per la crisi econòmica que s'ha desprès del coronavirus els ha fet reafirmar-se en una idea que ja venia d'abans. Al setembre llançaran una campanya de crowdfunding amb la qual tenen previst captar uns 750.000 euros. L'expansió també es troba en l'horitzó. El mercat que més els crida és l'Amèrica Llatina. Però també volen aconseguir una llicència pròpia per operar a la zona SEPA, ja que ara ho fan a través del permís d'un tercer.
Les previsions són que això els impulsi a créixer al centre d'Europa. Segons Llorens, també els ajudarà a "millorar el servei, ja que tindrem més independència i passarem de distribuir serveis com ara, a oferir-ne de propis".