• Llicència per somiar

Llicència per somiar

L'iFest acosta a milers de joves algunes de les millors idees innovadores del país per encoratjar-los a emprendre

El Taller d'Innovació Disruptiva és un dels plats forts de l'iFest
El Taller d'Innovació Disruptiva és un dels plats forts de l'iFest
Pau Garcia Fuster / Laia Corbella
20 de Desembre de 2016
Act. 21 de Desembre de 2016
"El 14 de gener del 2008 em van acomiadar. Vaig decidir que mai més treballaria per ningú que no fos jo". Amb aquesta frase s'ha fet el silenci i Carlota Pi, cofundadora d'HolaLuz, s'ha ficat a la butxaca els centenars de joves d'entre 16 i 24 anys que han assistit aquest matí de dimarts a les ponències de la primera edició de l'iFest. Aquesta jornada, organitzada per la Generalitat a través de Catalunya Emprèn, pretén acostar la innovació, la tecnologia i l'emprenedoria a les noves generacions a través de l'exemple de les millors idees sorgides al nostre país els darrers anys.

Durant tot el dia no només han escoltat l'experiència dels emprenedors, sinó que també han pogut passejar entre diversos estands, tocar de primera mà les seves innovacions i, fins i tot, participar en un taller d'innovació disruptiva tutelat per Xavier Verdaguer.

Més que una assignatura
"Sabeu què és una acceleradora? I una incubadora?", ha preguntat la CEO de PopPlaces, Karen Prats. Un cop més, silenci a la sala. "Tenim poques nocions del que és l'emprenedoria, quan ens parlen d'acceleradores i incubadores ens sona a xinès", afirma el Rares, un estudiant del Grau Superior en Desenvolupament d'Aplicacions Multiplataforma de l'Institut Caparrella de Lleida.

3.000 estudiants de 90 centres educatius, ja siguin universitaris, estudiants de formació professional i de batxillerat, han participat en una jornada on tots tenen clar que l'emprenedoria és una sortida laboral. "Nosaltres a l'escola treballem per projectes, ara n'estem fent un de nous itineraris pels turistes", expliquen la Paula i l'Ariadna, dues estudiants d'FP de l'Escola d'Hoteleria i Turisme de Cambrils que no descarten emprendre quan acabin els estudis. Ara bé, hi ha qui aposta per la intraemprenedoria: "Jo no seria emprenedor perquè no tinc l'actitud, el que sí que vull fer és innovar des de dins, aportar innovació"; explica l'estudiant de Lleida.

"Ens ha sorprès que els emprenedors fossin tan joves, gent de vint-i-pocs d'anys que té més de 50 treballadors a càrrec seu. Tal com ho expliquen, més que treballadors sembla que són un equip, és fantàstic que t'ho expliquin en primera persona", agraeix Lluís Rodríguez, professor d'emprenedoria de l'Institut Montsià d'Amposta. El docent reconeix que "la majoria dels alumnes acabaran treballant en una empresa però hi haurà un percentatge d'autònoms; l'important és que quan els passi una idea pel cap l'executin i no la deixin passar de llarg".

El valor d'intentar-ho
Justament aquest concepte ha estat un dels més repetits: les coses s'han d'intentar. "No és una qüestió de currículum, sinó d'entusiasme", ha insistit Karen Prats. "Si tens una idea, intenta-ho. Tot el procés que facis t'ajudarà la resta de la teva vida", ha afegit Xavier Safont, un jove enginyer que ha explicat com van crear una moto elèctrica amb MotoSpirit a la UPC. "Avui dia tot el que podem pensar ho podem crear. Tots tenim els nostres súper poders, els hem de descobrir al llarg de la vida", ha reblat Cecilia Tham, introduint el concepte dels Makers of Barcelona.

La CEO de PopPlaces, Karen Prats, ha estat una de les protagonistes de l'iFest | LC


L'hora de canviar el món
Per si no en tenien prou amb la inspiració d'emprenedors més "veterans", els assistents a l'iFest també han comptat amb l'entusiasme dels tres fundadors de Sharge, que encara veuen lluny el 20è aniversari. "Volíem demostrar al món que els joves tenim el poder de canviar les coses", ha assegurat un d'ells, Àlex Sicart. "No es tracta només de fer empreses, el que es tracta és de fer coses que canviïn el que està establert", ha afegit abans d'emocionar-se recordant com va complir un somni podent parlar a Silicon Valley amb un dels millors amics d'Steve Jobs.

Pas a pas
Tot i la mística que sovint envolta l'emprenedoria, a l'iFest, la festa de la tecnologia, la ciència i la innovació, no hi falten els missatges per fer tocar de peus a terra. "No vaig començar en un garatge perquè no en tinc. Ho vam fer en un despatx sense llum natural", ha ironitzat Alfons Nonell-Canals, fundador de Mind the Byte. Ara que ja són en un parc científic i tenen tota la llum necessària, ha recordat als més joves que ho han aconseguit "amb paciència, dedicant-hi temps i deixant-nos portar. Hem de perdre la por a tirar endavant".

També ha complert un somni a través de l'esforç en Xavier Silva, cofundador d'Hemav. "Volíem ser l'Apple dels drones!", ha assegurat davant l'estupefacció general. Després de cinc anys, ja té 55 treballadors a càrrec en què s'ha convertit en "una empresa de dades", interpretant i facilitant als seus clients tota la informació que recullen a través d'aquests artefactes voladors.

A HolaLuz també han avançat sumant passos i esforços. Carlota Pi ha recordat que quan es van traslladar a les noves oficines del Palau de Mar van reservar 20 dels 480 metres quadrats per tenir-hi una guarderia. "Aleshores només teníem un bebè, però al cap de mig any en teníem tres més, i al cap d'un any dos més", ha exemplificat abans d'encoratjar els més joves: "Sortiu a fora i, si no us agrada el que veieu, canvieu-ho!"

De la teoria a la pràctica
Generar idees disruptives, dissenyar un model de negoci, crear una estratègia de comunicació i, en definitiva, aterrar els projectes a la realitat. Aquest és l'objectiu del programa Imagine, creat pel Xavier Verdaguer el 2011 i que aquest dimarts participa en l'iFest per impulsar la cultura emprenedora. "Esteu aquí per generar idees disruptives, idees boges i innovadores perquè no cal esperar al futur", ha animat Verdaguer.

Xavier Verdaguer ha dirigit el taller d'innovació disruptiva | LC


800 estudiants dividits en equips de vuit persones han competit per trobar solucions a reptes com la mobilitat sostenible a través del mètode Lombard, "una eina per generar idees i convertir-les en negocis en només quatre passos", assegura Verdaguer. Com integrar els diferents mitjans de transport d'una ciutat o com augmentar els punts de recàrrega dels vehicles elèctrics són dos dels reptes que han treballat els participants durant 100 minuts.

Després de presentar les idees en un minut i convèncer a tots els universitaris, estudiants de formació professional i de batxillerat assistents a la cúpula del Centre Comercial Arenas de Barcelona, els guanyadors del challenge agafaran el tren de l'Imagine Express el pròxim mes de febrer i es convertiran en dreamers de l'edició de l'Imagine Silicon Valley 2017.