• Les tres fases per impulsar una empresa

Les tres fases per impulsar una empresa

Especialistes expliquen els passos que cal fer per consolidar un projecte empresarial

Biz Barcelona
Biz Barcelona
Vern Bueno
30 d'Abril de 2013
Act. 28 de Maig de 2013

Tots els experts en empreses start-up coincideixen a assenyalar que els projectes emprenedors han de fer front a tres fases per consolidar-se. Tres professionals, que participen com a mentors en el Programa Empenta, expliquen quins passos cal fer i quins és millor evitar en cada fase perquè una idea de negoci esdevingui una veritable empresa.

Necessiten, en primer lloc, crear un equip de treball sense fissures, que comparteixi expectatives i valors i que tingui els rols ben repartits. Segons el CEO de l'empresa Salto con Red, Pedro Olivares, "l'èxit d'una empresa es pot produir per molts factors, però el seu fracàs arribarà per problemes a l'equip de treball". Per Olivares, els consells clau en relació a l'equip són els següents:

 
  • Visions Alineades: Tots els membres de l'equip han de compartir expectatives, visió i valors, sense agendes ocultes.
  • Rols ben definits: Les tasques han de quedar distribuïdes amb claredat a partir de les capacitats i el nivell d'implicació de cadascú.
  • Amistats perilloses: Els amics no tenen perquè ser els millors companys de viatge, poden dificultar les dinàmiques d'equip i impedir la presència de perfils més adequats.


Després, cal construir un modelde negoci realista, basat en un estudi a fons del mercat i de les necessitats reals dels possibles clients. La idea que tenim entre mans és una bona oportunitat de negoci? És una de les preguntes que es fa el Director acadèmic de l'Institut d'Iniciativa Emprenedora d'Esade, Jordi Vinaixa, qui recomana:

  • Preguntes adequades: El model de negoci ha de clarificar el què, qui, com, quan i on del producte que anem a treure al mercat.
  • Anàlisi de mercat: Cal anar més enllà del model clàssic de segmentació i buscar l'individu, detectar quin problema té i com el vol resoldre.
  • Afrontar la realitat: la idea de negoci és una tesi que cal validar al mercat, sense buscar respostes predeterminades que validin la hipòtesi de l'emprenedor.

I només si s'han aconseguit tancar amb èxit aquests dos primers capítols es podrà encarar el tercer: la recerca de vies de finançament factibles, que vagin més enllà de les esgotades subvencions públiques i dels crèdits bancaris. Segons el Director de la xarxa d'inversors privats Esade BAN, Fernando Zallo, aquestes són les recomenacions:

  • Només si estàs preparat: Abans de presentar-nos a un fòrum d'inversió, hem de poder demostrar que el producte és sòlid i viable en el mercat. 
  • Atreure l'inversor: Un resum executiu breu, clar i concís del projecte que desperti interès és l'única manera de captar l'atenció dels inversors, que tenen poc temps i veuen milers d'idees empresarials. 
  • Imatge d'equip: La presència d'un equip polivalent i compensat darrere del producte atreu més atenció que el propi producte en si.