Amb les formes angleses world cafè i knowledge cafè es fa referència a un concepte nou que s'està estenent molt de pressa en l'àmbit de la comunicació, l'estratègia empresarial i la resolució de problemes o conflictes: en català s'ha normalitzat amb la forma cafè conversa.
Es tracta d'una metodologia de treball col·laboratiu consistent a reunir en un espai acollidor persones expertes o interessades en un tema determinat perquè dialoguin de manera distesa en petits grups, a partir de preguntes prèviament formulades pels organitzadors i en diferents rondes en què els participants van canviant de grup, amb l'objectiu de fomentar el diàleg, crear nous enfocaments sobre la matèria i, en general, compartir coneixement i promoure la innovació.
Els especialistes que fan servir aquest terme avalen la denominació cafè conversa perquè conceptualment recull els dos elements fonamentals de la forma originària: el cafè, com a espai que fomenta el diàleg, i la conversa, com a element definitori d'aquesta metodologia. Formalment, a més, és anàleg a d'altres termes com ara cafè concert i cafè teatre, que designen establiments on es presenten determinats espectacles i també, per extensió, l'espectacle o l'activitat que s'hi fa. Els calcs cafè del món, cafè mundial i cafè del coneixement es consideren formes semànticament poc clares.
El cafè conversa va ser ideat pels experts nord-americans Juanita Brown i David M. Isaacs i és en l'origen una marca registrada: The World Café.
Podeu consultar la fitxa completa d'aquest terme al Cercaterm i a la Neoloteca.