Afirma Gemma Cernuda-Canelles, fundadora de Ellas Deciden, que les Women Z són joves i que representen avui dia el 30% de la població del planeta. Són el col·lectiu que té entre 13 i 24 anys i que són "interessantíssimes" per a les marques i la publicitat perquè "és la primera vegada que estan en contacte amb el mercat, que tindran decisió pròpia i que decidiran quines marques s'identifiquen i quines altres marques rebutgen". Sobre elles i amb elles han parlat aquesta setmana les ponents del Women Z, un esdeveniment ajornat des del mes de març per la Covid-19 i que ara s'ha celebrat en format virtual.
En aquesta trobada virtual que ha durat tres dies les tres cofundadores de l'esdeveniment, Cernuda-Canelles, Berta Segura i Cristina Salvador, han coordinat temàtiques diferents però totes vinculades amb l'anàlisi d'aquesta (nova) consumidora del segle XXI: el talent, les marques i les empreses que s'hi vinculen.
Des del sector empresarial hi han participat diverses executives com Estíbaliz Vicente, directora de Corporate Recruitment en Grífols; Vanessa Berrido, Head of Talent Attraction en Danone; Georgina de Solà, Head of People en Hola Luz; Teresa Fernández, directora de Recursos Humans en Ibercaja, i Igone Bartomeu, responsable de comunicació corporativa en Coca-Cola European partners.
Les claus que s'apunten en l'adaptació de les empreses als nous talents són "eliminar els biaixos en la contractació, empoderar a les dones joves per a desenvolupar el seu màxim potencial i fomentar la seva autoconfiança i impulsar una cultura inclusiva, no sols de gènere", ha afirmat Berrido. "Les i els joves prioritzen la flexibilitat, la llibertat, l'autonomia, comunicar-se de manera informal, els entorns no jeràrquics, i ser escoltades com a persona... La diversitat ja no és una opció", ha afegit.
De Solà, per la seva part, ha comentat que "les noves generacions mostren un altíssim compromís i exigeixen que les organitzacions tinguin un propòsit clar, siguin flexibles, autèntiques i fomentin el desenvolupament del talent des de la confiança tractant a les persones com les adultes responsables que són". "Impulsar la paritat en els llocs més tècnics i tecnològics és encara l'assignatura pendent".
En Ibercaja, ha explicat Fernández, aposten pel canvi cultural a través de l'experiència positiva de l'empleat, un lideratge inspirador i en el cas de les dones joves per la visibilitat, els referents i la mentoria. "Les empreses aspirem a la transcendència", la vinculació amb el propòsit és clau. Nosaltres apostem en Ibercaja per un pla ben fet: que compti amb el compromís de la direcció, que tingui un objectiu mesurable (40% dones directives en 2022) i que inclogui l'acompanyament".
Igone Bertomeu (Coca-Cola): "Les generacions més joves exigeixen inclusió i diversitat"
Per últim, Bartomeu ha afirmat que "hem d'impulsar el reverse mentoring, l'aprenentatge continu, la pedagogia i l'empatia en les empreses, així com visibilitzar més referents femenins en llocs de direcció a més de la nostra CEO, Sol Daurella -com és el cas del recent nomenament de la directora de fàbrica a Sevilla i la directora de la zona Est- per a combatre els biaixos inconscients. Les generacions més joves exigeixen inclusió i diversitat". "Avui dia hem de buscar una empresa o projecte en el qual encaixem com a persona. El potencial s'ha de mesurar amb el compromís, l'aspiració i la capacitat d'aprendre", comenta Estíbaliz Vicente. "La COVID-19 ha posat a la persona amb P majúscula en el centre, el valor de la persona en totes les seves dimensions, també en l'àmbit professional".
Tendències i marques
El panel sobre tendències ha comptat amb Alba Riera, directora de comunicació i programadora cultural d'ABX10; Míriam Hatibi, consultora en comunicació inclusiva; Maria Losada Gifra, jugadora de rugbi de la Selecció Espanyola i emprenedora; i Yuhniversia, artista i cantant. Aquí s'han comentat tendències d'un mercat creixent, com l'impuls a l'entreteniment digital, l'ús d'un llenguatge inclusió treballat des de l'educació, la qual pren especial importància.
Sobre marques i Women Z han debatut de pantalla a pantalla Gemma Gutiérrez, directora general de Ogilvy Spain; Silvia Heras, directora de màrqueting de Zurich Spain; Aina Estrugo, directora de comunicació de Fundación Ared i Iratxe López, directora d'esdeveniments de Pangea The Travel Store. Totes han arribat a la conclusió que les marques han de fer accions específiques per a aquest públic si hi volen arribar, que és important personalitzar l'experiència de la clienta i tenir presents conceptes com l'honestedat, la transparència, la consciència, el respecte, l'activisme o la transgeneracionalitat, entre molts altres.