"No ens agradava que hi hagués tanta gent que li tingués por a les matemàtiques". Aquesta és la premissa sobre la qual els enginyers Andreu Dotti, Isaac Sayol i Àlex Espinet van impulsar el 2017 Innovamat, una iniciativa que revoluciona l'ensenyament i l'aprenentatge d'aquesta ciència a les escoles. És una proposta per escoles i mestres que ofereix continguts i estratègies innovadores per ensenyar matemàtiques a infants i adolescents.
En resum, Innovamat és una proposta curricular de matemàtiques flexible que pretén substituir el llibre de text tradicional per aprenentatges significatius en aquesta matèria mitjançant la manipulació de materials, la descoberta, la conversa i l'intercanvi d'estratègies. I compten amb una plataforma digital, bmath, que aglutina centenars d'activitats diferents pensades i dissenyades per atendre les necessitats d'aprenentatge de cada infant.
Tres anys després de la seva posada en marxa, està implantat al 15% d'escoles catalanes i que han començat l'expansió a l'Estat i internacional amb quatre escoles a Xile. Més de 40.000 infants segueixen la seva proposta. Ja són més d'una setantena de treballadors entre enginyers, matemàtics, mestres i il·lustradors. Un projecte únic al món i que aventura tota una revolució en l'ensenyament matemàtic a les escoles. Amb el confinament han obert part de la seva proposta i ha arribat a milers d'infants i mestres.
Les matemàtiques com una descoberta
Andreu Dotti explica que la proposta neix amb el triple objectiu de treballar les mates de forma més manipulativa, sobretot en la construccio de coneixement i descoberta; de forma més competencial i de manera més personalitzada per cada alumne.
Per elaborar-ho, van comptar amb el suport de tres "referents": la doctora en Didàctica de les Matemàtiques i de les Ciències Experimentals Laura Morera, el professor emèrit del Departament de Didàctica de les Matemàtiques i de les Ciències Experimentals de la UAB David Barba i la doctora en Didàctica de les Matemàtiques i de les Ciències Experimentals Cecilia Calvo.
Entre tots van preparar una proposta, que detalla Dotti: "Portem a l'escola tots els recursos menys un llibre de text: caixa amb material manipulatiu, guia didàctica amb activitats molt riques, recursos audiovisuals, activitats interactives per pissarra digital, simuladors i l'aplicació digital perquè practiquin els nens, que genera informes en temps reals". A més, ofereixen un quadernet digital o en paper que els nens utilitzen només 15 minuts de cada classe. Tot plegat ho acompanyen de molta formació constant als mestres i acompanyament i de l'app Bmath.
Dotti: "La gran majoria d'escoles encara seguien treballen les matemàtiques com ho havien fet els nostres pares"
Andreu Dotti deixa clar que Innovamat no és un mètode, sinó una proposta que ajuda a canviar la manera de treballar amb les matemàtiques. Tot plegat sorgeix per la poca evolució de l'ensenyament d'aquesta matèria: "Vèiem que la societat estava canviant molt, però la gran majoria d'escoles encara seguien treballen les matemàtiques com ho havien fet els nostres pares". Això, segons Dotti, feia que molta gent li tingués por a l'assignatura i actualment faltin tants perfils científics i tecnològics al mercat laboral. "Volíem canviar la visió de les mates a tota la societat i millorar els resultats en proves internacionals".
Si fins ara les matemàtiques s'ensenyaven de la mateixa manera i amb les mateixes fórmules, Innovamat proposa diferents estratègies per cada alumne i professor. "Abans, a la primera etapa s'ensenyava a sumar amb l'algoritme de la suma portant. Nosaltres no proposem un únic algoritme, sinó estratègies diferents perquè cada nen esculli i l'estàndard no l'ensenyem fins més endavant", resumeix.
El cofundador explica que "passem d'una classe on els nens escoltaven el mestre i guixaven el llibre, a una classe molt més interactiva"
També han canviat el sistema de les classes: "Les nostres propostes són 50 minuts de diàleg matemàtic en petit grup, treballs manuals... Passem d'una classe on els nens escoltaven el mestre i guixaven el llibre, a una classe molt més interactiva, on l'alumne és el centre, i amb prova i error".
I si el concepte ha canviat, el nom també: "En moltes escoles, els nens estan esperant amb candeletes l'hora d'aventures, de laboratori dels nombres. No li diuen matemàtiques. Passa a ser el seu temps preferit". Segons Dotti, la satisfacció de mestres, alumnes i famílies és molt positiva. De fet, del curs 2018-2019 al 2019-2020 van passar d'estar implantats a un centenar d'escoles a més de 300.
En resum, volen convertir "l’aula de matemàtiques en un entorn inspirador que convidi l'alumne a aprendre i a desenvolupar tot el seu potencial", donant especial rellevància als processos matemàtics de resoldre problemes, raonar, connectar, comunicar-se i representar.
Oberts pel confinament
Coincidint amb el confinament, han obert part dels seus continguts per a tothom a través de l'app Bmath, que ja suma desenes de milers de descàrregues i milers d'usuaris diaris. Els infants, a través de l'aplicació, realitzen activitats de tota mena relacionades amb les matemàtiques. A més, ho fa d'una manera que introdueix informes de progrés i un món de fantasia gamificat, que pretén engrescar els nens i nenes a practicar cada dia.
De fet, els infants han de construir el seu món màgic. La pràctica d'activitats està limitada a 15 minuts diaris i, d'aquesta manera, poden fer evolucionar els seus personatges. "Amb 15 minuts al dia és suficient", sentencia Dotti.
També han ofert sessions de formació per a mestres per Youtube i que tenen milers de visualitzacions. Unes sessions que ofereixen estratègies i continguts innovadors i pioners per ensenyar càlcul, geometria o altres conceptes d'una manera totalment revolucionària. Ara, com que sembla que tot el tercer trimestre serà virtual, han obert una proposta per treballar les matemàtiques aquest trimestre. A més de la plataforma i la formació de mestres, també ofereixen activitats concretes per cada curs, experiments els dijous a la tarda i un concurs matemàtic setmanal, per nens i adults.