Les startups s'han convertit en tota una necessitat durant la pandèmia. El sector de la salut, que ha estat el més afectat directament pel coronavirus, també ha estat el centre de totes les mirades. Seguint aquesta mateixa línia, el programa d'inversió del Banc Sabadell, BStartup Health ha presentat les sis empreses seleccionades de la seva tercera convocatòria. En un acte impulsat pel mateix programa BStartup Health han presentat els seus projectes les sis empreses emergents espanyoles. Una convocatòria marcada per la innovació en la qual quatre dels sis CEO que han participat han estat dones i quatre de les empreses són catalanes, amb seu a Barcelona.
La iniciativa BStartup Health és un programa d'inversions on se seleccionen empreses que busquen innovar en el sector de la sanitat. En aquesta última convocatòria, unes 246 empreses hi van participar, i només sis han sigut les seleccionades. Repassem què ha fet que aquestes startups hagin guanyat aquest finançament del Banc Sabadell i en quin punt es troben actualment.
Oxolife
Aquesta startup catalana de biotecnologia ha creat un fàrmac per a millorar la implementació dels embrions en els processos de fertilitat. "Nosaltres volem millorar la taxa de fertilitat i ajudar a totes les famílies a poder dur-se un bebè sa a casa", ha explicat Agnès Arbat, CEO de la companyia. Segons Arbat, molts dels problemes d'implementacions d'embrions es produeixen a causa que els òvuls no tenen un ambient confortable per a seguir creixent. És per això, que des d'Oxolife volen crear un fàrmac per ajudar al fet que els embrions quallin i siguin efectius. "Estem treballant en un fàrmac que s'ingereix per via oral, segur i no drogodependent", ha descrit la CEO de la companyia.
"La pandèmia i el confinament ens van donar el temps necessari per a poder treballar per complet en el projecte", ha explicat Arbat. Oxolife està en la segona fase del seu procés on ja ha fet un assaig clínic a escala europea a unes 350 dones. Actualment estan preparant una nova ronda de finançament per acabar la fase dos i poder llançar el fàrmac al mercat.
Miwendo
L'empresa catalana següent té un objectiu molt ambiciós. Millorar la detecció del càncer colorectal, un dels càncers més comuns en el món i amb una taxa de mortalitat del 50%. A part, la companyia ha demostrat que el 22% dels casos no es detecten els pòlips per culpa del colonoscopi. "Hem vist que alguns casos podrien haver-se aturat abans si la colonoscòpia hagués estat més efectiva", ha descrit Ignasi Belda, CEO de Miwendo. És per aquest motiu que l'empresa ha desenvolupat una càmera pels colonoscopis que permet tenir una visió de 360 graus. "El nostre prototip funciona amb microones que detecten els pòlips en qualsevol punt i també pot diagnosticar si són benignes o malignes", ha explicat Belda.
La companyia Miwendo es troba en "relacions estretes" amb alguns dissenyadors de colonoscopis, segons ha explicat el CEO. Encara no han començat els assajos clínics, però preveuen començar durant la segona meitat del 2021 amb uns 69 pacients amb càncer colorectal.
Doppli Connect
Roberto García, CEO de la companyia valenciana ha explicat que una de les causes de mortalitat infantil que afecta a mes nens del primer món és el naixement prematur: "Nosaltres volem fer que tots els fetus arribin a la data de termini". En aquest sentit, Doppli Connect ha creat un prototip que monitoritza les contraccions de les mares i els batecs dels bebès a partir de les 24 setmanes. "El nostre objectiu és treure l'hospital de les seves quatre parets i que les mares se'l puguin endur a casa", ha explicat García. Actualment tenen un prototip que s'assembla a un cinturó de neoprè que s'ha de posar a la panxa de les embarassades per a monitoritzar el bebè. "El nostre prototip tindrà connexió directa amb els metges a través d'una aplicació mòbil", ha dit el CEO de l'empresa.
García: "El nostre prototip tindrà connexió directa amb els metges a través d'una aplicació mòbil"
Doppli Connect preveu el llançament del seu primer prototip a finals del 2021. A part, tal com ha dit Roberto García, a l'abril obriran una altra ronda de finançament per a començar una segona fase. "L'objectiu principal de la segona fase serà la internacionalització. Esperem que el 2022 puguem llançar el nostre prototip també als Estats Units", ha aclarit.
Dive
Aquesta empresa madrilenya vol diagnosticar de manera molt més prematura els problemes oculars. "Creiem que utilitzant l'intel·ligència artificial per a millorar les consultes oftalmològiques podria ajudar a diagnosticar i curar algunes malalties abans", ha explicat Mabel Gimeno, CEO de Dive. En aquest sentit, la companyia s'especialitza a crear procediments diagnòstics molt més digitalitzats i eficients, sobretot en pacients no col·laboratius, com poden ser els nens. "El nostre projecte treballa amb hospitals per tal d'implementar aquests nous procediments dins de la cadena hospitalària com abans millor", ha dit Gimeno.
L'empresa ja ha pogut posar en marxa el seu primer assaig clínic que engloba 5 països diferents d'Europa i més de 3.000 pacients. Amb l'ajuda de la universitat de Saragossa volen llançar-se al mercat. "Volem començar per les consultes privades, després els hospitals públics i finalment treballar amb les asseguradores", ha declarat Mabel Gimeno.
Gate2Brain
Meritxell Teixidó, CEO de la companyia catalana ha explicat que el problema principal per a tractar malalties neurològiques és que molts dels medicaments no poden passar les barreres del nostre cervell: "Hem de pensar en el nostre cap com si fos una muralla que protegeix el nostre cervell, això fa que sense una bona guia molts fàrmacs no puguin traspassar-la". L'empresa Gate2Brain ha creat el que Teixidó ha anomenat "claus" per obrir aquestes portes perquè els fàrmacs puguin "traspassar les barreres del cervell". Aquestes claus són suplements que s'ingeririen via oral, juntament amb els fàrmacs i acompanyarien a aquests fins a la zona del cervell afectada.
La patent de Gate2Brain parteix d'una base del verí d'abella i la seva tecnologia ja ha estat validada. A més a més han creat Gate2Skin, una segona branca de la mateixa empresa per provar aquestes claus a la pell: "Ja hem començat a provar els nostres prototips en pell humana", ha afegit Teixidó.
Inbrain
L'empresa catalana Inbrain vol substituir els dispositius de metall, que s'utilitzen en la modulació electrònica neuronal per a tractar malalties i trastorns cerebrals, per dispositius de grafè, un material molt més flexible i adaptable. "El grafè és un material que es pot disminuir i pot arribar a tenir la mateixa mida que una cèl·lula", ha explicat Carolina Aguilar, CEO de la companyia. Mitjançant la intel·ligència artificial combinada amb aquests dispositius de grafè l'empresa vol aconseguir tractaments personalitzats per a tractar malalties neuronals com el Parkinson o l'Epilèpsia. "S'ha demostrat que una de cada tres persones té un trastorn neuronal i el 25% d'aquestes no són aptes per la medicació convencional", ha explicat Aguilar.
Inbrian es troba en una fase molt inicial on ja han començat a testar els dispositius en ratolins i ovelles. "No puc explicar-vos massa cosa perquè tot és confidencial, però l'estudi ha donat resultats molt esperançadors", ha afegit la CEO de l'empresa. D'aquesta manera, Inbrain ja està preparant el seu segon assaig clínic amb ovelles per perfeccionar el dispositiu abans de provar-lo en éssers humans.