• Innovació
  • Tinder revoluciona l'amor, però cronifica els rols de gènere

Tinder revoluciona l'amor, però cronifica els rols de gènere

Segons diversos estudis, les dones continuen reproduint les relacions de subordinació als homes

Una de cada quatre parelles s'ha format a través d'Internet des del 2005
Una de cada quatre parelles s'ha format a través d'Internet des del 2005
Redacción VÍA Emprendida
Barcelona
18 de Setembre de 2018

Tinder ha revolucionat (i evolucionat) el flirteig, però no ha canviat les relacions de gènere. Malgrat generar més d'un milió de cites arreu del món i haver modificat la manera de lligar de la gent, l'aplicació no ha contribuït a canviar la subordinació de les dones en les relacions.

 

Vuit de cada deu dones solteres a Espanya sostenen que creuen en l'amor veritable i el 70% d'elles tenen clar que el poden trobar navegant per la xarxa, segons dades de Meetic. I no només això. Una de cada cinc dones confessa estar buscant una relació de forma activa, mentre que només un 11% descarta tenir-ho dins dels seus plans.

La sociòloga i investigadora de l'IN3 de la UOC Ana González sosté que "les dones encara es comprometen condicionades pel concepte d'amor romàntic" i afegeix que "confien que les relacions amoroses han de ser duradores, centrades en la família i la cura mútua". A més, González assegura que "la llibertat sexual de les dones encara arrossega conseqüències socials, judicis morals que les penalitza". A parer seu, aquests ideals de l’amor romàntic continuen reproduint les relacions de subordinació de les dones.

 

Més exigència (i solidesa)

La sociòloga citada va un pas més enllà i considera que l'ús d'aquestes aplicacions han contribuït a la llibertat d'elecció de les dones i sustenta que ara "mostren expectatives més exigents pel que fa a les seves parelles com a resultat de la seva emancipació, més consciència de si mateixes i determinació a perseguir les seves pròpies expectatives".

Les relacions sorgides de la xarxa, però, són més sòlides. El sociòleg i professor del UOC Francesc Nuñez posa damunt la taula que, en aquests casos, "el punt de partida de la relació, està molt més avançat, més madur, que en les parelles que es coneixen en altres circumstàncies". A més, segons Nuñez, "la facilitat de triar debilita la necessitat de vincles forts, fa innecessaris protocols molt llargs de relació i afecta el procés de seducció".

Segons un estudi de la Universitat d'Stanford realitzat als Estats Units, una de cada quatre parelles s'ha format a través d'Internet des de l'any 2005. Ara bé, això no vol dir que el comportament entre un home i una dona sigui el mateix a la xarxa i, de fet, segons Mobifriends, ells solen visitar els perfils d’altres usuaris tres vegades més que les dones i es mostren un 40% més disposats a iniciar el primer contacte després de visitar un perfil.