La quarta revolució industrial té reservada la seva pròpia plaça de pàrquing. El sector dels aparcaments, com qualsevol altre, es troba en un procés de transformació digital i està adoptant noves tendències tecnològiques per tal d'aproximar-se el màxim possible a l'usuari actual. Des de sistemes de gestió innovadors fins a nous models de pagament, la indústria del pàrquing avença més lentament que altres, però ho està fent.
Com s'acostuma a veure en l'ecosistema contemporani, tots els sectors estan modernitzant-se, o bé des dels departaments d'innovació de les grans empreses o des del món emprenedor. Tant companyies tradicionals com startups estan treballant per mantenir o aconseguir el seu tros de pastís. A això se suma una nova configuració de la mobilitat urbana, on cada cop hi ha més transport compartit, vehicles elèctrics i mesures favorables a la reducció d'emissions.
Per exemple, l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) va posar en marxa al març una app que l'usuari pot fer servir com a eina de gestió i pagaments als estacionaments de vehicles en zones regulades dins del territori. Els principals avantatges són l'estalvi de temps, ja que no és necessari buscar el parquímetre i fer tot el procés a l'hora de pagar, i l'estalvi econòmic, perquè el client només paga pel temps real d'aparcament. Per tant, és evident que la digitalització cada cop impacta més en el sector.
La companyia d'aparcaments Saba és un dels players que està travessant el camí de la transformació digital. "La innovació, la cartera de productes i serveis, el desenvolupament del canal digital i la millora constant de l'activitat comercial són els principals focus en els quals estem centrats", afirma Josep Martínez Vila, conseller delegat de Saba. "La recerca de la qualitat és cada vegada més exigent", assenyala.
Saba treballa en la gestió remota, lectura òptica i implantació de VIA-T i solucions per trobar aparcament i comprar productes
L'empresa treballa des de fa anys amb la gestió remota, la lectura òptica a entrades i sortides, la implantació del VIA-T i les solucions digitals per trobar aparcaments i comprar productes. Tanmateix, Martínez té clar que "encara queda un llarg camí per recórrer". El directiu assegura que Saba entén l'aparcament com un hub de serveis integrat en la política de mobilitat de la ciutat, pel que col·laboren amb Seat i Telefónica per oferir serveis associats.
La digitalització dóna l'opció d'oferir valors afegits. Per exemple, Saba disposa de lockers de Pudo que es troben dins dels seus pàrquings i que serveixen per rebre productes de comerç electrònic. El grup també té un servei de carsharing i connectivitat mòbil a gran part de les seves instal·lacions. Així mateix, l'empresa assegura apostar pel vehicle elèctric amb 300 places de càrrega el 2018.
Tot és susceptible de ser transformat digitalment? "El sector de les infraestructures i els aparcaments és eminentment tradicional, però tots els àmbits són susceptibles de ser transformats d'alguna manera si suposa una millora significativa", indica Martínez. Les necessitats dels clients canvien constantment i també creix la finalitat empresarial d'incrementar ingressos, reduir costos i optimitzar processos. "Per molt difícil que sembli, invertir en millores tecnològiques sempre aporta un valor afegit", afirma el conseller delegat de Saba.
I encara falta l'altra meitat del negoci. En matèria d'estacionaments, fins ara no hi havia empreses disposades a fer negoci amb els pàrquings de propietaris particulars. Parc és una startup catalana fundada a principis de 2017 que té aquest objectiu, i el seu conseller delegat i cofundador, Marc Coderch, explica que el 55% de les places d'aparcament de Barcelona són particulars i, ara com ara, són els únics que estan digitalitzant aquests actius.
Parc es considera a si mateixa "un Airbnb de places de pàrquing particulars". La startup instal·la un dispositiu d'Internet de les Coses a les portes dels garatges perquè els lloguers d'aquests espais puguin succeir sense que propietari i arrendatari hagin d'estar pendents del comandament. "Permetem que aquests actius entrin al mercat", afirma Coderch.
Parc es defineix com "un Airbnb de places de pàrquing particulars", que representen el 55% de les places d'aparcament de Barcelona
Per poder digitalitzar i instal·lar els dispositius a les comunitats, Parc ha de parlar primer amb els propietaris, els quals han d'aprovar per majoria simple l'operació. Per seduir les comunitats, l'empresa ofereix una sèrie de mesures al pàrquing, com poden ser càmeres de seguretat a tots els accessos, servei de neteja semestral i protectors a les columnes. A més, part dels beneficis generats per les places es reinverteixen. El 70% dels guanys són per al propietari i el 30% restant es divideix entre la resta dels veïns i Parc.
Coderch assegura que la digitalització porta lligada una sèrie de pors pels propietaris. "Abans es podia entrar al pàrquing només amb el comandament i ara es pot fer a través d'una aplicació", indica el directiu de la startup. "Als veïns els fa por, però nosaltres entenem que, si volen generar més ingressos amb el seu pàrquing, és inevitable que entrin més clients", afegeix. Coderch defensa que existeix una seguretat perquè hi ha un perfil lligat a cada accés i existeix un registre.
Així doncs, hi ha un mercat per explotar gràcies a la digitalització. El conseller delegat de Parc assegura que el dels particulars és quatre vegades més gran que l'oferta que s'està comercialitzant actualment. "En el moment que es digitalitzi entrarem en una batalla de preus i d'experiència d'usuari", afirma. Per tant, es tracta d'un mercat incipient, però amb possibilitats gràcies a les opcions que brinda la transformació digital i les noves tendències de consum compartit.