Whakoom, la xarxa social del còmic

Una coneguda onomatopeia de Hulk dóna nom a la plataforma que capgira el col·leccionisme de manga, còmic i tebeo

Sergio Manzanera i Enrique Rubio de Whakoom
Sergio Manzanera i Enrique Rubio de Whakoom
Aiats Agustí
01 d'Abril de 2015
Act. 01 d'Abril de 2015
"Whakoom és el so que fa Hulk quan dóna un cop a terra", però també és la plataforma per a col·leccionistes de còmics que ha engegat Sergio Manzanera. Aquest enginyer informàtic de 37 anys fan del manga emmagatzema còmics des que tenia 12 anys: "Amb 500 llibres ja tens una bona biblioteca, amb 5.000 còmics ets un principiant dels còmics i recordar-se'n de quin volum et falta és un embolic, jo m'he comprat el mateix còmic cinc cops". Arran d'aquesta afició Manzanera va engegar Whakoom "una manera diferent de gestionar la teva col·lecció de còmics". 

El tingui-falti dels còmics
No hi ha col·lectiu que no tingui la seva xarxa social, però Whakoom és més que una xarxa social pels amants dels còmics, és una eina per organitzar els còmics, una base de dades i un catàleg entre altres coses. "L'empresa va néixer l'any 2013, però la idea em rondava pel cap des de fa més de 10 anys", explica Manzanera. L'emprenedor explica que les eines de gestió de col·leccions de còmics tradicionals són molt rígides, la seva plataforma "agilitza i fa molt més fàcil introduir quins volums es té, crear fitxes de cada còmic o col·lecció i catalogar-los, tot de manera col·laborativa: és el tingui-falti dels còmics".

Un cop registrats a Whakoom els usuaris poden tenir controlada la seva col·lecció i saber quins falten o "rebre informació d'on és i pots adquirir el volum que et manca", diu Manzanera. La plataforma ofereix dos tipus de compte, un de simple i un altre de prèmium amb més característiques a un preu de 20 euros l'any.

Actualment hi ha 7.000 usuaris registrats, 380.000 fitxes de còmics d'unes 30.000 col·leccions, "gairebé la totalitat de publicacions a l'Estat", apunta l'empresari. "Fins i tot hi ha fitxes de còmics de l'any 1865!", exclama Manzanera.

Tota aquesta informació interessa molt a botigues i editorials: "Ara comencen a estimar-nos una mica", bromeja l'emprenedor, i afegeix que "ara mateix, som el lloc més fidel d'informació sobre còmics". Així, les botigues ofereixen a Whakoom dades del seu stock per tal que els usuaris puguin localitzar els volums que no tenen i Norma Comics, Panime o Planeta de Agostini ja han cercat col·laboracions amb l'empresa. "Les principals editorials que publiquen còmics s'interessen per nosaltres", diu Manzanera, doncs la plataforma pot conèixer "qui es compra què, quina intenció de compra hi ha, quines tendències agraden i un llarg etcètera". De fet, explica el col·leccionista, "vam anar de la mà de Norma Comics en el Saló del Còmic per promocionar-nos i també participarem en el Saló del Manga".

Funcionalitat i expansió
Amb poc més de dos anys de vida, Whakoom va facturar l'any 2014 al voltant dels 14.000 euros i dóna feina a cinc treballadors a Barcelona i una a Madrid, d'on prové originàriament Manzanera. En aquest camí Barcelona Activa ha estat "crucial i necessària", diu l'emprenedor i només té bones paraules: "Estem molt agraïts, ha estat unaajuda excel·lent pel que fa a la gestió, papers, finançament, logística, orientació".

L'empresari s'il·lusiona amb les possibilitats de futur de Whakoom: "Volem fer una app, millorar la funcionalitat i facilitar l'experiència, créixer en nombre d'usuaris, integrar la possibilitat de compravenda dins la plataforma i sobretot volem internacionalitzar-nos". Sud-amèrica i Itàlia són els mercats objectius on Whakoom desembarcarà en un futur pròxim per fer un gir al col·leccionisme.