Durant l'última dècada, la Xina ha transformat la seva indústria tecnològica, passant de ser un fabricant de productes de baixa qualitat a un competidor formidable al mercat global. Mentrestant, Europa, que abans liderava el sector, sembla que s'ha quedat enrere. Les diferències en innovació, regulació i estratègia són cada cop més evidents.
Fa uns deu anys, la percepció dels productes tecnològics xinesos era molt diferent de l'actual. Es considerava que les marques que arribaven a Europa eren còpies de productes nord-americans, japonesos o coreans, generalment de baixa qualitat. Tanmateix, empreses com Xiaomi i Huawei van emprendre una estratègia que canviaria aquesta imatge: oferir productes a preus baixos per entrar als mercats estrangers. Es van guanyar la confiança dels consumidors europeus amb telèfons intel·ligents, dispositius wearables i altres aparells de consum a preus raonables.
Avui dia, no hi ha marques europees entre les més venudes del món, ni tan sols en el mateix mercat europeu
Avui dia, la Xina ha aconseguit posicionar-se com una potència tecnològica. Els productes que arriben a Europa ja no són només alternatives econòmiques; són dispositius d'alta qualitat capaços de competir amb les marques líders. Huawei, per exemple, va dominar el mercat mundial dels telèfons intel·ligents a finals de l'última dècada, superant gegants com Apple i Samsung en alguns segments. No obstant això, el seu creixement es va aturar significativament quan el govern dels Estats Units va imposar un veto que prohibia a l'empresa utilitzar els serveis d'empreses nord-americanes, inclosa Google. Tot i perdre l'accés a Android i als seus serveis, Huawei continua sent un gegant al mercat xinès gràcies a la seva capacitat d'innovar i diversificar-se.
A l'altra cara de la moneda hi ha Europa. A principis del segle XXI, el Vell Continent dominava la indústria de la telefonia mòbil gràcies a empreses com Nokia. L'empresa finlandesa va liderar el mercat amb innovació i una gran reputació. Però les males decisions, com ara no donar suport a Android des del principi, van provocar una davallada i la pèrdua de vendes potencials. Avui dia, no hi ha marques europees entre les més venudes del món, ni tan sols en el mateix mercat europeu. Els Estats Units tenen Silicon Valley i la Xina té Shenzhen, però Europa no disposa d'un epicentre tecnològic de la mateixa mida. Algunes empreses com Skype han sorgit al continent, però, a causa de la manca de suport i protecció, moltes busquen oportunitats en altres llocs, especialment als EUA o la Xina.
El repte de la regulació i la pròxima revolució tecnològica
La intel·ligència artificial (IA) serà la pròxima gran revolució tecnològica i, mentre els Estats Units i la Xina estan plenament compromesos amb el seu desenvolupament, Europa sembla que s'està quedant enrere. Les estrictes normatives de la Unió Europea, tot i que estan destinades a protegir els usuaris, han limitat la capacitat de les empreses locals de competir en igualtat de condicions. Actualment, moltes de les funcions avançades d'IA implementades en altres regions no es poden utilitzar a Europa a causa d'aquestes regulacions.
Aquest desavantatge podria perjudicar la indústria europea durant les pròximes dècades, deixant el camp obert perquè altres potències tecnològiques prenguin la iniciativa. En un mercat dominat pels Estats Units i la Xina, poques empreses europees han aconseguit destacar en el sector de la tecnologia de consum. Empreses basques com SPC han intentat fabricar telèfons intel·ligents i productes per a la llar, però no han arribat al nivell dels seus competidors asiàtics o nord-americans. Cada cop és més evident que no hi ha un ecosistema sòlid que afavoreixi el desenvolupament i la innovació tecnològica.
Tot i que la normativa de la UE té com a objectiu protegir el consumidor, també ha aturat el progrés tecnològic, especialment en el camp de la intel·ligència artificial
La Xina ha demostrat que és capaç d'evolucionar ràpidament, superant obstacles i fent que les seves marques siguin sinònim d'innovació i qualitat. Sembla que Europa ha perdut l'oportunitat de lluitar pel lideratge en un mercat que requereix innovació i adaptabilitat constants. Tot i que la normativa de la UE té com a objectiu protegir el consumidor, també ha aturat el progrés tecnològic, especialment en el camp de la intel·ligència artificial. Si no es prenen mesures per promoure la innovació i donar suport a les empreses locals, Europa corre el risc de continuar perdent protagonisme en l'escena tecnològica mundial.