• Medtep, tecnologia per la medicina 'online'

Medtep, tecnologia per la medicina 'online'

L'start-up catalana ha implantat la plataforma a més de 1.500 clíniques de 70 països i aviat espera arribar a la xifra de 50.000 pacients usuaris

Un usuari de Medtep
Un usuari de Medtep
Neus Navarro
21 de Maig de 2014
El pacient connecta el seu pulsòmetre al dispositiu i, si els resultats no són els adequats o és alarmant, el doctor rep una alerta que l'avisa a l'smartphone o dispositiu que tingui connectat. És el resum del funcionament de uClinics i uPatient, les plataformes de l'start-up catalana Medtep. La primera permet al pacient interactuar amb el metge; la segona és un historial clínic electrònic dissenyat per metges (tenen un departament mèdic) per a metges.

La idea va néixer quan el pare de Jacob Suñol (@jasucaCEO de l'empresa, es va quedar sense software a la seva clínica. "Ell li va fer una mida i va començar a córrer el boca-orella entre odontòlegs. Es va expandir uClinics cap a altres àrees i d'allà Medtep va anar derivant cap a la solució dual per metges i pacients que és ara", conta Esther Zafra, directora de producte de Medtep, present aquests dies a la tercera edició de MIHealth Forum, a l'àrea de Coneixement.

La motivació de l'equip d'aquesta empresa de 15 persones és la d'ajudar a millorar els processos i la qualitat de vida dels pacients. "Volem incidir en el tractament i la prevenció perquè el pacient s'empoderi i entengui que és co-responsable de la seva salut. Pensem que el nostre projecte millora l'adherència als tractaments", afegeix Zafra.

Connexió pacient-metge
La principal novetat de la seva plataforma és que permet connectar pacients i metges. D'una banda, l'aplicació uClinics està dirigida als professionals mèdics, com una mena d'historial mèdic electrònic dissenyat "per metges per a metges", com apunta. Conten amb un departament mèdic i amb les aportacions dels metges incorporen millores a la informació dels tractaments de tipologies concretes. "Amb l'ajuda d'ells podem verticalitzar-les per a diferents públics", afegeix Zafra.

Zafra considera que l'organització de les dades mèdiques ajuda no només al pacient sinó també als seus cuidadors i familiars, ja que poden entendre millor el tractament. I és que la informació si no cura, ajuda. Almenys, és el que se'n deriva de les anècdotes que han viscut des de la fundació de l'empresa al maig de 2011. "Una de les primeres pacients que va utilitzar uPatient era una pacient malalta de Parkinson. Gràcies a aprendre correctament com era la seva medicació i fer els exercicis que li recomanava el metge, va passar de tenir un Parkinson amb molts símptomes a estar estable. Fins i tot ens va enviar un vídeo on es veia com tornava a caminar", recorda la representant de l'empresa.

Expansió internacional
Tanmateix aposten per la investigació i en l'actualitat treballen en un projecte de prevenció de l'hemofília, on l'sponsor és l'empresa Grifols. Està en fase inicial, buscant usuaris per a desenvolupar-ho tant a Espanya com als EUA. "L'objectiu és aconseguir que els afectats no tinguin hemorràgies internes i puguin rebre una alerta depenent de les preferències", explica Zafra.

Principalment els seus clients són especialistes de clíniques privades, més de 1.500 centres, d'un total de 70 països. Amb aquestes xifres, Zafra preveu que 50.000 usuaris pacients utilitzaran la plataforma a finals de 2014. Amb el salt internacional a l'horitzó, la ciutat de San Francisco és la seva destinació preferent. Conquerir els sistemes públics de sanitat i dotar-los de la seva eina, un repte que encara no valoren.