La invasió subtil de Tik Tok

La xarxa social ha aconseguit superar en baixades Facebook, Instagram i Whatsapp el 2018

TikTok és la xarxa social xinesa que creix a occident | iStock
TikTok és la xarxa social xinesa que creix a occident | iStock
Redacción VÍA Emprendida
Barcelona
15 de Gener de 2019

35 milions de descàrregues en iPhone durant 2018. No són les xifres d’Instagram, Facebook o Whatsapp, sinó les de Tik Tok, la primera xarxa social xinesa que triomfa entre usuaris occidentals. Malgrat que per a molts encara és una desconeguda, aquest híbrid entre Snapchat i Instagram, ja té 500 milions d'usuaris, una xifra que per Ferran Lalueza, professor de Ciències de la Informació i de la Comunicació de la UOC, la dota d'una "massa crítica suficient per a pronosticar que seguirà creixent amb força i rapidesa". 

De fet, l'any passat Tik Tok ja va superar en baixades la triada capitanejada per Mark Zuckerberg. Aquesta xarxa social permet fer vídeos curts de màxim 15 segons;  editar-los amb filtres, stickers i efectes; i fer playbacks musicals. Però el que més destaca és el paper cabdal que hi té la música: l'empresa mare de Tik Tok, Bytedance, va comprar aquest estiu Music.ly, la famosa aplicació musical d'adolescents per 800 milions de dòlars. "La seva integració a Tik Tok no ha estat gens traumàtica per a uns usuaris que estaven molt acostumats a unes funcions similars", explica Lalueza. Segons l'expert, l'estratègia empresarial de ByteDance copia la fórmula de Facebook: mimetitzar i/o comprar els competidors.

@twinmelody són unes de les tiktokers més populars a l'estat espanyol

Però, per què triomfa? "És nova, fresca, divertida, intuïtiva i resulta molt atractiva per als adolescents, que són el segment de públic que marca tendència. Barreja vídeo - el format per excel·lència -, hi suma la música, i els continguts consumits són breus, òptims en un entorn sobresaturat i amb atenció dispersa com l’actual, i tot això ha seduït el públic", explica Lalueza. A banda, juga a favor seu el fet de ser novetat, va començar a funcionar el setembre del 2016, ja que els adults encara no hi han aterrat massivament. És una xarxa específicament pensada per a la diversió i l’entreteniment, i aquesta sembla que és la clau del seu èxit: "Ni les fake news, ni la publicitat, ni els haters ni els trols hi han desembarcat de forma significativa, és la xarxa social del bonrotllisme i l’evasió", afirma Lalueza.  

La llar dels futurs influèncers

Zhang Yiming, el desconegut propietari de Tik Tok, ja és un dels homes més rics del món. La seva empresa, Bytedance, té una valoració de més de 301.000 milions de dòlars, un preu que supera Uber, segons CB Insights. Malgrat el seu aparent aïllament, s’ha convertit en la companyia tecnològica de la Xina amb més capacitat per a crear una base internacional amb la qual ja ha arribat als EUA, al sud-est asiàtic i al Japó. Entre les claus del seu auge hi ha l’elevada inversió en publicitat, un ús molt astut dels celebrities, un producte fresc i atractiu i la indissimulada voluntat de presentar-se com una plataforma global, incloent-hi un canvi de nom (a la Xina s’anomena Douyin, no Tik Tok).  

A l'Estat espanyol ja hi ha alguns influencers natius d'aquesta xarxa, anomenats tiktokers o musers, que sumen milions de fidels d’arreu del món. Els més famosos són @twinmelody, dues bessones basques que recopilen més de 2,4 milions de seguidors; Laura López @lauralp21, famosa pels seus playbacks de música llatina, o el jove alacantí @pablobrotonss amb 1,3 milions de seguidors.  

Ara, el repte és monetitzar l'èxit. La companyia ja està buscant la manera d’incloure publicitat en l’aplicació, un canvi que atraurà grans compradors donat el públic objectiu que la utilitza. Una altra de les amenaces són les crítiques que ha rebut per l’ús indesitjable i la infiltració que poden fer els pederastes pel fet que bona part dels seus usuaris són menors, sovint, fins i tot per sota del mínim de tretze anys que estableixen els termes d’ús.