• Innovació
  • "La fàbrica d'oportunitats" del món logístic aixeca 13,6 milions d'euros a la Zona Franca

"La fàbrica d'oportunitats" del món logístic aixeca 13,6 milions d'euros a la Zona Franca

Fins a finals d'any, la Incubadora Logística 4.0 haurà visibilitzat els projectes de 29 firmes emergents del sector

Patrick Lokkegaard (Ecodeliver), Edu Gómez (Aldoratech) i Dani Guijarro (Smart Point City) | Cedida
Patrick Lokkegaard (Ecodeliver), Edu Gómez (Aldoratech) i Dani Guijarro (Smart Point City) | Cedida
Barcelona
13 de Desembre de 2023
Act. 13 de Desembre de 2023

Un dels darrers informes d’ACCIÓ sobre la salut del sector logístic a Catalunya situava l’emmagatzematge intel·ligent, l’anàlisi de dades o l’ús del blockchain com a principals tendències i oportunitats d’inversió. A partir d’aquest plantejament, el Consorci de la Zona Franca de Barcelona intenta visibilitzar iniciatives innovadores. A través de la Incubadora Logística 4.0 i amb la col·laboració de la Fundació Incyde, durant l’any 2023, l’organisme presidit per Pere Navarro ha assessorat 29 startups que, a la vegada, han aixecat 13,6 milions d’euros. “Som una fàbrica d’oportunitats i els resultats de la Incubadora reforcen el treball que s’està realitzant per impulsar un hub logístic a Barcelona obert a la innovació, la digitalització i la sostenibilitat”, expressa el delegat de l’Estat al Consorci. 

Javier Collado, director general de la Fundació Incyde, ha destacat com l’ecosistema del DFactory “és un entorn propici per a la col·laboració i la generació de noves tecnologies”. Aquesta setmana, el Consorci de la Zona Franca ha aprovat el seu pressupost per l’any vinent, amb una previsió de 13,23 milions d'euros de beneficis (xifra que suposa un increment de l'11,6% respecte a l'exercici anterior). Així mateix, l'entitat pública ha previst un import net de la seva xifra de negoci per al 2024 de 59,2 milions d'euros. “Mitjançant els tres eixos estratègics de l'entitat, la sostenibilitat econòmica, el desenvolupament econòmic i progrés social del nostre territori, i la integració urbana i la sostenibilitat mediambiental, aspirem a ser un model exemplar de com la gestió pública pot marcar la diferència en la vida de les persones i en construcció d'un futur pròsper i sostenible”, manifesta Blanca Sorigué.

Respecte de la Incubadora Logística 4.0, la directora general del CZFB assegura que la plataforma “ofereix serveis de valor afegit al col·lectiu empresarial, científic i tecnològic per dissenyar productes innovadors que transformin la indústria cap a un sector més digital i eficient”. Durant el 2023, les empreses emergents que han passat pel filtre de la Incubadora han generat 55 nous llocs de treball i 324 clients. El Consorci de la Zona Franca busca que tots els actors del projecte millorin la versatilitat dels processos productius, desenvolupin talent especialitzat, diversifiquin la seva activitat i promocionin la internacionalització. També s’han tractat aspectes relacionats amb la impressió 3D, la robòtica, la logística verda i la intel·ligència artificial, entre altres. Des de l’any 2000 fins a l’actualitat, la Fundació INCYDE ha invertit 330 milions d’euros per consolidar ecosistemes emprenedors. Uns recursos que ha contribuït a la creació de 32.000 empreses. 

El transport més enllà del camió

L’espai de presentacions del DFactory ha estat l’escenari triat per donar a conèixer algunes de les empreses que gaudeixen de la cobertura del Consorci. “Per a què utilitzar camions entre ciutats si hi ha molts vehicles buits que circulen diàriament pel mateix itinerari?”, amb aquesta pregunta, Patrick Lokkegaard ha presentat el projecte d’Ecodeliver. L’emprenedor és el fundador d’una firma de transport col·laboratiu que, mitjançant la intel·ligència artificial, vol desenvolupar un sistema per gestionar les capacitats d’enviament. Ecodeliver, amb una plantilla de sis persones, va iniciar la seva operativa l’any 2022 i de cara al 2025 vol cobrir tot l’Estat. 

Per la seva banda, Edu Gómez, CEO d’Aldoratech, ha justificat l’existència de l’startup a partir de “les ineficiències logístiques”. Des de la perspectiva del transport aeri autònom d’última milla, Aldoratech vol centrar els seus esforços en els mercats de les zones urbanes congestionades i l’àmbit rural. Més enllà de la Incubadora Logística 4.0, l’equip liderat per Gómez també ha establert sinergies amb CorreoLabs i la Universitat Politècnica de Catalunya. Cada dia, a Espanya, es gestiona l’enviament d’uns 36.000 paquets. En representació d’Smart Point City, Dani Guijarro ha exposat com la companyia treballa en un nou projecte d’expansió: un model exclusiu de taquilles a Berlín. 

La recepta per trobar inversors

“El finançament privat és una bona garantia per la futura escalabilitat del projecte”, afirma Gerard Valverde. El fundador i soci d’Additio Ventures creu que la cerca d’un inversor depèn, principalment, de dos elements: resiliència i coneixement del context de l’inversor. “La cosa més normal és que un inversor et doni una resposta negativa, però pot passar que en un futur això es transformi en un ”, puntualitza Valverde. Sense deixar la tasca per aflorar el talent emergent, Antoni Paz considera que la transferència de coneixement “s’ha de dur a terme amb òptica de mercat”. Segons el director executiu de la Fundació KIM Bcn, l’èxit d’una idea es pot associar a “la capacitat per definir un marc d’innovació”. L’equip de mentoratge de la Incubadora, sota la coordinació de Xavier Casares (Tibidabo Ventures), ha dedicat 500 hores a l’assessorament de les empreses “amb l’objectiu que adquireixin nocions de visió estratègica de negoci, màrqueting digital o escalabilitat”, descriu Casares.