• Innovació
  • El tren digital del futur que s'imagina FGC

El tren digital del futur que s'imagina FGC

Ferrocarrils de la Generalitat estrena GeoTren, una aplicació que informa en temps real dels horaris i l'ocupació dels trens

Un dels trens de Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) que es van estrenar el 2014 | Amanda Bernal
Un dels trens de Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) que es van estrenar el 2014 | Amanda Bernal
Sant Cugat del Vallès
05 de Juliol de 2019

Els Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya ja treballen en el tren digital del futur i per incorporar cada vegada més tecnologia en el seu servei. Una tecnologia que ha de servir per millorar la gestió i l'eficàcia interna i, alhora, per establir una relació digital amb els usuaris.

"Fa molts anys que apostem per la tecnologia i el món digital. Estem immersos en una societat digital i això obliga que molts dels nostres serveis s'hagin d'adaptar en aquest entorn", reflexiona Enric González, director de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions.

Aquesta aposta s'estructura en quatre grans eixos: clients (viatgers digitals), treballador digital (en un sector que 2/3 parts de la plantilla no treballa en oficina), infraestructures digitals (connectivitat i la internet de les coses amb elements connectats) i empresa intel·ligent (cultura innovadora de la companyia).

Per exemple, un dels camps a treballar és la informació en temps reals dels usuaris i millorar els sistemes d'informació. Així, es vol adaptar la informació als dispositius i instal·lar elements interactius i digitals a les estacions perquè els viatgers es puguin informar.

Informació autoservei

Una nova eina que ha impulsat Ferrocarrils de la Generalitat per avançar en la relació digital amb els usuaris és el GeoTren, una aplicació mòbil que informa en temps real de l'horari  i l'ubicació dels trens i de l'ocupació dels vagons.

Estació de Sant Cugat del Vallès dels Ferrocarrils de la Generalitat |Locapres

Estació de Sant Cugat del Vallès dels Ferrocarrils de la Generalitat |Locapres

L'aplicació neix de dues necessitats: per una banda, moltes estacions de la línia de Llobregat-Anoia no disposaven d'informació en directe i, per altra, amb els perllongaments a la línia del Vallès i l'increment d'usuaris, molts trens van plens fins a dalt i es volia informar els passatgers de la seva ocupació. "És una eina que s'utilitzava a altres llocs del món perquè els clients poguessin prendre decisions i tinguin millor comoditat canviant de tren o de vagó".

La gran evolució d'aquest servei és que s'ha posat al mòbil dels usuaris una informació que des de FGC fa anys que tenen. "Fa vint anys que donem informació en temps real als clients. El repte era que el client ho pogués tenir en el seu propi dispositiu i allà on fos. És un autoservei", destaca Alícia Coca, cap de Tecnologies de Negoci de Ferrocarrils. Així, l'aplicació reuneix informació de diferents sistemes dels Ferrocarrils i que ara han aplegat.

Com es calcula l'ocupació?

La geolocalització dels trens es fa a través dels circuits de via. "No utilitzem les coordenades GPS, perquè en zones de túnel hi hauria poca cobertura, sinó que hem geolocalitzat els trams de via en què està dividit". Així, s'aprofita la informació del sistema de control de trànsit per donar la posició del tren en temps real.

D'altra banda, Geotren també ofereix informació de l'ocupació dels trens i dels vagons. És una ocupació relativa i s'obté del sistema de control de pesos que fa el tren per calcular les frenades. "El tren ho transmet i nosaltres ho enviem amb unes franges d'ocupació i de colors", destaca Alícia Coca.

El tren té uns mecanismes interns que estaven més orientats a temes de seguretat i que ara també s'aprofita per calcular l'ocupació dels vagons. En base a aquesta informació, es calcula el pes total i, amb un pes mitjà per persona, s'estableix l'ocupació.

Coca: "La ides és donar informació en una línia que té ocupació densa"

Tot i això, encara hi ha forats. Ja que per exemple un tren d'escolars estarà molt més ple del que doni el sistema. Així, Coca explica que es pot treballar per millorar les dades en casos com aquests o, fins i tot, combinar altres anàlisis, com les imatges per calcular el nivell d'ocupació.

"La idea és que es doni informació en una línia que té una ocupació densa, perquè la gent pugui decidir on es col·loca o quin tren agafa", resumeix la cap de Tecnologies de Negoci.

app geotren fgc ferrocarrils

Aplicació de Geotren, que indica els horaris, la ubicació dels trens i l'ocupació |FGC

Com serà el tren digital?

