• Innovació
  • Ferran Adrià revoluciona el Tech Spirit: “Un 99% de les empreses no han d’innovar”

Ferran Adrià revoluciona el Tech Spirit: “Un 99% de les empreses no han d’innovar”

La primera jornada de l’esdeveniment d’emprenedoria se centra en la innovació, la intel·ligència artificial i les marques

El xef Ferran Adrià durant la seva conferència del Tech Spirit Barcelona | Europa Press
El xef Ferran Adrià durant la seva conferència del Tech Spirit Barcelona | Europa Press
Barcelona
26 de Febrer de 2020

La Casa Llotja de Mar és plena. La decepció per la cancel·lació del Mobile World Congress (MWC) queda lluny i tapat per l’entusiasme del Tech Spirit Barcelona. El desinfectant omnipotent i un cartell als lavabos que recorden les normes bàsiques d’higiene són les úniques referències a un coronavirus que ha fet possible l’esdeveniment.  L’acte central del congrés d’emprenedors que el Barcelona Tech City ha organitzat en només 10 dies ha començat aquest dimarts amb tres conferències principals que han tractat la innovació, la intel·ligència artificial i les marques. Tres perfils molt diferents de tres àmbits completament diferents: el xef Ferran Adrià, el futbolista Esteban Granero i el publicista Toni Segarra.

 

L’expectació se l’ha endut gairebé en exclusiva Ferran Adrià. En un entorn fet per i per a emprenedors i davant d’un auditori ple, ha revolucionat l'esdeveniment en defensar que la innovació està reservada a molt poques companyias: “El 99% de les empreses no han d’innovar; és mentida que s’hagi d’innovar”. L’antic xef del Bulli va més enllà. De fet, creu que “parlem molt d’innovació i no sabem ni què és; la tenim idealitzada i pensem que és glamurosa”. Però que la gran majoria de companyies no hagin de destinar esforços a la innovació no vol dir que no hagin d’introduir canvis, sinó que, segons el cuiner, han d’aplicar novetats que ja han introduït d’altres.

 

La Casa Llotja de Mar plena durant el primer dia de l'acte central del Tech Spirit Barcelona | ACN

La Casa Llotja de Mar plena durant el primer dia de l'acte central del Tech Spirit Barcelona | ACN

A aquesta dèria per innovar atribueix l’elevada taxa de mortalitat de les empreses, especialment de les startups. Per a ell, l’únic secret per a què una companyia sobrevisqui en el temps és “gestionar-la bé i acceptar els canvis: així faràs funcionar el teu negoci”. I com a exemple posa Tickets, el restaurant del seu germà, Albert Adrià, que assegura que no se centren en grans innovacions, sinó en la gastronomia de qualitat. Ell, en canvi, va muntar la BulliFoundation l’any 2013 per treballar la innovació.

“Amb el Bulli vam arribar a un límit i vam decidir que donaríem continuïtat al projecte però prescindint de la nostra principal iniciativa, el restaurant; però el Bulli és una manera d’entendre la vida, no un restaurant, i no es va acabar l’any 2001 amb el tancament de l’establiment”, ha assegurat durant la ponència al Tech Spirit. De fet, ha revelat un dels motius pels quals va tancar el restaurant: “El 80% de l’equip del Bulli eren solters al principi i per això vam arribar on vam arribar, però quan van començar a casar-se i tenir fills... és un dels motius pels quals vam decidir tancar”. Per plasmar tota aquesta innovació que s’ha fet -i es continua fent, ara des de la fundació-, obriran un espai a la cala Montjoi, on abans era el restaurant Bulli: serà un lab expositiu, on 12 persones treballaran amb el mateix Adrià durant quatre mesos i s’explicarà què és la innovació i com es connecta el coneixement. “Ens dedicarem a pensar; avui en dia no tenim temps per pensar”, es queixa.

I de retruc, aprofita per criticar la cultura de la immediatesa davant d’un públic que a estones li costava seguir el curs del pensament del xef. “La rapidesa que teniu els joves...és impossible triomfar així; nosaltres ho vam fer bé perquè vam tenir paciència”, indica. I també parla de passió en dos sentits. “A qui se li acut muntar un gastrobar a Barcelona? És suïcida, el mercat està saturat, però la gent es mou per passió: ja veureu quina passió quan els demanis diners als teus pares i no els els puguis tornar!”.

"Vam arribar on vam arribar amb el Bulli perquè el 80% de l'equip eren solters al principi; un dels motius del tancament va ser que es van començar a casar i a tenir fills"

Adrià ha deixat un missatge als directius: “No has d’exigir ningú de la teva empresa que tingui passió, has de demanar professionalitat”. Però després d’una hora de conferència ha conclòs: “Feu el que us doni la gana, jo només explico la meva experiència i us vinc a recordar que els somnis són possibles”.

Futbol i arròs vaporitzat

Esteban Granero combina els camps de futbol amb les conferències sobre emprenedoria. Ell mateix ha creat una empresa, després de passar per equips com el Getafe, el Reial Madrid, la Reial Societat, l’Espanyol i, ara, el Marbella, de segons divisió B. Això li permet dedicar-se, en part, a Olocip, una startup que utilitza la intel·ligència artificial per crear patrons de comportament i prendre millors decisions. Ho apliquen sobretot al futbol i altres esports, però assegura que es pot introduir en qualsevol camp.

El futbolista Esteban Granero durant la seva conferència al Tech Spirit Barcelona

El futbolista Esteban Granero durant la seva conferència al Tech Spirit Barcelona

“Fins ara teníem les dades, però no sabíem què fer-ne; la intel·ligència artificial permet generar coneixement a partir d’aquestes”, ha explicat Granero. I ha destacat especialment les prediccions que es poden crear a partir de les dades: “Podem predir el comportament d’un equip o un jugador abans d’un partit, i això ens ajuda a prendre millors decisions”, ha assegurat. Segons el futbolista, la IA provocarà una revolució semblant a la que va tenir lloc amb el descobriment de l’electricitat. Però no ha deixat de banda les pors que genera. “En realitat, si la màquina i l’home treballem junts som més forts que els dos per separat”, ha conclòs.

I el publicista Toni Segarra ha centrat el seu discurs al voltant de la marca d’arròs Uncle Ben’s. N’ha explicat la història -com van descobrir l’arròs vaporitzat, com van lluitar per donar sortida a un producte més car, etc- per donar un missatge: “S’ha de pensar a llarg termini a l’hora de crear un negoci, de construir una marca”. L’exemple de l’arròs li ha servit per desenvolupar el tema, al voltant de la identitat d’una empresa.

"S'ha de pensar a llarg termini a l'hora de crear un negoci, de construir una marca", segons Toni Segarra

El primer que s’ha de tenir en compte a l’hora d’emprendre és preguntar-te què aporta i en què millora el producte, segons Segarra. De fet, considera que “una marca és diferenciar-se, existir en el mercat i crear valor; cobrar més diners per una cosa que ja existeix”. En el cas de l’arròs, tenia unes propietats lleugerament millors que el que no estava vaporitzat, però s’havia de comunicar bé, i van trobar en una cara -de de l’oncle Ben- la imatge. “Avui encara la utilitzen”.  

El creador de campanyes com la de T’agrada conduir? i Be water, my friend, ha aprofitat per recordar que “fins i tot les coses que semblen immillorables es poden millorar”, com l’arròs. I com el paper de l’ecosistema emprenedor al 4YFN. Un congrés propi els ha convertit en protagonistes, sense mòbils que els eclipsin.