• La moda vol tornar a vestir Barcelona

La moda vol tornar a vestir Barcelona

El sector fashion troba a la capital catalana els ingredients necessaris per mirar de situar-la de nou en l'imaginari mundial d'aquesta indústria

El recinte modernista de Sant Pau és un dels espais emblemàtics de Barcelona
El recinte modernista de Sant Pau és un dels espais emblemàtics de Barcelona
Pau Garcia Fuster
30 de Desembre de 2016
"El 080 és alguna cosa més que una passarel·la de moda; ha de ser la punta de llança d'un sector econòmic que va ser molt potent i ho ha de tornar a ser". Ho reivindica Miquel Rodríguez, director general del 080 Barcelona Fashion en la trobada de diferents agents del sector organitzada per Barcelona Loves Enterpreneurs. El BLE&Fashion ha permès reunir en un sol espai dissenyadors, estilistes i responsables de la passarel·la de referència barcelonina, però també empreses tecnològiques que troben en la moda el seu focus d'actuació.

"Si som la 5a passarel·la del món és gràcies a la feina de molta gent. Hi ha novetat, innovació i una manera diferent de fer les coses", afegeix Rodríguez; que alhora demana "perseverança i paciència". El responsable de la passarel·la de moda catalana assegura que el 080 també vol "ajudar tots els actors del sector, des dels que comencen als que ja estan consagrats". En aquest sentit, Rodríguez apunta el potencial local: "cap altre lloc del món té tantes escoles de disseny i moda com a Catalunya, 10".

Rodríguez reconeix que "no serem mai Nova York, París o Itàlia; però el que tenim, que és molt, hem de saber vendre-ho al món". A aquesta voluntat hi ajuden els diferents espais emblemàtics que acullen cada nova edició d'un 080 que ja ha passat, entre d'altres, pel Born o el recinte modernista de Sant Pau. "Aquests espais ens ajuden a posar en valor tot allò que tenim", ressalta.

Miquel Rodríguez destaca que el 080 "obre el ventall a tots els segments: formació, universitats i empreses"; i que és "un espai de trobada sectorial on fem missions inverses". No en va, en l'última edició es van acreditar 298 compradors internacionals.

Barcelona inspira els dissenyadors
Cristina Real, professora de la Unitat de Moda de l'ESDi, repassa les qualitats de Barcelona per emprendre-hi en el sector de la moda. "D'entrada, té una gran tradició tèxtil", apunta. Destaca que "la majoria de dissenyadors de Barcelona treballen amb tons blaus i turqueses per influències del Mediterrani, en una ciutat on conviuen diferents estils i tradicions, amb inspiracions florals, marines i de sostenibilitat".

Per tot plegat, la professora de l'ESDi té clar que "Barcelona té molts ingredients per destacar en el sector de la moda, però falta una mica de promoció perquè arribi al nivell que tenia abans del Bread&Butter".

El BLE&Fashion també va servir per veure les propostes de joves dissenyadores de l'ESDi. Cedida


La tecnologia també està de moda
Encara que no s'acostumi a associar, moda i tecnologia també poden anar de la mà. Una mostra n'és l'empresa Wide Eyes, que ajuda a trobar moda dins d'imatges. "Analitzem la imatge per trobar-hi patrons similars i amb el Big Data crear un look concret a través d'una peça", explica el seu CEO, Lluís Manent.

"Mai no parlem de la conjunció entre moda i tecnologia, sembla que no encaixin", lamenta Manent; però constata que "som en l'era Mobile, tots tenim un mòbil en el que fem entre 4 i 6 fotos al dia, i tot sense oblidar l'auge de les xarxes socials amb impacte visual".

A Wide Eyes aprofiten tot aquest context més la dificultat de les cerques en l'ecommerce per facilitar "trobar moda dins d'imatges".

Liderant noves iniciatives
Com un dels actors principals del retail, la moda també és protagonista a Barcelona de noves iniciatives per estimular el comerç, com en el cas de la The Shopping Night Barcelona. El seu CEO, Albert Garriga, valora molt positivament els sis anys d'història amb deu edicions, la darrera de les quals ja va reunir més de 100 establiments i 90.000 persones al carrer.

"És una acció de dinamització que promou Barcelona com a destí de compres, de moda i de gastronomia", destaca Garriga. Amb un model de negoci publicoprivat on el finançament es reparteix a parts iguals entre establiments i patrocinadors, Garriga valora especialment la col·laboració dels tres governs municipals amb els que han treballat. "Sense sinergia amb l'Ajuntament seria impossible tirar-ho endavant", conclou.