Inicialment Steve Cadigan (@scadigan) s’encarregava de buscar talent. Ara, però, Cadigan té una nova missió: crear-lo. Amb més de 25 anys d'experiència en el camp de recursos humans, l’exvicepresident de RRHH de LinkedIn ha viscut el canvi de paradigma que l'entorn digital està generant en els models de lideratge i en la gestió del talent en les empreses.
Com afecta la digitalització al mercat de treball?
Sempre hem passat per períodes en què les noves tecnologies, innovacions i noves idees canvien el mercat laboral, això no és nou. El que és nou és el ritme d’aquesta transformació, i sembla que està accelerant. La tecnologia canvia més de pressa que la nostra capacitat per entendre-la i agafar les habilitats que necessitem per aplicar-la. Als treballadors els provoca un elevat grau de frustració per no ser capaços de seguir el ritme. És cert que el mercat laboral canvia, però de fet no tant, perquè la gent continua comprant com sempre i gasta diners. On i com gastem els diners és el que està fent canviar els negocis. Molts negocis han de migrar cap a internet per arribar als seus clients, perquè avui els clients estan a internet. El poder avui està en les empreses que han entès que han d’estar on el client passa el seu temps.
Com Amazon, per exemple?
És un exemple del sector del comerç. Al mateix temps que Amazon creix, grans empreses estan tancant. El comerç ha d’entendre que els clients ja no van a la botiga, que els han d’anar a trobar en un altre lloc. I aquest lloc és Internet.
I què passa amb les petites empreses i els negocis tradicionals?
Les petites empreses tenen un avantatge perquè no tenen tant de personal i tecnologia per adaptar. Només han de decidir si estan a punt per fer el canvi i construir un pla: on estan, on volem estar i que ham de canviar.
"El poder avui està en les empreses que han entès que han d’estar on el client passa el seu temps"
La gent té por que els robots siguin una amenaça per la feina.Com creu que els robots i la Intel·ligència Artificial modificaran el món laboral?
Pensem en un sector que ha canviat per la tecnologia, com el dels viatges. Abans trucaves una agència i ells et buscaven l’avió i l’hotel i t’enviaven els tiquets de paper per correu. Amb Internet, les agències de viatges pràcticament van desaparèixer. Però al mateix temps, apareixen negocis com TripAdvisor o Expedia, centenars de nous llocs de treball van aparèixer gràcies a una nova manera d’organitzar els viatges. S’ha de mirar així. No sabem quants llocs de treball se substituiran i com ho farem, però hem d’estar tranquils perquè n’hi haurà de nous. Això em porta a la següent pregunta. Si no sabem el que ha de venir, com ens podem preparar per això?
I la resposta és....
Abans de pensar a ensenyar a la gent noves habilitats, el que hem d’ensenyar a la gent és a sentir-se còmoda amb el canvi, que sigui adaptable i àgil. Necessitarem treballadors que se sentin còmodes movent-se per diferents mons i que siguin adaptables a aquest nou món. Això ja passa a les escoles, on es forma gent capaç d’aprendre amb la tecnologia, treballant amb grups, o ells sols, i això ajuda molt.
Quines característiques han de complir els líders del futur per encaminar la gent cap a tots aquests canvis?
En un món amb molta informació i canvis, els líders, els directius, han d’entendre que ja no podran controlar-ho tot com abans. És impossible. Hauran de ser un conductor d’informació, connectar la gent i les idees més que no portar-les cap a ells. I hauran de gestionar l’activitat en temps reals, mirar si funciona al moment i si no, passar a la següent cosa. Jo sempre dic que els líders hauran de ser unes “escoltadors”, que hauran de tenir una estratègia d’escolta. El món és molt transparent avui, i com a líder, un treballador pot estar parlant de tu a Internet, en algun comentari. Per això els líders han de saber crear una bona experiència per la seva gent i ells ja explicaran que val la pena treballar en la seva empresa. La teva reputació, el que la gent pensi de tu serà el que defineixi el teu èxit. Així que millor tinguis una bona relació amb la teva gent.
Els millennials estan preparats per ser els líders del futur?
Ells estan preparats pel futur, som nosaltres que no estem preparats pels millennials. Un repte que veig arreu on vaig és el de la transformació digital i el dels millenials, i està tot connectat. Ells han d’aprendre molta cosa, però aquesta generació és molt diferent dels baby boomers i als líders d’avui, estan molt influenciats per la tecnologia i s’han acostumat a tenir tot el que volen al moment: un joc, comprar alguna cosa, el que sigui. Tenen una mentalitat consumista i la portaran al lideratge.
"La teva reputació, el que la gent pensi de tu serà el que defineixi el teu èxit"
Què promou innovació primer, la inversió econòmica o el talent?
El primer sempre són les persones. Per crear valor amb les persones cal una cultura d’empresa que lligui amb la teva companyia, que sigui competitiva per al teu negoci. No se'n van a copiar Google perquè és la millor empresa del món. Cadascú ha de pensar el que pot funcionar per la seva empresa. I la gent amb talent hi voldrà treballar.
Ens ha parlat de les característiques dels líders i les empreses, però com podran els treballadors mostrar el seu talent per aconseguir que els contractin?
Primer de tot, amb un bon perfil a LinkedIn. Però més que amb un currículum tradicional, funcionarà millor fent un petit curt documental sobre nosaltres mateixos. Si volem fer una cosa diferent i destacar en el nostre camp, haurem de demanar a un amic que ens gravi fent aquesta cosa i després mostrar aquest vídeo, per tal que la gent pugui veure com ets de bo fent allò. De la mateixa manera, les companyies no publicaran ofertes de feina sinó que faran tràilers mostrant com és l’empresa, i els talents hi arribaran.