Laura Urquizu és la CEO de Red Points. Després d'haver participat en la transformació digital d'Arthur Andersen, el canvi de pesseta a euro de Caja Navarra o en diferents juntes directives de tecnològiques, es va deixar portar pel "cuquet de les startups". Urquizu rep VIA Empresa en una sala de reunions amb el següent missatge escrit en vermell a la paret: "En aquesta companyia som positius. Els problemes són reptes, no dificultats. Compartim l'èxit, estimem allò que fem i sempre anem un pas per endavant". Tota una declaració de vida, intencions i equip, entre Barcelona i Nova York.
Protegiu drets d'autor i altres drets de propietat industrial. Faciliteu també l'eliminació urgent de fotos, perfils falsos i dades personals. Com ho feu?
Red Points ofereix una solució tecnològica a les empreses que tenen problemes de pirateria, falsificacions i propietat intel·lectual online. La nostra solució detecta totes les vulneracions, reporta, informa i elimina. Aquesta és la part més interessant. Lluitem contra el problema de la pirateria eliminant els enllaços i fent que no puguin estar a Internet, però no emprenem accions legals ni anem contra aquells que fan la pirateria.
"Qualsevol producte online pot ser falsificat"
Se situa Red Points en el top 5 mundial de solucions del sector. Quin és el secret de l'èxit?
Estem tenint èxit a l'hora d'atreure fons internacionals i créixer tant en vendes i clients perquè oferim una solució que no existia fins ara. Hem apostat totalment per la tecnologia. Existeixen altres proveïdors que estan molt més centrats en serveis però no és aquest concepte d'empresa programari que ofereix una solució tecnològica. La visió que tenim és ser el número 1 del món i veiem que el problema online és molt ampli i només s'hi pot lluitar amb tecnologia. Primer automatitzem un problema i després el fem intel·ligent amb funcionalitats, desenvolupaments, intel·ligència artificial, machine learning.... Com s'aconsegueix? Amb equip i talent arreu del món. El 95% dels clients que incorporem cada mes són de fora d'Espanya.
Quants incidents de productes i contingut il·legal teniu?
Ara ja tenim al voltant de 300.000 incidents mensuals i la xifra segueix creixent perquè depèn molt del nombre de clients que tenim. Cada mes incorporem 15 clients nous i això fa pujar el volum de vulneracions de la propietat intel·lectual amb descàrregues il·legals, falsificacions o mercats paral·lels. Et pots trobar plaques de pladur falses a Internet.
La pirateria ja existia en el món físic i s'ha passat a l'online… Mateixa essència?
És molt pitjor. A la vida real, l'espai limita la possibilitat o la tipologia de producte fals que et pots trobar. Estem acostumats a veure bosses, ulleres o samarretes pel carrer però a l'online et pots trobar de tot. Qualsevol vertical, qualsevol empresa que tingui un producte és suceptible de patir falsificacions: construcció, cosmètica, joguines, accessoris, automòbil... Qualsevol producte online pot ser falsificat.
Què canvia el nou Reglament General de Protecció de Dades?
Ens afecta com a empresa a l'hora de seguir els protocols de protecció de dades però no en el nostre servei.
"És un error pensar que un fundador és un bon CEO", asseguraves en un First Tuesday amb Carlos Blanco. Què té un CEO que pot no tenir un fundador?
Un fundador és promotor de la idea i de l'empresa. Les seves qualitats poden ser de tecnologia o producte però també comercials, financeres... Hi ha fundadors que són excel·lents CEO, n'hi ha d'altres que són excel·lents CTO i n'hi ha que són molt bons en vendes. Ara bé, a vegades els fundadors s'aferren a la idea de ser líders del seu equip quan potser estan preparats per ser una altra cosa. Aquest és l'error. Ser CEO és dirigir una orquestra, has de conèixer molt bé la partitura, saber una mica de tot sense especialista de res i fer que tots els equips vagin junts. Has de ser un magnífic gestor d'equips i un bon estratega. De fet, és molt més freqüent que un fundador sigui un bon CEO que no al revés. Les habilitats que es necessiten per emprendre i començar una empresa no les tenen tots els CEO ni molt menys. Molts no podrien. És com fer de sacerdot: hi has de dedicar tot allò que tens.
"Ser CEO és dirigir una orquestra i has de conèixer molt bé la partitura"
Arthur Andersen, Caja Navarra… Tens una llarga experiència en finances i startups. Cap a on evoluciona el sector?
Sempre he estat molt lligada a tecnologia, processos i direcció de grans equips. L'ecosistema de startups s'ha professionalitzat molt des del 2007 al 2018. Hi ha més fons invertint i per tant, els emprenedors espanyols han après més a com fundar una empresa. Independentment de les idees que sempre han existit però s'ha après molt més de què s'ha d'envoltar una idea.
Amb o sense bombolla?
