L'equip de l'institut Palau Ausit de Ripollet es va erigir el dissabte guanyador de la IV edició del ElectroCat, en què va competir contra sis centres de Formació Professional de Catalunya. El vehicle construït pels alumnes del Centre de Recursos del Vehicle Elèctric (CREVE) es va retirar de la cursa per problemes tècnics des de l'inici de l'ElectroCat en un circuit urbà, de terra i asfalt, a Santa Perpètua de Mogoda. El jurat va valorar que la pilot Lorena del Palau Ausit recorregués les 20 voltes amb la seva bòlid verd en només 38 minuts, a més del ràpid canvi de bateria elèctrica, l'agilitat en la prova de l'eslàlom i la bona coordinació tècnica i l'eficient treball en equip. Cal recordar que aquest institut públic de Ripollet ja va ser el guanyador de la primera edició del ElectroCat al juny de 2014.
Els vuit equips participants en aquesta prova de tres hores estaven formats per alumnes i professors de cicles formatius de Grau Superior d'Automoció de l'esmentat Palau Ausit, del Centre d'Estudis Roca i el CE Monlau de Barcelona, l'Institut Pedraforca de l'Hospitalet de Llobregat, l'IES Castellarnau de Sabadell, el centre tècnic del Vallès de les Franqueses del Vallès i l'Escola Tècnica de Girona, a més dels estudiants i docents del CREVE. Segons el jurat, el segon equip classificat va ser el de l'Escola Tècnica de Girona i el tercer va ser el Centre d'Estudis Roca. El Centre d’Estudis Monlau va rebre un doble premi: millor disseny i millor projecte del ElectroCat 2017.
L'esdeveniment, organitzat pels ajuntaments de la Riera de Caldes, ha comptat amb el suport del Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya, les empreses Alstom, ElectricGT, Mavilor Motors, Montesa-Honda, Nissan, Urbaser, Tempel Group, a més de la Fundació CIM de la UPC, la Fundació RACC, el Gremi de Tallers de Sabadell i Província i la cooperativa Som Mobilitat. Des que l’ElectroCat es va posar en marxa el 2014, s'ha plantejat també com un treball d'innovació perquè els alumnes han de construir un prototip de vehicle elèctric durant el curs, sobre una base motriu comuna (motor, variador i bateries), que proporciona l'organització. De fet, l'ElectroCat està subvencionat pel Servei Públic d'Ocupació de Catalunya (SOC) en el marc del Programa de projectes Innovadors i Experimentals.
L'alcaldessa de Sant Perpètua de Mogoda, Isabel Garcia, s'ha mostrat molt satisfeta del bon funcionament de les proves en aquest nou circuit urbà. Garcia defensa l'ús i la promoció del vehicle elèctric en el dia a dia de la ciutadania. Segons afirma, és "una aposta del present que mira al futur".
Les proves
Els vehicles van fer proves d'eslàlom, frenada i radi de gir. Després, els prototips van donar 20 voltes per la zona d'asfalt i de terra, amb diferents rampes.
Des d'octubre passat, cada equip ha dissenyat i fabricat el xassís d'un quadricicle, un vehicle elèctric de quatre rodes. Segons les bases de l'organització, el vehicle ha de ser prou ample, llarg i resistent per encabir un pilot d'almenys 1,70 metres d'altura i 65 kg de pes i en aquesta edició, a més, el vehicle ha de portar suspensió per poder córrer per asfalt i terra. La tecnologia ha anat a favor dels participants, ja que la bateria els permet monitoritzar el seu funcionament per tal de donar la informació del seu estat, així com del seu procés de càrrega.
A tots els equips participants se'ls ha impartit una formació prèvia perquè coneguin en profunditat els materials lliurats, així com les especificacions constructives, tècniques i les característiques del circuit.
Exposició i Som Mobilitat
En paral·lel a l’ElectroCat, es va organitzar una mostra de vehicles elèctrics de les marques col·laboradores Citroën, Kia, Lexus, Nissan, Renault i Rotwild al mateix Recinte Firal. El fundador i coordinador de Som Mobilitat, Arnau Vilardell, va donar a conèixer el treball d'aquesta cooperativa que promociona l'ús compartit del vehicle elèctric.