"Cada vegada que dius tinc que moren 15 filòlegs"; "No em donis petons. Fes-me'n"; "El tamany no és important, la mida potser sí". Aquestes són algunes de les frases amb què La incorrecta es presenta a les xarxes socials. Valentina Planas i la seva germana Júlia són les cares darrere d'una empresa de correcció de textos que triomfa amb el seu merchandising de frases enginyoses sobre ortografia només aptes per a haters i lletraferits.
Na Valentina va estudiar filologia catalana a la Universitat de Girona, és màster en correcció per la Universitat de Barcelona i té un màster per a ser professora de català. L'altre 50% de La incorrecta, la seva germana Júlia, és dissenyadora gràfica. El tàndem perfecte, perquè també reben encàrrecs de disseny i maquetació.
Després de fer el màster, la Valentina va percebre que el món de la correcció és "molt elitista, si no tens un nom i cognom és molt difícil viure d'això", afirma. A més, considera que es limita a uns àmbits molt concrets. Mentre Valentina feia feina en una editorial, volia obrir-se a altres camps: "Corregir un treball final de màster, una carta d'un restaurant o un web, volia fer-ho més accessible, assequible i personalitzable". En comptes de fer-se un web de correctora amb el seu nom, va afegir-hi un toc d'humor i, de la mà de la seva germana, disseny gràfic. La companyia va començar a caminar a final del 2016.
"La idea de La incorrecta era fer accessible la correcció", explica. Accedir als seus serveis és tàn fàcil com posar-se en contacte a través de correu electrònic i esperar a rebre un pressupost.
Les germanes -que treballen des de casa seva, a Banyoles- confessen que s'han sentit sobrepassades per l'èxit que han tingut a Facebook, Twitter i Instagram. La repercussió de les frases enginyoses els ha comportat una notable visibilitat. I molts clients nous, per descomptat: "Des de bufets d'advocats, nutricionistes, hotels, restaurants, particulars, dissenyadors gràfics, arquitectes, molta gent!", exclama. Fins i tot han fet una col·laboració amb el celler El Xitxarel·lo. "Hem tingut un èxit que no ens l'esperàvem", afirma, i tot això sense tenir ni idea de xarxes socials.
"Jo sóc una mica hater i amb el tema de les faltes sempre he tingut molta fixació", explica Valentina. Va fer una primera bossa i en va sortejar 20 per Facebook: "En quatre dies ho van compartir més de 2.000 persones i vam passar de 100 seguidors a més de 4.000", recorda. Després de l'èxit molta gent es va posar en contacte amb ella perquè volien comprar la bossa.
La resta és història. La incorrecta crea la seva pròpia botiga en línia amb marxandatge amb frases que destaquen errades típiques dels catalanoparlants però també mostren "respecte i amor per la llengua catalana".
Amb aquesta trajectòria meteòrica, na Valentina ha pogut deixar una de les tres feines on treballava. "En un futur m'agradaria consolidar més clients i dedicar-hi més temps", explica. Així, La incorrecta espera seguir conscienciant sobre la llengua "sense donar grans lliçons de gramàtica, volem acostar la importància d'escriure i parlar bé a tothom" i sempre amb ironia.