• LexGoApp, el TripAdvisor dels advocats

LexGoApp, el TripAdvisor dels advocats

La startup crea un ‘marketplace’ que posa en contacte professionals de l’àmbit legal amb qui necessita experts de confiança

L'equip de LexGoApp, el Tripadvisor del sector legal | Cedida
L'equip de LexGoApp, el Tripadvisor del sector legal | Cedida
Barcelona
03 de Juliol de 2018

Si avui dia podem fer gestions bancàries en línia i la compra de frescos per internet, per què no hem de poder buscar un advocat? I no un qualsevol, sinó el millor en la seva matèria? Això és el que facilita la startup LexGoApp a través d’un marketplace que posa en contacte usuaris que necessiten consultar a un professional amb els mateixos especialistes. El que vindria a ser, més col·loquialment, un TripAdvisor de l’àmbit legal.

Espanya és un país amb una gran quantitat d’advocats. “En tenim més que a França, el mercat està molt atomitzat”, explica el fundador i CEO de la plataforma, Ernest Iguacen, sobre un sector que “necessitava una modernització”. I és que trobar un advocat no és fàcil, però per a ells tampoc ho és trobar bons clients. “Pel codi deontològic, és una professió que ha tirat poc del màrqueting i qui no té marca, li costa obtenir clients. Nosaltres resolem aquest problema, el de trobar persones que necessiten el servei i el de donar amb el professional especialista en la matèria que es busca i que tingui certificació, que estigui col·legiat”, continua.

L’aparador dels advocats

La companyia va néixer el gener del 2017 a través d’Akola Venture Builder, fundada per l’advocat Carlos Guerrero, i està situada al Barcelona Tech City. Compta ja amb prop de 1.600 professionals i 2.000 consultes a Espanya i Mèxic, especialment a Barcelona i Madrid, les dues ciutats on han posat el focus.

El pilar de la companyia és el màrqueting, és on més esforços i recursos inverteixen. “Hem d’emplenar la cistella d’advocats que cobreixin les demandes que arriben i també la de clients que generin consultes perquè aquests vinguin ser-hi”, detalla Iguacen sobre la base del funcionament. Tot ho aconsegueixen a través d’una estratègia de màrqueting online centrada en l’ús de Google Adwords, el que també els permet aparèixer a dalt en les clàssiques cerques de “advocat barcelona divorcis”, per exemple.

Els advocats necessitaven una plataforma per donar-se a conèixer perquè mai han entrat en el joc del màrqueting

Precisament Iguacen és expert en màrqueting. Té experiència en companyies com Desigual, agències i en un despatx d’advocats exercint tasques de comunicació, relacions internacionals i tot el que té a veure amb l’àmbit. Segurament per això va detectar que als advocats els faltava un altaveu per acabar de fer el salt al digital. Pel que fa al coneixement a escala jurídica, Guerrero, com altres socis, és un dels advocats que aporten el gruix d’informació necessària per tenir un model de negoci adaptat al sector professional.

Un bon advocat sense cost addicional

L’usuari que necessita un advocat només ha d’entrar al web, enviar una consulta amb el seu cas i esperar que LexGoApp trobi la persona adequada. La busca en funció de l’especialitat, la localització i la disponibilitat. I no només un advocat, sinó tres perquè sigui el client qui esculli el qui millor li sembla per portar-li el cas. Un cop s’efectua el contacte entre tots dos, la startup es desvincula.

El servei es monetitza través de l’activitat dels professionals al web. Per poder accedir a les consultes dels clients han pagat un preu que varia en funció del tipus de cas o bé adquirir una mena de pla de subscripció amb un nombre determinat de tokens.

I és que la base del model és aquest, treballar amb tokens. Pot ser que per adquirir una consulta un advocat n’hagi de pagar set, els que pot comprar a través de la seva targeta bancària. Cada token equival aproximadament a 10 euros, però el seu cost disminueix si el professional decideix adquirir un pla, el qual, per exemple, pot contenir-ne vuit per un cost de 49 euros, més barats.

Monetitzen el servei a partir de la compra de consultes mitjançant 'tokens'

Per tant, no és el client qui paga un cost addicional per tenir el servei, sinó l’advocat per tenir aquest aparador de consultes. “A mesura que anem fent marca i puguem fer una campanya més massiva, ens plantegem cobrar un percentatge pel cas, pel que passi després, en comptes de desvincular-nos com fem ara”, explica Iguacen sobre les previsions de futur respecte al model.

Això sí, un cop es tanca la feina, l’usuari valora l’advocat com es fa a TripAdvisor amb els restaurants. El problema que tenen ara mateix és que els casos triguen a tancar-se, pel que fins al moment són poques les puntuacions que han pogut anar sumant.

Paral·lelament, la startup acaba de llançar el servei Abogado al habla. Tal com explica Iguacén, la idea és donar servei a aquells usuaris que no volen demanar pressupost o que tenen preguntes que queden “al limb perquè són purament informatives”. “Hem tret aquest producte perquè pugui rebre assessorament legal uns 15 o 20 minuts i pagui un cost de prop de 30 euros”, afegeix. Una proposta que no té la competència i només ofereix la companyia nord-americana Avvo.

Model validat: ara toca créixer

La companyia va començar a facturar per primera vegada el passat mes de setembre i van tancar el mes de maig amb un gruix de 6.000 euros.

També tenen entre mans la segona ampliació de capital, on preveuen aixecar 250.000 euros de fons privats i públics, una xifra que se sumaria als 150.000 euros ja obtinguts en una primera ronda de finançament. Ja tenen compromesos 70.000 euros de diversos inversors i volen obtenir-ne uns 30.000 més amb una campanya de crowdfunding. Tot plegat ha de servir per incorporar nous socis amb experiència i diners. O el que és el mateix, smartmoney. Amb aquesta injecció de diners, l’objectiu és consolidar el mercat espanyol i créixer en ciutats mitjanes un cop guanyades les grans (Barcelona i Madrid) i anar a Mèxic.