Tot plegat, explica Enric González, porta a uns trens "cada vegada més digitals". I és necessari també unes infraestructures digitals: "Això implica que tinguem els elements connectats, la internet de les coses en els trens, que siguin digitals i que les estacions tinguin molts elements connectats i permetin intercanviar informació amb plataformes centrals". Pels usuaris i per la gestió interna del servei.

"El tren digital serà un tren connectat. Tots aquests elements que estan dins d'un tren seran accessibles des d'un entorn extern", explica en relació a les peces i mecanismes interns dels vehicles. L'objectiu és poder prendre decisions sobre el manteniment i l'ús del tren: "La idea és que en el futur es puguin prendre decisions en temps real per resoldre problemes d'un tren en circulació. Aparcar un tren és car i tenir-lo immobilitzat són molts diners. Si resolem les incidències amb rapidesa i fins i tot les podem prevenir, l'afectació és mínima al servei".

Per fer-ho, caldran tecnologies vinculades al vídeo i altres sistemes de digitalització. En els nous trens ja s'està treballant en aquest àmbit, per exemple per poder fer diagnòstics remots i ajudar als maquinistes a resoldre incidències.

A la llarga, s'obren portes com poder fer simulacions en versions digitals d'un tren en determinades situacions i condicions i veure com respon el seu bessó digital.

El 5G, un pas més per la digitalització

I un element cap dalt de la transformació digital és el 5G i des de Ferrocarrils ja estan dissenyant un projecte pilot amb aquesta tecnologia. I un altre element fonamental és garantir la connectivitat de tots els parcs de trens en qualsevol situació entre el tren i la xarxa de comunicacions del servei.

La tecnologia 5G garantirà més velocitat de connexió de dispositius mòbils, de manera més fiable i amb més terminals connectades simultàniament a la xarxa. D'aquesta manera, el sistema guanyarà eficiència i serà més sostenible.

González: "Estem treballant perquè els serveis siguin universals"

Una de les dificultats és la diferència de generacions dels trens. I és que mentre la tecnologia evoluciona i es revoluciona any a any, els trens tenen una vida de més de trenta anys. Això fa que en trens de fa anys es fa més difícil instal·lar algunes tecnologies. "Estem treballant perquè els serveis siguin universals, sigui quin sigui el tren", argumenta González.

Més enllà del 5G, ara per ara es conformen en aconseguir que tots els trens estiguin connectats, dins dels túnels o fora, encara que sigui amb 4G. Això ja permetria una connectivitat total.

I els usuaris sense cobertura

I mentre tot l'entorn de Ferrocarrils es va digitalitzant i ja es parla de 5G, molts usuaris encara veuen com perden la cobertura durant els seus viatges, quan entren en túnels o en determinats punts. No és que no tinguin 4G, és que sovint no poden fer una trucada. "La cobertura pels usuaris la donen els operadors de telefonia, nosaltres proporcionem els passos perquè els operadors facin arribar el servei", assegura el director de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions.

Així, reconeix que hi ha trams que no tenen una cobertura del 100%. "En els operadors els hi demanem que en una societat digital, els nostres clients voldran estar cada vegada més connectats. Només cal entrar en un tren i veure que tothom està en un mòbil a la ma", afegeix.

Així, FGC reclama als operadors desplegar la tecnologia necessària per garantir un 100% de cobertura. En aquest sentit, els poden "forçar amb dos mecanismes". Per una banda, fent un contracte propi dels serveis de telefonia exigint un 100% de cobertura i, d'altra banda, intentar informar els clients en temps real dels forats de cobertura.

Desapareix el paper

Un repte a treballar és també els mètodes de pagament i els tiquets, ja que és un sistema que funciona de la mateixa manera des de fa anys i encara no ha evolucionat. En una època digital, molts es pregunten quin sentit té el bitllet paper.

Segons Enric González, tot plegat millorarà amb la T-Mobilitat, que més enllà del pagament per quilòmetres i el canvi de les tarifes, és "una iniciativa de digitalització de la relació entre el client i el transport públic". "És un projecte troncal que afectarà el pagament, l'ús, la planificació del viatge, la informació, la relació digital amb el mòbil", resumeix. Una T-Mobilitat, cal recordar, que porta anys de retards.

Així, amb la implantació de la T-Mobilitat s'instauraran una sèrie d'infraestructures digitals que faran, per exemple, que el pagament en moneda desaparegui. "En un horitzó de cinc anys tot el pagament serà electrònic. El paper-moneda té una tendència a desaparèixer", assegura González.