Home, de 40 anys, amb fills, aficionat a la literatura i l’escriptura però que feia més de 20 anys que no escrivia. Aquest és el perfil de l’autor de la primera obra que publicarà Literup. Es tracta d'una xarxa social gamificada que aplica mecàniques de joc per motivar als usuaris a interessar-se per la literatura.
Els seus fundadors són en Jose Molina, enginyer informàtic especialitzat en desenvolupament web, i la Meritxell Terrón, periodista, amb un màster en escriptura creativa i doctoranda. Els dos es van conèixer a través d’un grup d’escriptors de Facebook on compartien relats entre ells. Estava clar que la xarxa social "no era una plataforma pensada per la literatura”, explica Terrón.
Un grup de Facebook d'amants de la literatura va impulsar a Molina i Terrón a crear Literup
Per això, aquests dos lletraferits van començar a pensar en crear una plataforma més friendly i on els usuaris poguessin penjar els seus relats, llegir i redactar comentaris i ressenyes. “Tot va començar com un lloc on poguéssim compartir relats de manera més fàcil i senzilla i a partir d’aquesta idea vam pensar com podem motivar a la gent perquè llegeixi més”, recorda Molina. Així, els dos emprenedors van veure que la ludificació era un bon punt de partida.
Jugar mentre escrius
Literup és la primera eina d’escriptura professional multiplataforma que permet crear els teus relats i poder accedir a ells des de l’ordinador, la tablet o el mòbil. “Abans era molt incòmode, perquè havies de treballar en un word i després no ho tenies al mòbil; en canvi, amb Literup, tots els teus textos estan en xarxa i pots continuar treballant des d’on sigui”, explica Terrón.
Així mateix, la startup vol augmentar l’interès per llegir i proporciona incentius als lectors. “Volem crear usuaris actius, que no només llegeixin un llibre sinó que després en facin una ressenya i li donin un feedback a l’autor”, apunta l’emprenedora. D’aquesta manera, cada cop que un usuari fa una ressenya o puntua un relat, guanya punts que es poden intercanviar per regals virtuals (com personalitzar el seu avatar de la plataforma), per cursos d’escriptura (com crear un bloc literari, com fer ressenyes o com fer crítiques, per exemple), o per premis físics com llibres, assistència a conferències literàries o a signatures d'obres.
Els cursos els ofereix la mateixa Meritxell Terrón com a part del seu doctorat, tot i que volen que autors i editorials professionals col·laborin amb ells creant formació especialitzada.
Però no només els lectors tenen recompenses, sinó que la startup acaba de llançar una nova marca comercial, Literup Ediciones, amb la qual premia als seus escriptors amb més puntuacions publicant la seva obra. “Oferim als amants de l’escriptura formació perquè puguin escriure la seva novel·la i visibilitat a través de la plataforma”, apunta Terrón.
Escriptors, lectors i editorials
Literup està dirigida a lectors, escriptors i editorials, que corregeixen els textos, comenten i avaluen les creacions, amb l'objectiu de millorar-les. Des del llançament de la fase beta de la plataforma, fa dos anys, Literup ja compta amb gairebé 2.000 usuaris, dels quals un 84% provenen d’Espanya i la resta de Mèxic, Veneçuela i altres països d’Amèrica Llatina. “Estem oberts a tot el mercat, però aquí hi ha molta activitat literària”, assenyala Terrón.
Segons els fundadors, de moment hi ha més escriptors que lectors, però esperen que aquest segon grup augmenti amb el llançament de la biblioteca. “Tenim preparats 2 milions d'obres a la nostra biblioteca, on els usuaris podran llegir obres d'altres autors de Literup i accedir a fitxes d’informació d’altres llibres”, explica Molina. Així mateix, volen pujar també a la biblioteca obres de domini públic, que ja no tenen drets d’autor, com El Quijote.
Terrón: "Oferim als amants de l’escriptura formació perquè puguin escriure la seva obra i visibilitat a través de la plataforma”
La xarxa social funciona a través d’un model freemium, és a dir, l’accés a la plataforma és gratuït però amb la subscripció s’obtenen millores com l’eina d’escriptura multiplataforma i accés a cursos avançats.
La startup, que ha participat en el programa de preincubació de Barcelona Activa, ha obert ja la primera ronda d’inversió, amb la qual espera aconseguir entre 50.000 i 100.000 euros.