De plataformes per trobar feina n'hi ha a punta pala: Infojobs, Job Today, Zeebe, Nubelo... Però fins ara no n'hi havia cap que es dirigís exclusivament alsfreelance que treballen en el món de la moda. "Es diu que l'any 2025 un 40% de la població serà freelance", assenyala la fundadora de Match Mode, Miriam Bergmann. Però després d'anys d'experiència en el sector, aquesta emprenedora va veure que la recerca de treballadors autònoms en l'àmbit de la moda estava poc digitalitzada i encara funcionava per recomanacions del boca a orella.
És per això que Bergmann va llançar el passat mes de maig Match Mode, una plataforma que connecta freelance del món de la moda amb empreses del sector que tenen la necessitat d'incorporar un treballador per a un projecte puntual. La plataforma compta actualment amb 28 empreses registrades, de les quals dues tenen dos projectes actius, i uns 50 usuaris freelance. "No obstant això, la temporada alta en el sector de la moda va de l'octubre al gener, per la qual cosa les expectatives són altes", afirma Bergmann.
Buscar el talent de la moda
Miriam Bergmann ha dedicat la seva vida laboral al sector de la moda, treballant en empreses multinacionals, en startups i també com a freelance durant tres anys. Aquesta experiència li va fer veure que molts cops s'estaven demanant feines a autònoms que no tenien aquest coneixement, cosa que era poc eficient per a les empreses. "Quan treballava de freelance a vegades em demanaven si podia fer de fotògrafa o si en coneixia algun i vaig veure com al final sempre em demanen tasques amb una formació que jo no tenia", recorda. Així que després d'un any i mig analitzant el mercat, l'emprenedora va veure que existien plataformes genèriques de freelance però cap específica pel sector de la moda.
Bergmann: "Tenim molta feina a Espanya encara de fer entendre que contractar online i per projectes és una nova forma de treballar"
Però Match Mode no només connecta autònoms amb empreses, sinó que realitza ja una selecció dels currículums rebuts perquè les companyies tinguin més fàcil la selecció de personal. "Fins ara hem rebut 400 sol·licituds de freelance a la nostra plataforma, però d'aquests només han entrat un 37%, ja que mirem que tinguin experiència mínima de dos anys i demanem referències abans d'acceptar-los a la plataforma", explica Bergmann.
D'altra banda, també ajuda a les companyies a crear i publicar els projectes pels quals necessiten contractar algun col·laborador. Actualment hi ha set categories diferents de projectes: vídeo, fotografia, disseny gràfic, xarxes socials, continguts escrits, patronatge i maquillatge. La startup treballa amb qualsevol companyia del sector, siguin agències, productores o empreses vinculades d'alguna manera amb la moda.
Portar aquí la cultura freelance alemanya
De moment, la plataforma funciona a escala nacional, tot i que és Catalunya on tenen gran part del seu mercat. No obstant això, el seu enfocament és internacional, per la qual cosa Match Mode preveu en un any començar a expandir-se cap als països nòrdics, principalment Alemanya. "És un país que conec força, ja que sóc mig alemanya i hi he treballat uns anys, a més que és un dels països on hi ha més cultura freelance", apunta Bergmann.
Un dels pròxims objectius de la startup és entrar al mercat alemany, ja que és un dels països amb més cultura 'freelance'
La startup, que ha participat en el programa de preincubació de Barcelona Activa, s'emporta una comissió sobre el pressupost del projecte de cada empresa i una part també dels guanys del freelance per projecte en el qual treballa. De moment s'ha finançat amb recursos propis, les tres FFF (friends, familyand fools), tot i que estan començant a mirar finançament bancari i no descarten l'any vinent buscar també finançament extern.
Els pròxims objectius de Match Mode són que el maig del 2019, just un any després d'haver llançat la plataforma, tenir ja 120 clients i uns 200 freelance. "Per a nosaltres no és tant la quantitat com la qualitat de projectes i de persones que es registrin a la plataforma", apunta l'emprenedora, qui afegeix que un dels reptes de Match Mode també és "comunicar el que fem i fer entendre que aquesta forma de treballar pot ser interessant tant per les empreses com pels treballadors, ja que a Catalunya i a Espanya en general contractar de forma digital encara costa", conclou Bergmann.