Les Women Z, qui són?

Un debat en línia ajornat per la Covid des del març analitza tendències d'una consumidora jove que implica grans oportunitats per al mercat de consum

Les Women Z tenen entre 13 i 24 anys | iStock
Les Women Z tenen entre 13 i 24 anys | iStock
Redacción VIA Empresa
Barcelona
11 de Juliol de 2020

Afirma Gemma Cernuda-Canelles, fundadora de Ellas Deciden, que les Women Z són joves i que representen avui dia el 30% de la població del planeta. Són el col·lectiu que té entre 13 i 24 anys i que són "interessantíssimes" per a les marques i la publicitat perquè "és la primera vegada que estan en contacte amb el mercat, que tindran decisió pròpia i que decidiran quines marques s'identifiquen i quines altres marques rebutgen". Sobre elles i amb elles han parlat aquesta setmana les ponents del Women Z, un esdeveniment ajornat des del mes de març per la Covid-19 i que ara s'ha celebrat en format virtual.

En aquesta trobada virtual que ha durat tres dies les tres cofundadores de l'esdeveniment, Cernuda-Canelles, Berta Segura i Cristina Salvador, han coordinat temàtiques diferents però totes vinculades amb l'anàlisi d'aquesta (nova) consumidora del segle XXI: el talent, les marques i les empreses que s'hi vinculen.

Des del sector empresarial hi han participat diverses executives com Estíbaliz Vicente, directora de Corporate Recruitment en Grífols; Vanessa Berrido, Head of Talent Attraction en Danone; Georgina de SolàHead of People en Hola Luz; Teresa Fernández, directora de Recursos Humans en Ibercaja, i Igone Bartomeu, responsable de comunicació corporativa en Coca-Cola European partners.

Les claus que s'apunten en l'adaptació de les empreses als nous talents són "eliminar els biaixos en la contractació, empoderar a les dones joves per a desenvolupar el seu màxim potencial i fomentar la seva autoconfiança i impulsar una cultura inclusiva, no sols de gènere", ha afirmat Berrido. "Les i els joves prioritzen la flexibilitat, la llibertat, l'autonomia, comunicar-se de manera informal, els entorns no jeràrquics, i ser escoltades com a persona... La diversitat ja no és una opció", ha afegit.

De Solà, per la seva part, ha comentat que "les noves generacions mostren un altíssim compromís i exigeixen que les organitzacions tinguin un propòsit clar, siguin flexibles, autèntiques i fomentin el desenvolupament del talent des de la confiança tractant a les persones com les adultes responsables que són". "Impulsar la paritat en els llocs més tècnics i tecnològics és encara l'assignatura pendent".

En Ibercaja, ha explicat Fernández, aposten pel canvi cultural a través de l'experiència positiva de l'empleat, un lideratge inspirador i en el cas de les dones joves per la visibilitat, els referents i la mentoria. "Les empreses aspirem a la transcendència", la vinculació amb el propòsit és clau. Nosaltres apostem en Ibercaja per un pla ben fet: que compti amb el compromís de la direcció, que tingui un objectiu mesurable (40% dones directives en 2022) i que inclogui l'acompanyament".

Igone Bertomeu (Coca-Cola): "Les generacions més joves exigeixen inclusió i diversitat"

Per últim, Bartomeu ha afirmat que "hem d'impulsar el reverse mentoring, l'aprenentatge continu, la pedagogia i l'empatia en les empreses, així com visibilitzar més referents femenins en llocs de direcció a més de la nostra CEO, Sol Daurella -com és el cas del recent nomenament de la directora de fàbrica a Sevilla i la directora de la zona Est- per a combatre els biaixos inconscients. Les generacions més joves exigeixen inclusió i diversitat". "Avui dia hem de buscar una empresa o projecte en el qual encaixem com a persona. El potencial s'ha de mesurar amb el compromís, l'aspiració i la capacitat d'aprendre", comenta Estíbaliz Vicente. "La COVID-19 ha posat a la persona amb P majúscula en el centre, el valor de la persona en totes les seves dimensions, també en l'àmbit professional".

Tendències i marques

El panel sobre tendències ha comptat amb Alba Riera, directora de comunicació i programadora cultural d'ABX10; Míriam Hatibi, consultora en comunicació inclusiva; Maria Losada Gifra, jugadora de rugbi de la Selecció Espanyola i emprenedora; i Yuhniversia, artista i cantant. Aquí s'han comentat tendències d'un mercat creixent, com l'impuls a l'entreteniment digital, l'ús d'un llenguatge inclusió treballat des de l'educació, la qual pren especial importància.

Sobre marques i Women Z han debatut de pantalla a pantalla Gemma Gutiérrez, directora general de Ogilvy Spain; Silvia Heras, directora de màrqueting de Zurich Spain; Aina Estrugo, directora de comunicació de Fundación Ared i Iratxe López, directora d'esdeveniments de Pangea The Travel Store. Totes han arribat a la conclusió que les marques han de fer accions específiques per a aquest públic si hi volen arribar, que és important personalitzar l'experiència de la clienta i tenir presents conceptes com l'honestedat, la transparència, la consciència, el respecte, l'activisme o la transgeneracionalitat, entre molts altres.