No totes les marques poden ser la més escollida ja sigui per necessitat, màrqueting o desig. Però Coca-Cola, sí. Un any més, la felicitat amb gas s'ho beu tot i segueix al capdavant de la cistella de la compra de les llars del conjunt d'Espanya amb 138 milions de "contactes amb el consumidor", segons l'estudi Brand Footprint España 2018 elaborat per la consultora Kantar Worldpanel.
ElPozo i Campofrío no la perden de vista amb 131 i 105 milions de contactes, respectivament. Tanquen el top 5: Central Lechera Asturiana i Activia que mantenen les seves posicions respecte el 2016. A la part mitjana de la graella del gran consum hi ha canvis significatius: Gallo puja una posició fins al sisè lloc, Don Simón passa a la setena i Danone es manté vuitena. Pescanova s'ha colat al Top 10 amb un dels creixements més destacats de l'any mentre que Bimbo repeteix com a desena marca més escollida a les llars.
Folch: "Les 50 marques escollides són comprades per totes les llars, i entren en una de cada quatre cistelles de la compra"
Però, què vol dir exactament "contactes amb el consumidor"? Es mesura: les vegades que una marca és escollida en el punt de venda, percentatge de llars que la compren i freqüència amb què ho fan. Segons el managing director del sud d'Europa de Kantar Worldpanel, Jorge Folch, "les 50 marques escollides són comprades per totes les llars, i entren en una de cada quatre cistelles de la compra".
Més i més publicitat
En línies generals, les marques espanyoles han crescut un 3,5% respecte el 2017 mentre que les marques globals han caigut un 4,3% en un context de creixement moderat (0,7%) pel gran consum. Això sí, sembla haver-hi consens a l'hora d'aplicar mecanismes per créixer: un 92% de les marques del rànquing inverteixen en publicitat i són responsables del 21% de la innovació del gran consum alhora que un 50% ha augmentat vendes en promoció i un 94% estan presents a Mercadona, Carrefour i Grupo Día.
Finalment, Kantar Worldpanel recorda que hi ha 17 marques globals que s'han comprat més de 1.000 milions de vegades arreu del món. I sí, Coca-Cola s'ho torna a beure tot.