Jo no parlaria de bombolla. Sempre hi ha hagut idees bones, menys bones i mediocres. Estem en un canvi d'era. Ara es parla del blockchain com el nou Internet i gairebé parlar d'intel·ligència artificial o machine learning és antic. L'evolució digital i tecnològica és cada vegada més ràpida i hi ha més lloc per a startups. A més, els inversors ja tenen molt recorregut i veuen quan una idea és invertible o no perquè no sempre ho és.
Les mètriques també han canviat.
Les mètriques sempre han existit però ara hi ha molt més benchmarking. Un negoci de capital de risc no deixa de ser un negoci financer i s'inverteix en aquelles idees que són susceptibles de complir les expectatives financeres. Ningú té la vareta màgica. Amb la bombolla digital i ecommerce hi havia una tendència a crear startups d'una determinada tecnologia però ara ja no. A Espanya et trobes amb tot tipus de sectors en tecnologia.
En només vuit dies vas aixecar una ronda de 630.000 euros. Algun consell pels nouvinguts?
Aquesta va ser la ronda seed i a la sèrie B vam batre un altre rècord. Tot allò que facis en una startup ha de ser fruit de la reflexió i l'estratègia, tant per aixecar una ronda com per contractar i decidir l'equip o dissenyar les verticals. Això no és incompatible amb el sentit d'urgència que és fer-ho tot a una certa velocitat. Quan construeixes una empresa joves has d'anar ràpid per intentar ser capdavantera al mercat i que altres empreses adoptin la teva idea. Jo no sóc ningú per donar consells però també funciona bé la capacitat de transmetre la visió amb molta passió. A les primeres rondes, els venture capital inverteixen en persones i és l'equip qui ho determina tot. T'han de veure amb la passió de transmetre allò que veus i capaç d'envoltar-te de les persones adequades.
"A les primeres rondes, els venture capital inverteixen en persones i és l'equip qui ho determina tot"
Els inversors us escullen o sou vosaltres qui trieu?
Quan t'escullen és el fruit de la feina molt ben feta i d'haver estat capaços d'executar una visió perquè al final, una empresa va d'executar. Si transmets la visió a la primera ronda, executes i t'envoltes d'un bon equip, les següents rondes venen soles... Fins ara ens ha anat estupendament. Dependrà o no si podem triar. Jo haig de ser capaç de demostrar que executat adequadament el que correspon a la fase en la qual estem. L'execució és la clau.
L'última ronda és de 10 milions. Cap a on van?
Vam fer un primari amb Northzone i hi va haver una prolongació al desembre amb 10 milions que es destinarà a creixement. Al gener ja estàvem obrint l'oficina a Nova York on tenim 15 persones en vendes per atacar el mercat nord-americà. L'any passat vam tancar 80 clients allà des d'aquí i creiem que el creixement serà molt superior des de la teva pròpia ciutat.
Com van els primers mesos del somni nord-americà?
Hem fet 200 entrevistes per contractar aquestes 15 persones. La solució és diferent però està construïda per persones i la vénen persones. Tot és encertar-la amb l'equip tot i que ningú et garanteix res.
Què us va cridar l'atenció de Barcelona?
El Josep Coll, que és el fundador, és de Barcelona però si la ciutat no hagués estat el lloc adequat, ens hauríem mogut. Barcelona és ideal per trobar persones de totes les nacionalitats i per això, tenim 20 treballadors dels Estats Units, Irlanda, Escòcia, Letònia, Polònia, Argentina... Barcelona és el lloc ideal per a fer un equip global. Hi ha poques ciutats amb tanta diversitat. Al desembre de 2017, érem 80 i ja som 130 persones. El repte és la digestió de gairebé duplicar l'equip.
"Barcelona és el lloc ideal per fer un equip global"
L'objectiu és el Nasdaq?
Pot ser. Pot ser que ens comprin una empresa de diferents verticals, Amazon, Google, Alibaba… Qualsevol. També ens pot comprar una empresa de dades interessada en les nostres dades. Un dels nostres subproductes són totes les dades que proporcionem al client en pirateria i falsificacions. Per descomptat, no descarto una sortida a borsa però encara estem massa lluny i és molt complex.
Es pot arribar a preveure la pirateria amb Big Data?
Aquesta pregunta és molt intel·ligent. Encara no ho fem però anem cap allà. Estem incorporant persones de Big Data per intentar fer-ho. A més de proporcionar dades del problema, comparació dins el sector o dades d'evolució també volem fer dades predictives.
"Ara ja no treballes per a l'empresa sinó que tens clients"
Parlant de futur, la mentalitat de l'emprenedor és de present.
Ens hem d'oblidar d'això d'una empresa per a tota la vida. És molt important la política de retenció d'equips i que les persones estiguin bé. Estem obligats a donar una carrera professional atractiva perquè poden marxar. Ara ja no treballes per a l'empresa sinó que tens clients. Quan tu acabis la teva vida professional hauràs treballat per a molts equips. Com a freelance, amb clients o com a consultor. Tot ha canviat moltíssim.