VIA Empresa sacseja la disrupció

El digital celebra cinc anys envoltat de la seva comunitat i repensa la innovació de la mà de Mar Alarcón, Christian Rodríguez, Xavier Ferràs i Josep Ametller

VIA Empresa celebra els 5 anys | Aiats Agustí
VIA Empresa celebra els 5 anys | Aiats Agustí
Victor Costa
Exdirector de VIA Empresa
Barcelona
08 de Juny de 2018

VIA Empresa es fa gran. Tan gran que ara la seva història s’escriu de cinc en cinc. Tan gran que ens deixem l’ànima amb un manifest i reivindiquem que “No volem clics, volem minuts”. Tan gran que ja no és un mitjà sinó una conversa. Tan gran que molt més enllà de la postveritat, tot queda dit i tot per dir. Per celebrar-ho, hem bufat les espelmes al Pier 01 de Barcelona Tech City acompanyats de la nostra comunitat de lectors i col·laboradors. Tot comença quan en lloc de vendre disrupció, la fas i per parlar-ne hem comptat amb una alineació inèdita: Mar Alarcón (CEO de SocialCar), Christian Rodríguez (Fundador de ByHours), Xavier Ferràs (Professor d'innovació, estratègia, emprenedoria i tecnologia a UVic i Esade) i Josep Ametller (fundador de Casa Ametller).

 

La directora de VIA Empresa, Laia Corbella, ha donat el tret de sortida des de la sala InnovaHub de Gas Natural que s'ha quedat petita: "M'agradaria que aquest debat fos una conversa, un diàleg al voltant de la disrupció, ja que quan conversem és quan més aprenem". Tothom en parla i tothom la vol. Però, què és la disrupció? "L'única premissa és que la innovació és l'única manera de crear valor i diferenciar-se", ha assegurat. 

Ferràs: "Una disrupció és fer una proposta de valor sense que el mercat t'ho demani"

Amb la voluntat de trencar tòpics, Ferràs ha reivindicat des de bon començament que "una disrupció és fer una proposta de valor sense que el mercat t'ho demani". És a dir, innovar amb el risc que això suposa però sense petició prèvia. Davant la presència dels "depredadors digitals" com Amazon que inverteix en I+D el mateix que tota l'economia espanyola, Catalunya va fent el seu camí amb una estructura més aviat "germànica" d'empreses familiars i compromeses que treballen a mitjà i llarg termini. Segons Ferràs, "a Catalunya tenim un esperit emprenedor que recorda a San Francisco". 

 

VE5anys05

Ramon Grau, president de Totmedia, empresa editora de VIA Empresa | Àngel Bravo

En aquest sentit, Ametller ha apuntat que "sense millora contínua no hi ha ni innovació ni disrupció". Poc a poc i amb bona lletra que es diu. En el cas d'Ametller que té més de 2.000 treballadors i 94 botigues, el iogurt d'oliva va ser un exemple de disrupció. "La disrupció és una cosa que ningú s'espera", ha afegit Alarcón. Mentrestant, Rodríguez ha matisat que "cada sector té disrupcions adaptades". Tot i això, el procés acostuma a ser sovint el mateix: ignorància, rebuig, es pensa que el futur és il·legal i s'ha de prohibir i finalment, es comença a acceptar d'acord amb el canvi d'hàbits de les persones. 

VE5anys24

Debat 'No em venguis disrupció, fes-la' al Pier 01 | Àngel Bravo

Disrupció versus tradició

Els canvis no són fàcils però acostumen a ser necessaris en el camí de la disrupció. Guanyadors i/o perdedors? En tot cas, voluntat de convivència. Alarcón ha insistit que "les startups fem la nostra però sempre som amics de tothom" i és que al final, "la disrupció és una proposta de sentit comú". Tant és així que les grans corporacions s'apunten al carro de les acceleradores per tal de posar una marxa més a la innovació. 

Ara bé, Rodríguez també ha defensat que a mesura que creix la competència entre els que comencen i els que fa temps que hi són, les startups deixen de ser startups com a tal. "El projecte d'innovació abans creava malestar", ha insistit Ferràs. Tot està canviant i precisament per això, Ametller aposta per una transformació contínua i saber llegir l'entorn sense perdre l'essència de startup. Que què fan els disruptors? Així de fàcil o difícil: "Pensar que les coses es poden fer diferents". 

VE5anys20

Alarcón: "Les startups fem la nostra però sempre som amics de tothom"

Davant el vox populi que la regulació va sovint a remolc de la disrupció, Alarcón ha aclarit que des de l'Administració pública ja s'està començant a impulsar una regulació "intel·ligent i estratègica". Rodríguez s'ha mostrat més crític: "Generalment, els polítics no acostumen a arriscar i per regular es necessita valentia". A parer seu, l'administració no accelera, especialment Hisenda, fins que la tecnologia no impacta l'usuari i mou grans quantitats de diners. 

VE5anys73

La sala InnovaHub de Gas Natural al Pier 01 durant l'aniversari de VIA Empresa. | Àngel Bravo

Ferràs ha apuntat que duplicar la inversió d'I+D és un repte de país. Les comparacions són odioses però necessàries: La Xina ha incrementat un 560% la seva inversió en I+D mentre que Espanya ho ha fet només un 12%. Dins el refranyer espanyol és coneguda l'expressió Zapatero a tus zapatos. O el que és el mateix, que cadascú s'ocupi de les seves coses. Rodríguez ho ha utilitzat per donar un consell a peu de carrer: "Potser la primera innovació que pot fer la botiga de la cantonada és preguntar al seu client". 

Si no tens relat, no existeixes

"Sense storytelling no hi ha marca i sense marca no existiríem", ha assegurat Ametller. Com més autenticitat es busca, més construcció del relat es necessita. Per a Rodríguez, storytelling és sinònim de preguntar-se el perquè de la marca: "El relat ajuda no només a vendre sinó a contemplar l'essència de l'empresa". Frenar, mirar enrere per seguir cap endavant. 

Ametller: "Sense storytelling no hi ha marca i sense marca no existiríem"

A tot plegat, el client es troba, com sempre, al centre de tot. Ametller defensa que "el món digital ha fet sobirà al client, tots patim pel què diran". Al vi vell en ampolles noves ara se li diu Customer Centric. "Intentem que el client estigui client content però les empreses hem d'estar prou implicades en aquest procés", ha conclòs Rodríguez. I qui diu client, diu lector. 

“Els llums s’han apagat, han tret el pastís. Aplaudien els pares, els tiets i els amics, tots alhora, agrupats en un únic crit: que demani un desig, que demani un desig”, que canten Els Manel. I el nostre desig és.... Seguir conversant amb tots vosaltres amb més i millors minuts de disrupció. Moltes gràcies Laia per tot el que ens has donat. Moltes gràcies benvolguts lectors per acompanyar-nos en aquest llarg i intens viatge.

VE5anys69

La sala InnovaHub de Gas Natural al Pier 01 durant l'aniversari de VIA Empresa. | Àngel Bravo