El secretari d'Estat de Seguretat, José Antonio Nieto, ha anunciat, doncs, que esperen que abans d'un mes es recuperi la normalitat al Prat. Nieto ha anunciat la compra de 450 verificadors de passaports per als principals aeroports d'Espanya, 40 dels quals es destinaran a Barcelona i 20 d'ells arribaran la setmana que ve, perquè els incidents dels últims dies, que ha atribuït a puntes excepcionals de trànsit, quedin en una "anècdota".
El secretari d'Estat ha anunciat aquestes compres després de reunir-se a Barcelona amb el delegat del Govern, Enric Millo; el director general de la Policia Nacional, Germán López; el cap superior de policia de Catalunya, Sebastián Trapote; el director d'Aena, Javier Marín, i la directora de l'Aeroport de Barcelona-el Prat, Sonia Corrochano.
Nieto ha detallat que l'augment del nombre de verificadors, alguns dels quals només caldran en moments excepcionals, anirà acompanyat d'un increment del nombre d'agents de la Policia al Prat. Concretament, es reforçarà la plantilla en 40 o 50 agents, que se sumaran als 40 que ja van arribar la setmana passada, 30 dels quals procedien de la comissaria de Cornellà de Llobregat i deu, de Madrid.
Manca històrica d'efectius
La crisi de les cues al Prat ha destapat un conflicte històric i una manca d'efectius policials a Catalunya. El Cos Nacional de Policia (CNP) té una manca d'uns 1.000 efectius al Principat. La crisi econòmica ha agreujat aquest problema i s'ha fet notar últimament. A més, els agents més joves prefereixen integrar-se a altres cossos, com els Mossos, on es cobra més i es pot prosperar professionalment.
El salari és una de les reivindicacions històriques de tots els sindicats policials a Catalunya, on un Mosso cobra de mitjana uns 500 euros més que un agent del CNP. Així mateix, els policies espanyols cobren un complement territorial que a Madrid és de 180 euros, al País Basc de 648 i a Catalunya només de 54 euros. Això fa que, per exemple, Barcelona no sigui una destinació molt atractiva per l'elevat cost de vida de la capital catalana.
Per això, el ministre d'interior, Juan Ignacio Zoido, ha decidit aprovar "com més aviat millor" un plus econòmic pels policies que treballin a Catalunya.
Hores punta
Des que a l'abril va entrar en vigor la nova normativa de control de fronteres de la UE, que implica intensificar els controls de la documentació de tots els viatgers, les cues han estat habituals.
La conseqüència de la intensificació del control de passaports ha estat un alentiment del procés de validació dels passaports o DNI, i això ha provocat episodis de cues coincidint amb les puntes de viatgers.
De fet, les primeres jornades de cues van coincidir amb el pont de maig, i es van repetir diverses vegades, l'última vegada dilluns passat a la matinada.
En el cas de l'aeroport del Prat, es tracta sobretot de fer front a l'elevat flux de passatgers els diumenges, quan en quatre hores poden arribar a concentrar-se més de 10.000 persones procedents de diferents vols, ha exposat el secretari d'Estat de Seguretat.
Altres mesures que s'aplicaran pròximament és l'ampliació amb Telefónica de l'amplada de banda de la línia que dóna servei a l'emissió de dades dels verificadors, per agilitar el seu funcionament, i la compra de verificadors sense agent.
"Hem informat els responsables de la Generalitat dels passos que s'estan fent", ha explicat Nieto, que ha demanat remar tots "en la mateixa direcció".
Precisament, la Generalitat, els ajuntaments de Barcelona i del Prat i la Cambra de Comerç han anunciat que constituiran una comissió de seguiment de la situació de l'aeroport i han emplaçat l'Administració General de l'Estat i Aena a formar-ne part.
Després d'aquesta reunió, el conseller de Territori, Josep Rull, ha dit que la nova comissió servirà per fer un seguiment de la crisi i "monitorar les decisions que es prenguin".
Rull ha qualificat de "greu" i fruit de la "mala planificació" els col·lapses, que afecten molts passatgers, a la reputació de l'Aeroport de Barcelona i del sector turístic i posen en risc el treball fet pel Comitè de Desenvolupament de Rutes Aèries, que ja va advertir el passat 26 d'abril a l'Estat que això podia passar.
El conseller ha indicat que no contemplen que Aena i l'administració de l'Estat no formin part d'aquesta comissió perquè seria un exercici d'"irresponsabilitat impensable", a la vegada que ha lamentat que no hagin assistit ni el delegat del Govern ni la directora de l'Aeroport del Prat.
Millo ha assistit a aquesta hora a la inauguració d'una jornada sobre drets de menors i Internet al costat de la vicepresidenta del Govern, Soraya Sáenz de Santamaría.