"El Big Data no serveix per a res si no en sabem extreure un coneixement processable", diu Michael Amori, CEO de la startup nord-americana Virtualitics. "La visualització pot revelar el coneixement ocult en les dades, però visualitzacions tradicionals en 2-D o 3-D són inadequades per a conjunts de dades grans i complexos", afegeix.
Cal, doncs, buscar un altre punt de vista. Cal ser capaç d'endinsar-se en un mar de dades, representar-lo i observar-lo de manera multidimensional. Per fer-ho, Amori i tres socis més han fundat Virtualitics, una empresa que combina la visualització de dades, la Intel·ligència Artificial i la realitat virtual per fer més accessible i comprensible el Big Data.
Amori, Ciro Donalek, George Djorgovski i Scott Davidoff, els creadors de Virtualitics, provenen de l'equip d'analistes de dades del Deutsche Bank, del Laboratori de Propulsió a Raig de la NASA i de CalTech, l'Institut de Tecnologia de Califòrnia. Tots ells fa més d' una dècada que estan investigant sobre aquestes qüestions i han rebut diversos premis internacionals.
En els pocs mesos de vida de l'empresa, els seus responsables han aconseguit atreure l'atenció d'inversors i experts. Aquesta última setmana, Virtualitics ha anunciat que ha rebut 3 milions de dòlars en la seva primera ronda finançament. L'empresa ja té una desena de treballadors i el vídeo de demostració de l'eina a YouTube ja compta amb prop de 4.000 visualitzacions.
Un programa pioner
Virtualitics és la primera eina que uneix el Big Data i la realitat virtual. Gràcies al machine learning (aprenentatge automàtic), el programa és capaç d'identificar patrons de dades i representar-los de la manera més adient. Això, permet a l'usuari submergir-se digitalment en les dades, observar-les en deu dimensions i identificar relacions entre les dades que, segons els impulsors del programa, fins ara eren impossibles de veure.
A casa nostra, el consorci Eurecat fa temps que treballa a fer immersiva la informació amb la realitat virtual. Toni Torrente, cap de l'Interactive Visualization Group d'Eurecat, valora molt positivament l'ús d'aquesta tecnologia en el Big Data: "La visualització amb realitat virtual et situa en mig de la informació i et fa ser molt més conscient del contingut", explica. A diferència dels models gràfics tradicionals que treballen amb dos eixos, la realitat virtual ofereix als usuaris l'oportunitat d'endinsar-se en les dades i observar la seva representació des de diferents angles, fent-la més entenedora.
Virtualitics és, a més, molt intuïtiu i fàcil d'utilitzar. L'eina tradueix les dades de, per exemple, un arxiu Excel en un gràfic; i aquest gràfic en un text, gràcies a un sistema de processament del llenguatge natural. D'aquesta manera, usuaris que no estan familiaritzats amb la ciència de dades poden interpretar tant les dades com els gràfics.
L'avanç imparable de la Realitat Virtual
El primer sector a treure profit de la realitat virtual va ser el dels videojocs, però cada cop són més les indústries que en comencen a fer-ne ús. El cinema i la televisió han creat pel·lícules immersives, l'arquitectura ho ha utilitzat per projectar espais sense fer maquetes físiques, dibuixants i dissenyadors ho han aprofitat per fer esbossos i, fins i tot, hi ha empreses que han creat espais virtuals perquè els seus treballadors es comuniquin. "La realitat virtual era una indústria molt minoritària i cara fa uns anys, però ara el mercat està molt més madur, i la tecnologia és millor i més assequible", indica Toni Torrente.